מחשבות אובדניות אצל ילדים ובני נוער – דרכי התמודדות

דיכאון בילדים ומתבגריםמחשבות אובדניות אצל ילדים ובני נוער מהוות חלק אינטגרלי ממכלול האלמנטים שמרכיבים את ההתנהגות האובדנית. אלמנטים נוספים במכלול זה הם למשל איומים, ניסיונות לפגיעה עצמית, פגיעה עצמית מכוונת ועוד. ישנם רבים שמאמינים כי מחשבות אובדניות הן מנת חלקם של מבוגרים בלבד.

אבל למעשה לפי הנתונים העדכניים ביותר שיש בידינו כיום, נראה כי סיבת המוות השנייה במידת השכיחות שלה לאחר תאונות דרכים בישראל בקרב בנים בגילאים 15 עד 24 היא התאבדות ואילו בקרב בנות מדובר על גורם המוות השלישי במידת השכיחות שלו.

בנוסף לכך נמצא כי 20% מכלל ההתאבדויות בישראל מדי שנה מבוצעות על ידי צעירים בין הגילאים חמש עשרה לעשרים וארבע אך מתחת לגיל חמש עשרה ההתאבדויות נחשבות לנדירות מאוד.

מחשבות אובדניות וניסיונות אובדניים

לפי נתונים שעולים ממחקרים בינלאומיים שנערכו בתחום זה נראה כי בכל רגע ורגע בין חמישה עשר לעשרים וחמישה אחוז מבני הנעורים עסוקים במחשבות על התאבדות. מחשבות אלו נעות על ספקטרום שבצדו האחד מחשבות פסיביות על מוות ובצדו השני מחשבות שכוללות כוונה ממשית ותכנון של תכניות לביצוע ההתאבדות.

בני הנעורים שמבצעים ניסיונות התאבדות לרוב מגיעים למצב זה בעקבות ליקויים בתפקוד הבינאישי ובכישורים החברתיים וכן פעמים רבות מדובר על התאבדות שקשורה לשימוש בסמים, אובדן וקונפליקטים בין-אישיים חמורים.

חשוב מאוד לציין בנקודה זו כי בני נוער שלא זוכים למסגרת תומכת כמו למשל למסגרת של עבודה, משפחה או בית ספר, נמצאים בסיכון גבוה יותר להתאבדות ולעומת זאת הצלחה בלימודים וקשר חיובי באופן כללי לבית הספר נחשבים לגורם מגן מפני התאבדות.

כיצד ניתן לטפל בילדים ובני נוער הסובלים ממחשבות אובדניות?

באופן כללי נראה כי טיפולים פסיכותרפיים ספציפיים (טיפול בין אישי וטיפול התנהגותי קוגניטיבי) ותרופות נגד דיכאון נמצאו יעילים לטיפול בבני נוער הסובלים ממחשבות אובדניות ומדיכאון. חשוב מאוד לציין כי ישנו ויכוח מקצועי בין המומחים בתחום הטיפול הפסיכיאטרי בבני נוער בנוגע לשימוש בתרופות נגד דיכאון וזאת כיוון שמצד אחד נראה כי ככל ששכיחות השימוש בתרופות אלו עלתה, כך ניתן לראות ירידה בשכיחות ההתאבדויות אך מצד שני ישנו חשש כי השימוש בתרופות דווקא מגביר את הנטיות האובדניות בקרב בני נוער.

היתרון של הטיפול התרופתי כולל שיתוף פעולה גבוה מצד המטופל ומשפחתו יחסית לטיפול במרפאה ובנוסף לכך נראה כי התרופות השונות יכולות להביא לצמצום משמעותי בהיקף המחשבות האובדניות, באימפולסיביות, בתוקפנות ועוד. בעבר נהוג היה לחשוב כי אשפוז של בני נוער שסובלים ממחשבות אובדניות יעיל ביותר לטיפול בתופעה אך לאור נתונים שהצטברו ממחקרים רבים שנערכו בתחום נראה כי אשפוז לא מצמצם את רמת המחשבות האובדניות בטווח הארוך.

דיכאון ומחשבות אובדניות בקרב ילדים קטנים

כפי שציינו, בקרב ילדים המחשבות האובדניות שכיחות הרבה פחות אך עדיין נראה כי ניתן לזהות תסמינים ברורים של דיכאון בקרב 0.3% מהילדים עד גיל שש שנים בלבד. המחשבות האובדניות יכולות לבוא לידי ביטוי בערך עצמי נמוך, התבודדות חברתית, אפאטיות, ניסיונות לפגיעה עצמית, מעורבות בתאונות שונות, שמיעה של קולות משפילים ועוד.

מה שחשוב להבין בכל הקשור למחשבות אובדניות בקרב ילדים ובני נוער הוא שישנה חשיבות עליונה לאתר בשלב מוקדם ככל האפשר את הילדים והנערים שנמצאים בסיכון וזאת כיוון שחלק מהמחשבות עלולות להעיד על הפרעה פסיכיאטרית כרונית ומסוכנת ביותר. לאור זאת יש לגשת לקבלת אבחון פסיכיאטרי ופסיכולוגי מקיף בשלב מוקדם ככל האפשר.

קראו עוד:

מה לעשות כשהמתבגר סובל מבעיות חברתיות?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום