מהו טיפול פסיכודינמי?

טיפול פסיכודינמינראה כי התקשורת הבין אישית בעידן המודרני הולכת ומצטמצמת, זאת עקב ריבוי הגירויים הטכנולוגיים.

אך אנשים רבים הכמהים לאוזן קשבת מקבלים מענה באמצעות מגוון רחב של שירותים פסיכולוגיים המייצגים שיטות טיפול שונות, כולל טיפולים תרפויטים למיניהם, גישות פסיכולוגיות המשלבות כלים קוגניטיביים, או טיפול בין אישי המתבסס על גילוי הנפש.

בעוד שטיפול פסיכולוגי מסורתי מתמקד ברוב המק'רים בהווה ונסוב סביב משבר כלשהו שחווה המטופל, הרי שטיפול פסיכודינמי מטרתו לנבור פנימה במעמקי הנפש ותת המודע של האדם , ועל ידי כך לסייע לו בפתרון בעיותיו. הטיפול הפסיכודינמי איננו מתייחס בהכרח לסיטואציה עצמה אלא עושה שימוש ברכיביו האישיותיים של האדם ובחוויות המזינות את עברו, זאת לצורך הבנת מאפייניו ההתנהגותיים.

 

כיצד מתבצע הטיפול הפסיכודינמי?

במסגרת הטיפול הפסיכודינמי, המטופל מגולל בפני המטפל את רגשותיו ומספר על חוויות שונות שעבר במהלך חייו. אמנם על פניו נראה כי מדובר בטיפול פסיכולוגי מסורתי המתבסס על מפגשי מטפל מטופל, אך הגישה הפסיכודינמית איננה מתמקדת באירוע ספציפי, אלא משתמשת בכלל המרכיבים המאפיינים את אישיות המטופל, כולל חוויות, רגשות מודחקים או מגננות, כדי לאפשר למטופל להתוודע לאותן מגננות פנימיות אשר פוגמות בהתנהלותו היום יומית.

כשאדם הופך להיות מודע לגורמים הפנימיים הפוגעים בתפקודו, כך התנהלותו נעשית חופשית ומשוחררת, זאת מבלי להיאחז במחסומים כאלה ואחרים. במהלך הטיפול המטפל מתחקר את המטופל ומתשאל אותו לגבי נושאים שונים, כאשר הוא מלקט מתוך דבריו את אותם סממנים אשר דורשים התייחסות פרטנית, בין אם מדובר במחסום רגשי ובנטייה להימנע מלחשוף חוויות שליליות, מאוויים וחזונות של המטופל, יחס המטופל לעברו, או סתירת בדבריו.

גישה ממוקדת

אך הטיפול הפסיכודינמי נוקט בגישה שוויונית, כאשר המטפל איננו מטיח בפני המטופל את מסקנותיו, אלא מכוון את המטופל באופן מודע, ובכך מסייע לו להרכיב תמונת מצב עדכנית באשר לממצאי התנהגותו.

ברוב המקרים, טיפול זה מתבצע לאורך תקופת זמן ממושכת, שהרי מדובר בטיפול מעמיק המתבסס על פתיחות רבה בין המטפל למטופל, ובהתאם לכך מצריך סבלנות רבה. אולם, לעתים טיפול זה נמשך תקופה קצרה יותר, זאת כאשר מדובר במקרה נקודתי.

למי מתאים טיפול פסיכודינמי?

טיפול פסיכודינמי עשוי לסייע לאנשים רבים המתמודדים עם בעיות נפשיות כאלה ואחרות, אולם לעתים כאשר המטופל לוקה בהפרעה נפשית קיצונית במיוחד, יש לשקול האם להתאים עבורו טיפול זה, כאשר לעתים ניתן לשלב זאת ביחד עם טיפול תרופתי מותאם.

בנוסף, טיפול זה עשוי להתאים לאנשים רבים המתמודדים עם קשיים רגשיים, בין אם מדובר במאפייני אישיות כדוגמת דימוי עצמי נמוך או רגישות יתר, או במקרים נקודתיים הנובעים ממשבר אישי כזה או אחר.

אך יש לקחת בחשבון שטיפול פסיכודינמי  דורש פתיחות מעמיקה ושיתוף פעולה מצד המטופל, שכן אחרת לא יהיה ניתן להגיע לתוצאה המיוחלת. בנוסף, נראה כי הגישה הפסיכודינמית  עשויה להתאים לאנשים רבים המצויים בפרשת דרכים ומעוניינים לצלול למעמקי נפשם, שכן טיפול זה על ידי הגילויים שהוא חושף, עשוי להוות גורם מכריע באשר להמשך דרכו של המטופל, אישית ומקצועית כאחת.

טיפול פסיכודינמיטיפול פסיכודינמי מטפל ביסוד ההיווצרות של תהליכים פסיכולוגיים מתוך מטרה להקל את התסמינים ולשפר את איכות החיים. זהו טיפול רגשי המבוצע באמצעות שיחות. הוא נקרא טיפול פסיכודינמי, היות והוא מתמקד בדינמיקה הפנימית של הנפש, ובכוחות הפסיכולוגיים הפנימיים של המטופל המשפיעים על מחשבותיו, התנהגותו ותחושותיו. כשכוחות אלו אינם מודעים, מתאפשרת הגעה אליהם באמצעות הטיפול, העלאתם אל פני המודע, הבנתם וקבלת כלים להתמודדות חדשה עם החיים.

מצבים נפשיים בהם נדרש הטיפול

טיפול פסיכודינמי מתאים לטיפול במצבים בהם חווה אדם בעיות וקשיים משמעותיים בחיי היומיום, בהקשר של יכולת התמודדות עם היבטי אישיות, סביבה וחוויות. הטיפול מתאים גם לאנשים המעוניינים ללמוד יותר על עצמם, ולפתח את יכולותיהם הרגשיות והאישיות.

המצבים הנפשיים המטופלים בשיטה זו כוללים:

  1. שינוי דפוסי חשיבה ורגשות – המטפל מסייע למטופל לחדול מהימנעות ממצבים הגורמים לו למצוקה, תוך שינוי דפוסי התנהגותו, באמצעות דיון בגורמים המתייחסים ליכולתו ליצור מציאות חיים שונה.
  2. מיקוד רגשי – המטפל מסייע למטופל לתאר את תחושותיו, כולל תחושות שליליות, מאיימות או מטרידות, בהם הוא מתקשה בדרך כלל להכיר ונמנע מלבטא אותם, אפילו בינו לבין עצמו.
  3. היסטוריית המטופל – המטפל מסייע למטופל להכיר בקשר בין העבר להווה, והדרך שבה המטופל נוטה לחיות שוב, בהווה, את עברו, באופן שאינו מודע. מטרת הטיפול הפסיכודינמי היא לסייע לו להשתחרר מחוויות ודפוסי התנהגות שלא תרמו לו בעבר, ולהקנות לו כלים שיסייעו לו לחיות את חייו בהווה באופן משמעותי ומתפקד יותר.
  4. דפוסים חוזרים – המטפל מסייע למטופל להתייחס לתחושות ולמחשבות חוזרות ונשנות, במיוחד כאלו הקשורות לביטחון עצמי, דימוי עצמי וערך עצמי, וביטוי תחושות אלו באירועי חיים ומערכות יחסים.
  5. מאוויים כמוסים – במסגרת הטיפול הפסיכודינמי, המטופל יכול לבטא את כל פחדיו, משאלותיו וחלומותיו כך שניתן יהיה להסיק מכך לגבי הדרך בה הוא מעריך את עצמו, לאתר את התחומים בהם הוא חלש או חזק, ויכולתו לשלב את עולמו הפנימי בניסיונו האישי. במילים אחרות, הטיפול מסייע למטופל למממש את מלוא מאוויי ליבו הכמוסים, לאזור את הביטחון להגשים חלומות ושאיפות ולמצוא משמעות והנאה בחייו.

עקרונות הליבה של טיפול פסיכודינמי

בשיטת טיפול זו, המטפל מסייע למטופל לבחון את תחושותיו, מחשבותיו וחוויותיו בחיים, תוך קבלת תובנות על התנהלות חייו והבעיות היומיומיות, והערכת הדפוסים אותם פיתח לאורך זמן. הכרה בדפוסים חוזרים ונשנים מסייעת למטופל להתבונן על הדרכים בהם הוא משתמש להימנע ממצוקה או לפתח מנגנוני הגנה כשיטות התמודדות, כך שהוא יכול לנקוט בצעדים חדשים לשינוי דפוסים אלו.

הקשר הטיפולי הוא המרכיב המרכזי בטיפול פסיכודינמי, ומדגים את האופן שבו המטופל מקיים מגעים חברתיים ומשפחתיים. בנוסף, הטיפול עוסק בתחושות המטופל להוריו, או שהוא מסייע להארת דפוסי ההתנהלות של המטופל במערכות יחסים והשפעת דפוסי התנהגות אלו על תחומים אחרים בחייו. מבט אינטימי זה על יחסים בינאישיום מסייע למטופל להתבונן על החלק שלו בדפוסי יחסים ולהעצים אותו.

כדי להימנע מרגשות כואבים, זכרונות מעיקים וחוויות עבר טראומטיות, אנשים נוטים לפתח מנגנוני הגנה, כגון הכחשה, הדחקה, רציונליזציה ושיטות אחרות. מטפל פסיכודינמי מעודד את המטופל לשוחח בחופשיות אל תחושותיו, רצונותיו ופחדיו כדי לחשוף רגשות פגיעים שנדחקו מחוץ להכרה המודעת. על פי התאוריה הפסיכודינמית, התנהגות מושפעת ממחשבה שאינה מודעת, וברגע שרגשות פגיעים או כואבים מעובדים, מנגנוני ההגנה מופחתים או נפתרים.

טיפול פסיכודינמי זמין ליחידים, בני זוג, משפחות או קבוצות והוא מתבצע לטווח הקצר או לטווח הארוך. טיפול קצר הוא תכליתי ועשוי להתבצע על פני 25 מפגשים, ואילו טיפול ארוך טווח עשוי להימשך שנתיים או יותר.

יעילות הטיפול הפסיכודינמי

מחקרים מוכיחים כי טיפול פסיכודינמי יעיל ביותר במצבים נפשיים רבים ומאפשר לאנשים לבצע שינוי משמעותי בחייהם, להתפתח ולגדול תוך קבלת כלים לחיים איכותיים ומספקים יותר. הטיפול מסייע למטופל לחזק את יכולותיו, עוצמתו והמשאבים הפנימיים שלו.

לדוגמה, הטיפול עוסק ביצירת הערכה עצמית ריאלית, תוך פיתוח יכולות רגשיות טובות יותר, הבנה מדויקת של הסביבה ושל העצמי, חוויות מיניות טובות יותר, והתמודדות עם חיי היומיום מתוך חשיבה משוחררת והתנהלות גמישה יותר. הטיפול משיג יעדים אלו תוך הקניית כלים של חקירה, התבוננות עצמית וגילוי עצמי מחודש, המתרחשים בסביבה טיפולית בטוחה ותומכת.

ראו גם:
פסיכותרפיה רוחנית
מהם הגורמים לפוסט טראומה?

אולי יעניין אותך גם:

מהי פסיכולוגיה חיובית? ולמי היא יכולה להתאים?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום