הפרעות אכילה בזמן ההריון

הפרעת אכילה נחשבת להפרעה נפשית אשר באה לידי ביטוי באמצעות אכילה לא סדירה וגורמת לנזקים בגוף. בעשרות השנים האחרונות הפרעות אלו הופכות לנפוצות יותר ויותר.

כיום, למעלה משבע מליון נשים ברחבי העולם סובלות מהפרעות אלו, כאשר הן נפוצות בכל שכבות האוכלוסייה ובכל שכבות הגיל. טווח הגילאים הנחשב לבעייתי הוא 12-41. הפרעות אלו נפוצות יותר בקרב נשים אך לא רק. ההפרעות הנפוצות ביותר הן אנורקסיה ובולימיה.

אנורקסיה היא הפרעה בה האישה מפסיקה לאכול כמעט, עד אשר היא מגיעה למצב שהיא נגעלת מאוכל. בולימיה היא אכילה כפייתית,  שבה האישה אוכלת, אך גורמת להקאה רצונית לאחר האכילה. שתי ההפרעות קשורות בתחושת שליטה בחיים ובדימוי עצמי וגופני נמוך.

הריון והפרעות אכילה

יכולים להיות שני מצבים, מצב אחד שהאישה פיתחה הפרעות אכילה טרם ההיריון. מצב שני, בו הפרעות האכילה התפתחו במהלך ההיריון.

במצב השני, הפרעת האכילה עשויה להתפחת כתוצאה ממראה הגוף בזמן ההיריון, כתגובה למראה של הגוף, למשקל שמצטבר, לגוף שמשתנה. לעיתים, זה יכול להיות כתוצאה של הוראה של אחות טיפת חלב בקופת חולים לאכול פחות.

הדימוי הגופני בזמן ההיריון רגיש עד מאוד עבור כל אישה. הגוף משתנה לחלוטין – "מתעוות". עבור כל אישה בעידן המודרני זוהי חוויה לא קלה. המסרים המתקבלים לשמירה על גוף חטוב נוגדים וסותרים את מצב הגוף בזמן ההיריון.

כל תגובה על המראה מתקבלת בחשדנות. יש נשים אשר יאהבו את גופן, אך זה נדיר. עבור כל אישה, תקופה זו רגישה עד מאוד. עבור אישה אשר כבר אובחנה קודם בהפרעת אכילה זו או אחרת, תקופת ההיריון הופכת לתקופה רגישה אף יותר.

הריון אצל נשים הסובלות מהפרעות אכילה

עבור נשים אשר מאובחנות כסובלות מאנורקסיה, יכול להיות קושי רב בכניסה להריון בכלל. השינויים הקיצוניים בגוף והמשקל הנמוך, משבשים את המחזור החודשי. במצבים הקיצוניים, המחזור החודשי אף נפסק לחלוטין. עבור נשים המאובחנות כסובלות מבולימיה תהיה, בדרך כלל, פחות בעיה להיכנס להריון. המחזור החודשי לא נפסק אצלם, אך כן משתבש ואינו עקבי.

במצבים אלו, הנשים נדרשות לאזן את עצמן ככל האפשר טרם הכניסה להריון. כניסה להריון בתת משקל עשויה לסכן את העובר. תת משקל, אומר חוסר הזנה של העובר. מצב זה עשוי לפתח מומים וחוסרים קשים אצל העובר, וגם לפגוע באופן קשה באישה. היא עשויה לפתח סימנים של עייפות, דיכאון, חוסר מנוחה, תת תזונה ותשישות, בעיות של אוסטיאופורוזיס, בעיות שיניים, בעיות סידן בעצמות וחוסר במינראלים.

נשים עם הפרעות אכילה בהריון, הן בעלות סיכון גבוה לפתח מחלות כבד, סוכרת בעיות בלב ובכליות. ההריונות עצמם נמצאים בסיכון גבוה להפלה ולידה מוקדמת.

יש נשים אשר ההיריון יהווה עבורן תמריץ להבריא, טובתו של התינוק תעמוד לנגד עיניהן והן יחליטו לאכול באופן בריא וסדיר למענו. לעומת זאת, יהיו נשים אשר כל עלייה קלה במשקל תערער את עולמן, פחדיהן יגברו ותחושת חוסר השליטה תמנע מהן מלהבריא.

השפעות הפרעות אכילה על העובר

עוברים לאמהות הסובלות מהפרעות אכילה, עשויים לסבול מבעיות רבות, נפשיות ופיזיות. הם עשויים להיוולד עם חך או שפה שסועים וצהבת, הם נוטים להתפתח באופן איטי יותר, משקלם נמוך והם קטנים וחלשים מילדים אחרים, אף בשלבי התפתחות מאוחרים יותר. כמבוגרים, הם לא מצליחים לממש את הפוטנציאל האינטלקטואלי והרגשי שלהם. הם עשויים להיות עם בעיות של הסתגלות חברתית והם בעלי סיכון רב לפתח הפרעות אכילה בעצמם.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום