טיפול פסיכולוגי דינמי קצר מועד

טיפול פסיכולוגי דינמי קצר מועדטיפול פסיכודינמי קצר מועד הוא טיפול מוגבל בזמן המבוסס על עקרונות הטיפול הפסיכודינמי, אך יש לציין כי לא מדובר בסוג ספציפי של טיפול או במקשה תיאורטית אחת.

ישנן גישות רבות בתחום הטיפול קצר המועד הנבדלות אלו מאלו בין היתר במטרת הטיפול, בטווח ההתערבות ובקריטריונים לפיהם בוחרים את המטופלים.

בניגוד לטיפול הפסיכודינמי המסורתי, במסגרת הטיפול קצר המועד, בתחילתו של התהליך הטיפולי בוחרים המטפל והמטופל קונפליקט ספציפי שיהווה את מוקד הטיפול.

אודות מבנה הטיפול

בגדול כל סוגי הטיפולים כוללים ארבעה שלבים:

  • הערכה – בשלב הזה תפקידו של המטפל להקשיב לקורותיו של המטופל, לסיפור חייו ותהליכי ההתפתחות שלו החל מתקופת הילדות ועד להווה. במהלך שלב ההערכה על המטפל לאתר את המוקד של הבעיה ולזהות את הקונפליקט המרכזי שבו יעסקו בהמשך הטיפול.
  • שלב החוזה והחשיפה – לאחר שהמטפל רכש הבנה בסיסית של הקושי ונוצרו ברית טיפולית מינימלית ואמון בסיסי, מתחיל שלב החוזה והחשיפה. בשלב הזה עורך המטפל חוזה טיפולי נוקשה, ברור ומוגדר עם המטופל כשבין היתר מתייחס החוזה למשך המפגשים, מועדי המפגשים ומועד הסיום של הטיפול. עם זאת, יש לציין כי ישנן גישות לפיהן לא ניתן לקבוע מראש את מספר הפגישות, אלא רק את הכמות המקסימלית אותה אין לעבור.
  • Working through– מושג זה לא תמיד בר יישום בטיפול קצר מועד אך במקרים רבים הוא מתרחש בתוך הקונפליקט המרכזי או הסוגיה המרכזית ולא אחת הוא אף ממשיך לאחר סיום הטיפול. מדובר בתהליך שבו מרחיבים את הניתוח של ההתנגדויות ומעמיקים אותו.
  • סיום ופרידה – שלב הסיום והפרידה הוא שלב חשוב מאין כמוהו בטיפול קצר המועד שכן בשלב הזה המטופל למעשה "פוגש" פרידות משמעותיות שחווה במהלך חייו. בדרך כלל כל השליש האחרון של הטיפול מוקדש לסיום שלו.

ישנם תיאורטיקנים המציעים גישה אחרת לשלבים המרכיבים את הטיפול. כך לדוגמה ישנם המצביעים על שלושה שלבים עיקריים: שלב ירח הדבש (מפגשים 1-4), השלב האמביוולנטי (מפגשים 5-8) ושלב הפרידה (מפגשים 9-12).

בשלב ירח הדבש המטופל נמצא בהלך רוח אופורי שכן הוא מלא תקווה שהקשיים שלו יגיעו לסיומם הודות לטיפול, בשלב השני עולים במוחו של המטופל ספקות בקשר לסיכויי ההצלחה של השינוי המיוחל ואילו בשלב האחרון המטפל מעמת את המטופל עם הקשיים שלו ועם הכאבים שלו הקשורים לפרידה.

מקומו של המטפל בתהליך הטיפולי

במסגרת הטיפול הדינמי קצר המועד על המטפל לנקוט בגישה מתערבת ואקטיבית ולא נעשה שימוש בעיקרון של לוח חלק ואסוציאציות חופשיות. ההערות שלו צריכות להיות קצרות במידת האפשר ועליו להימנע ממתן הסברים מקיפים מדי או פירושים רחבים מדי. כמו כן עליו להקפיד שלא לוותר על ההזדמנות להתערבויות מהירות מאוד ואף מידיות. כבר בתחילת הטיפול על המטפל לקחת מקום אקטיבי מאוד וכך לגבור על ההתנגדות של המטופל באופן שיטתי ואינטנסיבי.

בהמשך הטיפול האקטיביות של המטפל באה לידי ביטוי בשמירה על רמת חרדה מרבית, אך כזו שתאפשר להתעסק בתכנים מבלי לשתק את המטופל. האקטיביות של המטפל נחוצה לצורך הכוונה של המטופל להתמקדות בנושא שבו מתרכז הטיפול ולהפסקה של מלל ממושך מדי שאינו נחוץ. בכל מקרה שבו מזהה המטפל אירוע משמעותי הוא נדרש להתייחס אליו בצורה ברורה ומדויקת ובנוסף עליו להתייחס בצורה ישירה לדפוסי יחסים מעוותים שעולים במהלך הטיפול.

מעבר לכל זה, המטפל צריך גם לסייע בצורה אקטיבית למטופל לנסח מחדש את ההגדרה העצמית שלו ולתקן את התוויות שהדביק לעצמו ולאחרים.

מה הם היתרונות של הטיפול?

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של הטיפול בא לידי ביטוי בכך שכאשר מתמקדים בבעיה אחת לאורך כל הטיפול, ניתן להפיח במטופל אופטימיות ותקווה ולרתום אותו לתהליך הטיפולי. זאת בניגוד לתחושת העמימות המאפיינת את הגישה המסורתית של הטיפול הפסיכודינמי, במהלכו ניתן לכסות תחומים רבים מספור ולעסוק בקונפליקטים מגוונים ביותר.

בנוסף לכך, הזמן הקצר יחסית מוזיל מאוד את עלויות הטיפול, כך שהטיפול נגיש עבור הרבה מטופלים והסיום הידוע מראש של הטיפול הופך את הפתרון לקשיים לבר השגה, מה שגורם להגברת המוטיבציה של המטופל. לפיכך אין זה פלא שאחוז הנשירה בטיפול שתאריך הסיום שלו מוגדר מראש נמוך יותר מאחוז הנשירה בטיפול שתאריך הסיום שלו לא ברור כבר בתחילת התהליך.

מעבר לכל זה, ישנו יתרון בולט נוסף שמתבטא ביכולת לעסוק בתהליכים פסיכודינמיים ולהגיע לקונפליקטים השזורים במבנה האישיות של המטופל בזמן קצר יחסית, כאשר חלק מהמטרות של הטיפול הן שהתהליך הטיפולי ימשיך גם לאחר שיסתיים הטיפול.

מה הן המגבלות של הטיפול?

החיסרון המשמעותי ביותר של הטיפול הוא שאין אחידות בין סוגי הטיפולים השונים העונים להגדרה הרחבה "טיפול פסיכודינמי קצר מועד". אמנם במהלך העשורים האחרונים נוצר מבנה קשוח יחסית לטיפול על ידי תיאורטיקנים שונים, אך עדיין ישנם הבדלים משמעותיים בין הטיפולים השונים. היעדר של מאפיינים ברורים עשוי להוביל לציפיות לא ממומשות במטופלים או כמובן במטפלים המעוניינים ללמוד את הטכניקה הטיפולית המיוחדת הזו.

בנוסף לכך, ההתמקדות בקונפליקט מרכזי אחד, הגם שיש בה כדי להגביר את המוטיבציה, עשויה להוות מגבלה שכן ייתכן מאוד שיתעוררו תכנים חשובים שפשוט לא יהיה זמן או מקום להתייחס אליהם בצורה רחבה.

למעשה נדרשת אמונה של המטפל בתהליך, הקשבה פעילה והערכה מקיפה במיוחד של המטופל כדי שניתן יהיה לבחור את המוקד המתאים ביותר והנכון ביותר למטופל. בחירה לא מוצלחת של מוקד, עשויה להוביל לכישלון כולל של הטיפול ולאכזבה קשה מאוד של המטופל.

כמו כן הגישה דוגלת בברירה קפדנית במיוחד של המטופלים ולפיכך מצמצמת את מספר האנשים שיוכלו לעשות בה שימוש.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום