השפעת העדר דמות אב על יחסים מיניים ורומנטיים של נשים

השפעת העדר דמות אב על מיניות האישהיחסים במשפחה הם דבר מורכב. מן הצד האחד, הילדים הם עולמו של כל הורה. הרצון לטפח, להזין, לפרנס ולהגן טבוע בכולם ברמה ביולוגית כזו או אחרת.

מצד שני, מתבגרים נוטים להאשים את הוריהם בצרות שפוקדות אותם, גם אם בסופו של דבר להורים אין קשר ישיר לתרחישים.

מצבים אלו מורכבים גם במשפחות הכי טובות וקל וחומר שהם קשים יותר במשפחות בהן ישנו דמות הורה שנעדרת.

מחקרים שנערכו לאורך השנים מצאו שחוסר דמות אב בית משפיעה על הבנות יותר מאשר על הבנים, והשפעה זו מתבטאת במגוון תחומים, במיוחד בהשפעות על התנהגות מינית, ובעיות נפשיות כגון דיכאון או חרדה.

חוסר ביטחון עצמי כתוצאה מהעדר דמות אב

לא קשה לדמיין תרחיש של קשר מוצלח בין אב לביתו. האב מרכיב את הבת על אופניים, מגונן עליה, מעניק לה תחושה שהיא הכי טובה ויפה בעולם ובוחן כל בחור איתו היא יוצאת. כל אלו מעניקים לצעירה ביטחון עצמי, שיש מישהו שמגבה אותה לכל אורך הדרך, וכך היא מתנהלת בעולם בביטחון.

אך אצל ילדה שאביה אינו נוכח בחייה, מתרחש מצב שונה לחלוטין. לא קיימת דמות גברית שתאפשר לה לבסס ביטחון עצמי עימו היא יכולה לגדול. כך קורה שנערה גדלה ללא ביטחון עצמי, ואינה מודעת לערכה העצמי, גם אם הוא גבוה במיוחד.

השפעת העדר דמות אב על התבגרות מינית מוקדמת

המיתוס הרווח בעולם קובע שבנות מפתחות קשר מיוחד וקרוב במיוחד דווקא עם האבא. "ילדה של אבא" הוא מושג מוכר המתאר ילדה שחווה קשר קרוב, טוב וחשוב עם אביה. קשר זה מאפשר לילדה לחוש מוגנת ובטוחה לאורך בגרותה.  במחקרים שנערכו, נמצא שבנות ללא דמות אב בחייהן קיימו יחסי מין מוקדם הרבה יותר מחברותיהן, שגדלו עם אב שאהבתו והקשר החזק עימו גרמו להן לא להתבגר כל כך מהר מבחינה מינית.

המחשבה שלהורים יש השפעה על בחירת בני הזוג של ילדיהם, מובנת לחלוטין. כשבוחנים את הנושא, ניתן לראות שבני אדם רבים בוחרים את בני הזוג לפי מאפיינים הדומים להוריהם, גם אם הם עושים זאת באופן לא מודע. אב שמקיים עם בתו קשר קרוב וחם, מאפשר לה להיחשף לתכונות שהיא תרצה לחפש בבן זוג.

השפעת דמות אב על בחירות רומנטיות

היעדר דמות אב משפיעה על בחירה זו, אך לכיוון השלילה. נשים רבות שגדלו ללא אב נוכח מחפשות גבר חלש יותר איתו הן יוכלו להתמודד.

האמון שנשבר או שלא נבנה עם האב, ממשיך להשפיע על מערכות יחסים זוגיות. גבר חלש יותר יאפשר לאישה להיות החזקה בקשר ולא יצריך ממנה לחשוף פגיעות או חולשה אותם אינה מעוניינת להפגין.

דמות אב כבן זוג

השפעה בולטת במיוחד ניתן לראות אצל נשים שגדלו ללא דמות אב ומתחילות בחיפוש אחר בן זוג, אך נמשכות לגברים מסוג מסוים ביותר. נשים אלו מחפשות גבר מבוגר מהן, בשלב אחר של חייו שיאפשר להן להחליף את דמות האב הנעדרת בנוכחות פיזית וקיימת.

במקרים רבים, הזוגיות תתבטא בפערי גילאים משמעותיים בין בני הזוג, ואישה בוגרת שגדלה ללא דמות אב, לא תחפש אהבה או תשוקה, אלא ביטחון והגנה אותם היא רצתה לחוות מאביה. כך ניתן להגיע לבחירה זוגית שתאפשר לאישה להתנהל בנוחיות ובהתאם לדפוסים איתם הגיעה מן הבית.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום