פסיכיאטר לילדים ולמתבגרים

פסיכיאטר לילדים ובני נוערילדים ובני נוער עלולים לסבול ממגוון רחב ביותר של בעיות פסיכיאטריות בדיוק כמו מבוגרים, אך חשוב להבין כי הבעיות שמופיעות בילדים שונות מהבעיות האופייניות למבוגרים. מאחר וכיום ברור לכל המומחים בתחום כי הפסיכיאטריה של הילד והמתבגר שונה בתכלית השוני מהפסיכיאטריה של המבוגר, הרי שפסיכיאטריה של ילדים ובני נוער דורשת התמחות מיוחדת, כשסך הכול מסלול ההתמחות נמשך בממוצע כחמש שנים.

פסיכיאטר לילדים ובני נוער עוסק באבחון של פתולוגיות פסיכיאטריות החל מגיל הינקות ועד לסיום ההתבגרות ובטיפול בפתולגיות השונות. סך הכול פסיכיאטר לילדים ובני נוער חולש על חמישה תחומים מרכזיים להלן:

פסיכופתולוגיה – הפרעות שונות שאופייניות לילדים ומתבגרים כמו למשל הפרעות שינה, הפרעות מגדר, הפרעות פסיכוטיות, הפרעות הפרשה, הפרעות אכילה, התמכרויות, פיגור שכלי ועוד.

פסיכופרמקולוגיה – כלל העקרונות של הטיפול התרופתי בילדים שסובלים מהפרעות ובעיות פסיכיאטריות.

התפתחות נורמטיבית של ילדים ומתבגרים – שליטה בתיאוריות התפתחות שונות, היכרות עם תחומי הנוירוביוכימיה, נוירופיזיולוגיה, נוירואנטומיה ועוד.

נוירולוגיה – פסיכיאטר ילדים ובני נוער צריך לשלוט היטב במגוון רחב של בדיקות נוירולוגיות, להיות מסוגל להעריך האם הילד או המתבגר מתפתח בצורה נורמטיבית או לא, להכיר מחלות מטבוליות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בבעיות פסיכיאטריות, לזהות הפרעות בהתפתחות שקשורות לפגמים מוחיים שונים ועוד.

פסיכותרפיה – על הפסיכיאטר שמתמחה בילדים ובני נוער לדעת כיצד עליו לנסח אבחנה דינמית, להכיר את התיאוריות המרכזיות בפסיכואנליזה, לשלוט ברזי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, הטיפול המשפחתי, הטיפול הקבוצתי ועוד.

מה תפקידו של פסיכיאטר ילדים ובני נוער?

תפקידו של פסיכיאטר ילדים ומתבגרים הוא בראש ובראשונה לבצע מגוון רחב של בדיקות במטרה להעריך את מצבו הפסיכיאטרי של הנבדק. במסגרת ההערכה הפסיכיאטרית הפסיכיאטר בוחן אספקטים שונים במטרה לספק אנמנזה פסיכיאטרית מקיפה שכוללת סטטוס פסיכיאטרי מפורט. בנוסף לכך, פסיכיאטר ילדים ובני נוער יכול לקבוע את הטיפול התרופתי המומלץ בהתאם לצורך וכן עליו לעקוב אחר ההתקדמות בטיפול שכן לא אחת ישנו צורך לבצע שינויים במינון התרופתי, להחליף את סוג התרופה או להפסיקה.

ייחודיות הטיפול בילדים ובבני נוער

פסיכיאטריה של ילדים ובני נוער שונה באופן מהותי מפסיכיאטריה של מבוגרים, כשבין היתר מדובר על האספקטים הבאים:

  • הנוכחות ההורית – במהלך הטיפול הפסיכיאטרי בילדים ובני נוער נהוג לשלב את ההורים במהלך הטיפול.
  • בעיות התפתחות – להפרעות פסיכיאטריות בתקופת הילדות וההתבגרות עלולה להיות השפעה מרחיקת לכת על ההתפתחות התקינה של המטופלים הן במישור הפיזי והן במישור הנפשי.
  • סוגים שונים של הפרעות – כפי שכבר הזכרנו, ישנן הפרעות פסיכיאטריות שונות שפוגעות בילדים ובני נוער ולא במבוגרים ולהפך וכן ישנן הפרעות שונות שהשכיחות שלהן בקרב ילדים ומתבגרים גבוהה יותר מאשר בקרב מבוגרים.
  • השלכות חברתיות ואקדמיות – ההפרעות השונות עלולות לפגוע בצורה משמעותית הן בהישגים הלימודיים של המטופלים והן ביכולת שלהם ליצור קשרים חברתיים. כתוצאה מכך, הדימוי העצמי ותפיסת העצמי של המטופלים עלולים להיפגע גם כן.

מתי מומלץ לגשת לבדיקה אצל פסיכיאטר ילדים ובני נוער?

להלן רשימה של מצבים שבהם בדיקה פסיכיאטרית עשויה להועיל:

  • מצב שבו הילד עסוק ללא הרף במחשבות טורדניות ואינו מסוגל להתרכז בלימודים.
  • מצבים בהם הילד סובל מטראומה שמקשה על התפקוד היומיומי שלו.
  • הילד סובל מבעיות חמורות בלימודים למרות שניחן באינטליגנציה גבוהה.
  • הילד סובל מאיחור בהתפתחות שאינו על רקע פיזי.
  • כאשר ישנו חשד לקיום של הפרעות אכילה.
  • כאשר הילד פוצע את עצמו או מזיק לעצמו בדרכים שונות.
  • כאשר הילד סובל מטיקים לא רצוניים.
  • כאשר הילד סובל מתסמינים שמזכירים דיכאון.

בעבר, הגישה המקובלת ברפואה התייחסה לילדים כאל "אנשים קטנים". הרופאים הכלליים והמומחים היו מטפלים במבוגרים, נוער וילדים כאחד. בעשורים האחרונים חל שינוי בגישה זו, כאשר היום ברור שלמרות שהמערכות הפיזיולוגיות של ילדים יגדלו ויהפכו להיות מערכות בוגרות, לילדים יש צרכים שונים מאשר מבוגרים.ראשית, המערכות הגופניות אינן בשלות ומפותחות לגמרי כמו אצל בוגרים, וכאשר מטפלים במערכת שעוד צריכה לגדול  ולהשתכלל, צריך לתת את הדעת על כך. שנית, ולא פחות חשוב, ילדים הם מטופלים שונים ממבוגרים – הם בדרך כלל לא בחרו להגיע לרופא, לא בחרו את הרופא, הם חוששים יותר ומבינים פחות.

תהליך דומה קרה גם בתחום הפסיכיאטריה ("רפואת הנפש"). ההבנה שלילדים יש קשיים נפשיים ספציפיים, ושביטויין של מחלות נפשיות אצל ילדים שונה מאשר אצל מבוגרים, הוביל להתפתחות תת- התחום בפסיכיאטריה, פסיכיאטריית ילדים.

להיות פסיכיאטר

כל פסיכיאטר הוא קודם כל רופא, ולומד כמו כל רופא אחר בבית ספר לרפואה. את שנות ההתמחות שלו מבצע פסיכיאטר ילדים בתחום האמור, ובסוף ארבע שנים וחצי עליו לעמוד בבחינת ההתמחות בפסיכיאטריית ילדים ונוער.

תחומי העיסוק של פסיכיאטר ילדים

פסיכיאטר ילדים עוסק בכל התחומים הרגשיים והנפשיים המאפיינים ילדים ובני נוער, וכוללים הפרעות חרדה ובכללם חרדת נטישה, חרדה חברתית או ספציפיות, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות מצב רוח כגון דיכאון, הפרעות התנהגות, טיקים, והפרעות הסתגלות. בנוסף, מתערב פסיכיאטר ילדים במצבים קליניים חמורים כגון סכיזופרניה בשנות הילדות.

אבחון פסיכיאטרי לילדים

כאשר מדובר בילדים, לסביבתם החברתית והרגשית יש השפעה עצומה על מצבם הנפשי. פסיכיאטר ילדים אינו מסתפק בפגישה עם הילד. האבחון כולל שיחות עם ההורים, ואיסוף מידע מבית הספר, ממטפלים אחרים, ומעובדים סוציאלים (כאשר נמצאים כאלה בתמונה).

פסיכיאטר ילדים צריך לקחת בחשבון את השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, ואת התנאים הסביבתיים בהם הוא גדל, על מנת לדייק במתן אבחנה, ולהתאים טיפול בצורה מיטבית.

טיפול פסיכיאטרי לילד

בכל המחלות, ילדים נוטים להחלים בצורה טובה יותר מאשר מבוגרים, ולפעמים אפילו מחלימים בעצמם, באופן ספונטני ממחלות שמבוגרים מתקשים להתמודד איתן. יחד עם זאת, דווקא בתחום הנפשי, ילדים רגישים הרבה יותר ממבוגרים לתנאי הסביבה, וזקוקים לרווחה נפשית ורגשית ללא פשרות. לכן הטיפול בילדים נחלק לשלושה תחומים:

טיפול פסיכותרפויתי

פסיכיאטר ילדים יכול להפנות ילד או נער לטיפול אצל פסיכולוג קליני או פסיכולוג ילדים.

הדרכה הורית

כדי ליצור עבור הילד סביבה מיטיבה אשר תאפשר לו המשך גדילה והתפתחות תקינים, יכול הפסיכיאטר להמליץ על הדרכת ההורים או טיפול משפחתי כוללני.

טיפול תרופתי לילדים

בדרך כלל כאשר מדובר בילדים, יעדיפו רב הפסיכיאטרים לשמור את האופציה של טיפול תרופתי כמוצא אחרון. עם זאת, במקרים של קושי קיצוני, הפסיכיאטר הוא המוסמך היחיד לתת מרשם לתרופות פסיכיאטריות, כגון נוגדי דכאון וחרדה. בנוסף, כל טיפול תרופתי מלווה על ידי הפסיכיאטר על מנת להתאים את סוג התרופה ומינונה, ולבצע מעקב קליני ופיזיולוגי ביחס להשפעת התרופה על מצוקתו של הילד, על בריאותו, ותופעות הלוואי.

פניה לפסיכיאטר ילדים

פעמים רבות קיים חשש מלפנות לפסיכיאטר, כדי שלא יוטל "כתם" בילד. חשוב לציין, שכאשר ילד נמצא במצוקה, פנייה לפסיכיאטר יכולה רק לעזור לו ולאפשר לו להתגבר על קשייו, בעוד שהמנעות מטיפול תוביל בדרך כלל להחמרה במצב.

בארץ, חוק ביטוח בריאות ממלכתי מעניק שירותים פסיכיאטריים המותאמים לילדים ונוער במסגרת שירותי בריאות הנפש.
המרפאות כוללות מגוון מטפלים וצוותים קליניים, מחלקות מיוחדות לגיל הרך, ומחלקות לטיפול יום. הטיפול במסגרת שירותי בריאות הנפש ניתן בחינם, וכל אחד יכול לפנות אליו באופן ישיר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום