מחקר: התמכרות לפייסבוק עלולה להביא להתקפים פסיכוטיים

התמכרות לפייסבוק התקף פסיכוטיכאשר מספר המשתמשים בפייסבוק עולה מדי יום בהתמדה, וכשרבים כבר מעידים כי הם "מכורים" לאתר, טוען מחקר פסיכיאטרי מאוניברסיטת תל אביב כי התמכרות לפייסבוק יכולה לגרום להתקפים פסיכוטיים.

על המחקר

המחקר נערך על ידי ד"ר אורי ניצן מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, שהינו פסיכיאטר במרכז לבריאות הנפש "שלוותה". המחקר טוען כי התמכרות לפייסבוק בפרט ולרשת האינטרנט בכלל, עלולה במצבים מסוימים לגרום להתקפים פסיכוטיים.

המחקר מבוסס על 3 מקרים של מטופלים. בשלושת המקרים מדובר באנשים שחוו בדידות חברתית. כתחליף לבדידות זו הם החלו להשתמש ברשת יותר ויותר. 3 המטופלים יצרו קשרים קבועים עם פרטנרים ברשת, ובעיקר בפייסבוק. במסגרת קשרים אלה מסרו הנחקרים לחבריהם הוירטואליים פרטים אישיים – אינטימיים.

לאחר תקופה של שימוש אינטנסיבי בפייסבוק, והישענות על קשרים וירטואליים שכאלה, החלו 3 המטופלים לפתח תסמינים פסיכוטיים. המקרה החמור ביותר היה לגבי מטופלת אשר חותה באחד ההתקפים הפסיכוטיים כי הפרטנר הווירטואלי שולח ידיים מתוך מסך המחשב ונוגע בה.

מאפייני הנחקרים

ל 3 הנחקרים אין כל עבר פסיכיאטרי. כמו כן, איש מהנחקרים אינו משתמש בסמים או אלכוהול.

3 הנחקרים סבלו מבדידות חברתית. שלושתם החלו להשתמש ברשת האינטרנט ובעיקר בפייסבוק כתחליף למסגרת חברתית. השימוש של הנחקרים באינטרנט היה אינטנסיבי ותכוף.

הנחקרים יצרו מערכות יחסים אינטימיות ואינטנסיביות עם חברים וירטואליים ברשת. שלושתם חוו לאחר תקופת שימוש אינטנסיבית ברשת התקפים פסיכוטיים. יכול להיות כי הדבר יצר גם תלותיות ברשתות חברתיות ופחד מאינטימיות בקשרים חברתיים פיזיים ואמיתיים.

הסברים אפשריים לתופעה

האינטרנט, ובעיקר הפייסבוק, מהווים היום תחליף, או השלמה לחיי החברה. מערכות היחסים הנוצרות באמצעות האינטרנט מעוררות למעשה את אותם רגשות וציפיות אשר מעוררות מערכות יחסים חיות: ציפייה להמשך קשר, לחיבה, מחמאה, המשכיות, נאמנות וגם רגשות כמו: אכזבה, כעס ועלבון.

אלא שבכל זאת אין מדובר במערכת יחסים רגילה, מסיבות רבות. האינטראקציה האישית חסרה. כאשר מערכת היחסים היא וירטואלית בלבד, אין לדעת מיהו באמת האדם שמאחורי השם ואין אפשרות לראות את תגובתו. באופן זה, אדם בודד המערים ציפיות גבוהות מדי על מערכת היחסים האינטרנטית עלול לפתח רגשות עזים, שהם כלל לא פרופורציונאליים לסוג מערכת היחסים, ובעקבות כך להתאכזב בצורה עמוקה.

תחזית טיפולית אופטימית

למרות ההשלכות הקשות של ההתמכרות לפייסבוק על המטופלים, יש למחקר גם תחזית אופטימית. שלושת המטופלים פנו לטיפול מרצונם, וכולם החלימו בעקבות הטיפול. כך שמדובר בתופעה שניתנת לטיפול וריפוי.

התגלית דורשת מחקר מעמיק יותר

למרות ממצאי וטענות המאמר, יש לזכור כי המחקר מבוסס על 3 מקרים בלבד. ד"ר ניצן ממליץ כי בעתיד ייערכו מחקרים על מספר רב יותר של נחקרים כדי לאמת ולבסס את ההשערות.

איך תדעו אם אתם מכורים לפייסבוק?

פייסבוק יכול לשמש אמצעי תקשורת יעיל לשמירה על קשר והתעדכנות. הוא מתחיל להוות בעיה כאשר מתמכרים לו. אלא שקשה להבחין בגבול הדק שבין גלישה נורמטיבית באינטרנט לבין התמכרות. איך יודעים אם גולשים בפייסבוק במידה סבירה או שנמצאים כבר במצב של התמכרות? הנה כמה סימנים שיוכלו לתת לכל גולש אבחנה לגבי מצבו האישי:

  • האם אתה מקדיש זמן רב למחשבות על פייסבוק או מתכנן להיכנס לפייסבוק?
  • האם אתה מרגיש דחף להשתמש בפייסבוק יותר ויותר?
  • האם אתה נכנס לפייסבוק במטרה לשכוח מבעיותיך האישיות?
  • האם ניסית לצמצם את זמן השימוש שלך בפייסבוק אך ללא הצלחה?
  • האם אתה נעשה חסר מנוחה או מוטרד כאשר אתה מנוע מלגלוש בפייסבוק?
  • האם אתה משתמש בפייסבוק כל כך הרבה עד ששימוש זה פוגע בתפוקת העבודה שלך?

אם התשובה היא חיובית לפחות ל – 4 שאלות, יש חשש להתמכרות ומומלץ לפנות לייעוץ.

ראו גם:
נומופוביה

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום