חרדת הריון ולידה

נשים רבות מבועתות מרעיון הלידה בעקבות שמיעת סיפורי לידה טראומתיים מנשים בסביבתן. חרדת הריון ולידההבשורה על הריונן בדרך כלל ממלאת אותן באושר, אך עם התקרב מועד הלידה, הן מתחילות לסבול מתסמיני פחד של ההיריון או הלידה, למרות שהן יודעות שהפחד הזה בלתי רציונאלי.

הפחד מפני הלידה המתקרבת כל כך מערער את הביטחון, שהוא גורם לעיתים קרובות לנשים להימנע מכניסה להיריון, למרות תשוקתן ללדת ולהיות אימהות.

מה גורם לחרדה מפני היריון ולידה?

קיימים היבטים רבים הקשורים להריון שיכולים לגרום לתחושת פחד. כאב במהלך הלידה, חוסר בתמיכה רגשית מבעל או מאהוב, ופחד ממוות הם חלק מהגורמים הנפוצים שעלולים להוביל לחרדת הריון ולידה, אשר נקראת גם טוקופוביה. הפחד הוא יותר פסיכולוגי מאשר ביולוגי.

שורש הפחד מפני היריון ולידה יכול להיות קשור גם לניסיון העבר המאופיין בטראומה וסיבוכים איתם התמודדה האישה בהריון קודם. חרדה זו מביאה נשים ללדת בניתוח קיסרי, על מנת להימנע מלידה נרתיקית. אבל ברוב המקרים הפחד נעוץ בחרדה מפני הכאבים במהלך הלידה. אחד החששות הגדולים יותר מפני ההיריון יכול להיות חשש למצב בו יתחילו הצירים והמים ירדו בזמן בלתי רצוי, כגון במהלך פרויקט חשוב בעבודה, במקום ציבורי או במצב בו לא יוכלו להזעיק עזרה.

פסיכותרפיסטים טוענים שיש מספר גורמים ספציפיים המביאים לחרדת הריון ולידה, כגון קורבנות של התעללות מינית, נשים שסובלות מחרדות נפשיות אחרות שאינן קשורות להריון, חינוך מיני שאינו נעשה כהלכה, או עדות לסצנת לידה בגיל צעיר. נשים הסובלות מחרדת הריון ולידה ימנעו מקיום מערכות יחסים ארוכות טווח או ייטלו בסתר אמצעי מניעה תוך העמדת פנים שהן מנסות להרות. כשהן נכנסות להריון, הן מסיימות את הריונן בפאניקה מוחלטת ולעיתים קרובות מרגישות שהן נשפטות על ידי סביבתן.

הרעיון של תינוק שגדל בתוכן, גורם לנשים הסובלות מחרדת הריון ולידה לחוש שלא בנוח. לעיתם קרובות הן מחופשת את הסיפורים הטראומתיים בסביבתן ובאינטרנט, כולל חיפוש באתרים שאינם מקצועיים בנוגע ללידה והורות, על מנת לגבות את חרדתן מפני ההיריון והלידה. הן מקפידות על שימוש באמצעי מניעה וימנעו מכניסה להריון, אלא אם כן תובטח להן לידה באמצעות ניתוח קיסרי. קיימים מקרים בהם חרדת ההיריון והלידה מביאים לדיכאון אחרי הלידה, שלוקח שנים להתאושש ממנו.

תסמיני חרדת הריון ולידה

נשים רבות הסובלות מחרדת הריון ולידה, חושבות שהן יוצאות דופן בפחדים אלו. עליהן להבין שהפחד העמוק שלהן אינו נעוץ בסכנה ממשית להן או לתינוקן. להלן התסמינים הנפוצים של תופעה זו:

  • קוצר נשימה
  • הזעת יתר ותחושה פיזית רעה
  • הקאות ויובש בפה
  • רעד ודפיקות לב מוגזמות
  • חוסר יכולת לדבר או לחשוב בבהירות
  • פחד ממוות
  • פחד מאיבוד שליטה
  • תחושת ניתוק מהמציאות

טיפול והתמודדות עם חרדת הריון ולידה

כמובן שיש תקווה לנשים הסובלות מחרדת הריון ולידה. יש להכיר בכל המחשבות לגבי הלידה וההיריון, ההורות וגידול ילדים, כאבי הלידה והלידה עצמה. ברגע שאישה מזהה את כל הדאגות שלה, היא יכולה להתגבר עליהן בדרכים יעילות יותר. אם מתייעצים עם מומחים דוגמת יועץ, גניקולוג, מיילדת או רופא מיילד, יכול הייעוץ לעזור לאישה ולהרגיע את חרדות ההיריון והלידה שלה ולהפיגם בצורה יעילה. קיימות גם שיטות היפנוזה על מנת לעזור לאישה להתמודד עם הפחד.

גם ידיעה אנטומית של גוף אישה הרה יכולה להרגיע את החרדה מפני הריון ולידה. קריאת ספרות מקצועית שמלמדת את כל המידע לגבי הריון ולידה, יכולה להציג את העובדות לאשורן בפני האישה ולעזור לה לתקן את תפיסותיה המוטעות. קבלת טיפול הולם לפני הלידה בצורת יעוץ או טיפול תרופתי שכולל טכניקות עיסוי ומיצוב נכון במהלך הלידה, עוזר להפחתת כאבי הצירים וההתמודדות איתם.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום