המוח של אנשים חכמים מחווט בצורה שונה

המוח של אנשים חכמים מחווט בצורה אחרתמדענים טוענים שמצאו מתאים בין חיווט טוב במוחם של מספר אנשים בעלי יכולות קוגניטיביות, לבין הצלחתם הכללית בחיים. זהו אחד המחקרים הראשונים שמצא קשר פיזי בין המתרחש במוח לבין אורח החיים הכללי של האדם.

המדענים טוענים שמוחם של אנשים בעלי הישגים גבוהים מחווט באופן שונה מאנשים בעלי יכולות אינטלקטואליות או חברתיות מופחתות.

המדענים מסבירים שניתוח "קישוריות" בין חלקים שונים במוח בקרב מאות אנשים בריאים, מצא מתאים בין האופן המשופר בו מתפקד מוחם של אנשים בעלי יכולות קוגניטיביות טובות, לבין הצלחתם הכללית בחיים.

תפקוד מוחי משופר

החוקרים כילו שיכולות "חיוביות", כגון אוצר מילים טוב, זיכרון, שביעות רצון מהחיים, הכנסה ושנים של חינוך, נקשרו באופן משמעותי לקישוריות גדולה יותר בין אזורי המוח הקשורים לקוגניציה גבוהה יותר. ממצאים אלו מנוגדים לקישוריות מוחית נמוכה באופן משמעותי של אנשים שהשיגו תכונות "שליליות" גבוהות כגון שימוש בסמים, כעס, התנגדות לציות לממונים עליהם ואיכות שינה ירודה.

המדענים, מאוניברסיטת אוקספורד, ניסו לראות כיצד לקשר את מה שראו במוח לכישורים ההתנהגותיים אותם ניתן למדוד בקרב אנשים שונים. בכך הם קיוו להבין את המתרחש במוח. המחקר פורסם בכתב העת Nature Neuroscience.

חקירת המסלולים העצביים של המוח

המדענים היו חלק מפרויקט בעלות של שלושים מיליון דולר, שמומן על ידי המכון הלאומי לבריאות בארצות הברית, על מנת לחקור את המסלולים העצביים של המוח. קונקטומים הושוו באמצעות לקיחת תמונות בזמן אמת של דיאגרמות מעגל החיים, המסדירות את התקשורת של אותות מחלק אחד של המוח לחלק אחר.

הם השוו את "הקשרים" של 461 משתתפים בריאים, שנלקחו על ידי סורקי מוח בזמן אמת, הנקראים הדמיה תפקודית של תהודה מגנטית (fMRI), וניסו לראות אם קיימים מתאמים משמעותיים עם 280 אמצעים התנהגותיים או דמוגרפיים שונים, כגון אוצר מילים לשפה, חינוך ואפילו הכנסה.

תפקוד חלקי המוח המעורבים בקוגניציה

כל סריקות ההדמיה התפקודית של תהודה מגנטית בחנו את הקישוריות, כמות הסימון העצבי, המתרחשת בין כמאתיים אזורים שונים במוח. אחד הבולטים היה הקשר בין חלקי המוח המעורבים בקוגניציה הנקראת רמה גבוהה יותר, כגון שפה ולמידה.

המדענים מסבירים שניתן לחשוב על תהליך זה כעל מפה ממוצעת של האוכלוסייה, המכילה מאתיים אזורים ברחבי המוח, הנבדלים מבחינה תפקודית זה מזה. בהמשך הם התבוננו על האופן בו אזורים אלו מתקשרים זה עם זה, אצל כל משתתף. איכות הנתונים בהדמיה היא חסרת תקדים. לא רק מספר הנושאים שהתקבלו ללמידה היה גדול, אלא הרזולוציה של נתוני ההדמיה הייתה גדולה הרבה יותר בהשוואה לנתונים הגדולים הקודמים.

טבע האינטליגנציה הכללית

היכולת ללמוד את כמות הסימון העצבי בין חלקים שונים במוח, במיוחד החלקים המעורבים בקוגניציה גבוהה כגון למידה וזיכרון, יכולה לסייע למדענים להבין טוב יותר את טבע האינטליגנציה הכללית, הנמדדת כיום באמצעות בדיקות הבוחנות טווח מיומנויות אינטלקטואליות.

המדענים מסבירים שיתכן שמאות מעגלי מוח שונים, המבחנים המשמשים למדידת היכולת הקוגניטיבית, אכן משתמשים במערכות שונות של מעגלים חופפים.

 המטרה: פיתוח תרופות טובות יותר לתפקוד מוחי

הם מקווים שבאמצעות עיון בנתוני הדמיה מוחית ניתן יהיה לקשר קשרים במוח לאמצעים הפרטניים, ולבדוק אילו סוגי בדיקות אכן נדרשות לבחינת התפקוד המוחי לשם פיתוח תרופות טובות יותר לבעיות הקשורות לבריאות המוח.

ניתן גם להשתמש במחקר כדי להבין כיצד להכשיר אנשים לשפר את הקישוריות במוחם ובכך לדחוף אותם יותר מהיכולות הממוצעות, להשגת יותר מטרות שהציבו לעצמם, ולמידת שיטות התנהגות שונה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום