טיפול בהתעללות מינית לבני נוער

טיפול בהתעללות מינית לבני נוערהתעללות מינית ניתנת להגדרה כצורת אלימות מינית, הכוללת אונס; נגיעה שאינה רצויה; הצקה מינית; ויחסי מין בכפייה. בשל אופייה המסובך של התעללות זו, כשמדובר בבני נוער, הטיפול עשוי להיראות כמשימה מרתיעה.

בני נוער עשויים להסתיר את ההתעללות בשל הפחד מפני המתעלל, בושה, תחושות אשמה שההתעללות התרחשה בגללם, אובדן האמון במבוגרים שיכולים לסייע, וחוסר מודעות לכוחו המשקם של טיפול פסיכולוגי.

חשוב לציין שרוב מומחי הטיפול בהתעללות מינית מסכימים שהתעללות זו אינה קשורה למיניות בלבד, ולעיתים קרובות העבריין מבקש לצבור כוח ולהפעיל שליטה על קורבנותיו הצעירים, שחסרים את הכוח הנפשי והפיסי להתנגד.

הישג שליטה זה מתחזק אצל העבריין באמצעות המפגש המיני והנאה מהפעלת הכוח על הקרבן. מסיבה זו, הטיפול מתמקד בסיוע לבני נוער להשתחרר מתחושת האשמה, הבנה מהי מיניות נורמאלית, והשגת הכלים להתמודד עם הטראומה ולהמשיך ולתפקד בחיים ללא השפעות פסיכולוגיות מגבילות, במיוחד בכל הנוגע לפיתוח מערכות יחסים עתידיות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ממוקד לטראומה

זוהי גישה מעודכנת של הגרסה הרגילה של הטיפול. בשיטה זו בני נוער רוכשים כלים הסתגלותיים לחשוב על הטראומה לה נחשפו. לדוגמא, בני נוער שעברו התעללות, עשויים להניח שכל הסובבים אותם, במיוחד המבוגרים, הולכים לפגוע בהם.

מחשבה זו עשויה להתחזק ככל שהם מתבגרים עד שהם נמנעים מפיתוח יחסים רומנטיים אפשריים. עבודה עם מטפל המתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, היא טיפול קצר טווח המתמקד בחשיבה הגיונית ונחשב כיעיל ביותר בסיוע לבני נוער לשנות דפוסי חשיבה מעוותים.

חוויה סומאטית (SE)

זוהי שיטה לפתרון טראומה ממוקדת ופריקת אנרגיה לכודה, או פתרון לתגובות מגבילות שלמות "התקועות" בגוף. מנקודת מבט פסיכולוגית, גישה זו מזהה בני נוער האוצרים את חוויית ההתעללות המינית בגופם, כאנרגיה קפואה, המשפיעה על חשיבתם והתנהגותם.

טיפול חוויה סומאטית מסייע לבני הנוער, לאט ובעדינות, לפתח סובלנות מוגברת יותר לתחושות גוף שאינן נוחות. להבדיל מגישות קוגניטיביות והתנהגותיות, הדגש הוא על השחרור מהטראומה, והטיפול אינו מחייב את הילד "לשוב ולחזור" על האירוע הטראומטי.

למעשה, הדגש הוא על פתרון הרכיבים הפיסיולוגיים שבבסיס ההתעללות, הגורמים לחרדה, דיכאון ותסמיני טראומה אחרים.

מרכיבים עיקריים של טיפול מוצלח

מרכיב חיוני אחד בטיפול בהתעללות מינית בבני נוער הוא סבלנות המטפל, המאפשר לילד את ההזדמנות לספר את סיפורו ללא שיפוט. במובנים מסוימים, הטיפול מאפשר לילד פשוט להיזכר בפרטי האירוע מבלי שיפריעו לו או יחקרו אותו.

גישה זו הוכחה כיעילה, כשמאפשרים לילד פשוט לבטא את מה שהוא יכול ומוכן, עד להסרת האירוע מהזיכרון לטווח הארוך, או לפחות הפחתת עוצמתו.

מרכיב מרכזי נוסף בטיפול פסיכולוגי לבני נוער הוא לאפשר להם להכיר בכך שהריפוי אינו מתרחש בבת אחת, אלא נראה יותר כמו ספירלה. במהלך הטיפול, הם מבינים שעדיין יהיו להם ימים טובים יותר וימים פחות טובים.

שיקול נוסף בתחום הטיפול בבני נוער שעברו התעללות מינית הוא מניעת התפתחות התמכרות. היות והתעללות מינית היא חוויה כה טראומטית, בני נוער רבים פונים לסמים כאפשרות פשוטה יותר מקבלת סיוע מקצועי, במיוחד כשהם נבוכים או פוחדים לבקש את העזרה.

הורים לבני נוער שעברו התעללות מינית צריכים ראשית לגלות ערנות למצב הילד, ולהבחין בשינויים בהתנהגותו או התפתחות בעיות נלוות, ולפנות, בהתאם לחומרת התסמינים, לקבלת טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי.

הטיפול יעיל ביותר להתמודדות עם סוגיות הפוגעות בתפקוד היומיומי, כגון התנהלות בבית, בבית הספר, ומבחינת ליקויים רגשיים. הבחירה בטיפול הנכון היא אישית ביותר וצריכה להישקל בקפדנות ולהתאים היטב לילד.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום