טיפול בנפגעי תקיפה מינית

תקיפה מינית היא שם כולל למגוון של פגיעות שונות, החל מהטרדות מילוליות, הצקות על רקע מיני, ניצול של מערכת מעמדית והשגת מין בכוח פיזי או אחר. הסטטיסטיקה כיום מדברת על כ-25% מהנשים אשר חוות במהלך חייהן פגיעה מינית מסוג כזה או אחר, לכך יש להוסיף גם גברים שנפגעים (הסטטיסטיקה לגביהם ברורה פחות, כי גברים נוטים להתלונן פחות מנשים).

תקיפה מינית היא פשע שיותר משהוא קשור לסקס, הוא קשור לכוח וכוחניות. בניגוד לאמונה הרווחת, שאנסים מחכים לבנות שהולכות לבדן במקומות שכוחים וחשוכים, רוב הפגיעות המיניות מתרחשות על ידי אדם שמוכר לנפגעת, כאשר פעמים רבות מדובר בבן משפחה או חבר( פדופיליה וגילוי עריות).

לפגיעה מינית מספר משמעויות והשלכות על נפשה של הנפגעת. ראשית, התקיפה עצמה מהווה חוויה טראומטית, כלומר חוויה בה האדם חושש לשלומו ולעיתים אפילו לחייו.

לחוויות טראומטיות השלכות מתמשכות כגון הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), חוסר בטחון, חוסר אמון באנשים, תחושת פגיעות, פלאשבקים ומחשבות חודרניות שעשויות לפגוע בתפקוד היומיומי. בנוסף, רבות מנפגעות תקיפות מיניות חשות שהן הביאו את הפגיעה על עצמן, מתעוררים רגשות אשמה קשים ועוד.

כאשר הפגיעה נעשית על ידי קרוב משפחה (גילוי עריות), במיוחד כאשר מדובר בפגיעות מתמשכות, אישיותה של הנפגעת מתעצבת סביב הפגיעה. היא אינה מכירה דרך אחרת לאהוב ולהיות נאהבת, והיא עשויה להשתמש במנגנוני הגנה בעייתיים ביותר כמו דיסוציאציה (מה שנקרא בעבר "פיצול אישיות"), ועשויות להתפתח מגוון של הפרעות נפשיות והפרעות אישיות (כמו דיכאון והפרעת אישיות גבולית).

נפגעי תקיפה מינית – גורמים מטפלים

הטיפול בנפגעי תקיפה מינית מתחלק לשני חלקים עיקריים- הטיפול הקונקרטי בצרכים מיידיים והטיפול הרגשי. הטיפול הקונקרטי עשוי לכלול התערבויות רפואיות במקרה הצורך, ליווי להגשת תלונה במשטרה וליווי במהלך משפט, אם מתקיים כזה. טיפולים אלה ניתנים על ידי אנשי מקצוע שונים, ועל ידי מתנדבות מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית.

הטיפול הרגשי ניתן לפונות על ידי פסיכולוג, פסיכיאטר ועובדים סוציאליים קליניים. קיימות בארץ מספר מרפאות המתמחות בתחום, וישנם מטפלים המוכרים על ידי משרד הרווחה כמוסמכים לטיפול בנפגעי תקיפה מינית.

נפגעי תקיפה מינית – מטרות הטיפול

כמו בטיפולים מסוגים אחרים, מטרת הטיפול בנפגעי תקיפה מינית היא לעזור לנפגעת לעבד את החוויה שעברה באופן שיאפשר לה להמשיך את חייה, מבלי שהאירוע הטראומטי יהווה נקודה משמעותית וקובעת (כלומר, להפוך את הפגיעה לחוויה שלילית נוספת בחיים, שאין לה השפעות בלעדיות). כאשר הפגיעה מתמשכת והשפעתה על האישיות ברורה, יתמקד הטיפול בניסיון ליצור התפתחות מחודשת של הנפגעת, ממקום של צמיחה, גדילה ולמידה חדשה.

על פי מחקר שנערך לאחרונה בבית החולים שיבא תל השומר, ניתן לטפל בפוסט טראומה באמצעות מתן הורמון קורטיזול. על פי המחקר, מתן ההורמון עד 6 שעות מרגע האירוע הטראומתי, ימתן את עוצמת הפוסט טראומה או אף ימנע אותה. להרחבה: קורטיזול מונע פוסט טראומה

שיטות טיפול בנפגעי תקיפה מינית

מטפלים שונים משתמשים בטכניקות שונות לטיפול בנפגעי תקיפה מינית. הטיפול הדינאמי הקלאסי מתמקד בדיבור ובהצפת התכנים הקשורים לפגיעה המינית עצמה, וגם לשאר מהלך התפתחותה של הנפגעת. קיימות שיטות ספציפיות לטיפול בהפרעות דחק פוסט טראומטיות הכוללות התערבויות קוגניטיביות-התנהגותיות (בעיקר להפחתת הפרעות חרדה), טיפולים נרטיביים, טיפולים קבוצתיים או טיפולים באמצעות בעלי חיים.

מעבר לשיטה הספציפית בה נוקט המטפל, חשובים מספר עקרונות בסיסיים ובראשם התמיכה והאמון המלא בנפגעים. לעיתים סיפור התקיפה מבורר בבית משפט, אך בטיפול עצמו על המטפל להיות קשוב למטופלת ולחוויותיה, לא לשפוט אותה ולהציב בפנייה אמיתות אותן אינה יכולה לראות (למשל, שהיא אינה אשמה בכל מקרה, ושלא הייתה יכולה לעשות דבר כדי למנוע את הפגיעה). כאשר המטופלת נפגשת באדם שמאמין לה והיא יכולה להתחיל לבטוח בו- ישנה אפשרות שתחזור לבטוח בעולם.

פגיעה מינית מהווה בדרך כלל טראומה חמורה, אך במקרים רבים, באמצעות טיפול מתאים ונכון, יכולות הנפגעות להתמודד עם הטראומה ולהמשיך בחייהן.

ראו עוד בנושא:

תקיפה מינית בגיל ההתבגגרות

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום