מחלה נפשית והתמכרות לאלכוהול וסמים

התמכרות לאלכוהול וסמים ומחלות נפשיותכשאתה סובל מבעיית התמכרות לסמים או אלכוהול ובעיית בריאות הנפש כגון דיכאון, הפרעה דו קוטבית או חרדה, המצב נקרא אבחנה כפולה.

התמודדות עם התמכרות לסמים, או אלכוהוליזם אינה קלה, ואפילו קשה יותר כשאתה נאבק גם עם בעיות בריאות הנפש, אך ניתן לקבל טיפולים המסייעים להשיב את החיים למסלול.

הקשר בין התמכרות לסמים ואלכוהול ומחלה נפשית

באבחנה כפולה, סוגיית בריאות הנפש והתמכרות לסמים או אלכוהול נושאים תסמינים ייחודיים העשויים להפריע ליכולת התפקוד, ההתמודדות עם קשיי החיים ויחס לאחרים. המצב מסתבך כשהפרעות אלו משפיעות זו על זו.

כשבעיית בריאות הנפש אינה מטופלת, בעיית ההתמכרות לסמים מחמירה. וכשמתפתחת התמכרות לאלכוהול או לסמים, בעיות בריאות הנפש מחמירות.

מה בא קודם: התמכרות לסמים ואלכוהול או מחלת נפש?

התמכרות נפוצה בקרב אנשים הסובלים מבעיות נפשיות, אך למרות שחומרים ממכרים והפרעות נפשיות כגון דיכאון וחרדה קשורים היטב, אחד המצבים אינו גורם ישירות למצבים האחרים. אלכוהול או סמים משמשים במקרים רבים כתרופה עצמית לתסמיני דיכאון או חרדה. למרב הצער, שימוש בסמים גורם לתופעות לוואי ובטווח הארוך מחמיר את התסמינים, למרות שבתחילה הם גורמים לתחושת הקלה לכאורה.

התמכרות לאלכוהול מגבירה את הסיכון הבסיסי להפרעות נפשיות, הנגרמות כתוצאה מאינטראקציה מורכבת של גנטיקה, סביבה, וגורמים חיצוניים אחרים. אם אתה נמצא בסיכון להפרעה נפשית, התמכרות לסמים או אלכוהול עלולה להחמיר את מצבך.

זיהוי הפרעות באבחנה כפולה

אבחון בעיית התמכרות לאלכוהול וסמים עם בעיית בריאות הנפש כגון דיכאון, חרדה או הפרעה דו קוטבית, עשויה להיות מורכבת. לוקח זמן לאתר מה יכולה להיות ההפרעה הנפשית ומה יכול להיות בעיית אלכוהול או סמים. מורכבות האבחון המשותף נובע מהכחשה, הנפוצה בהתמכרות לסמים. אדם הסובל מהתמכרות מתקשה להודות עד כה הוא תלוי באלכוהול או בסמים, ובמידת השפעתם על החיים שלו. הכחשה מתרחשת במקרים רבים אף בהפרעות נפשיות.

תסמיני דיכאון או חרדה עלולים להיות מפחידים, אז אתה עשוי להתעלם מהם ולקוות שייעלמו, או שאתה מתבייש בהם או פוחד להיראות חלש אם אתה מודה שאתה אכן סובל מבעיה.

טיפול בהתמכרות לסמים ואלכוהול ובעיות נפשיות

טיפול הטוב ביותר להפרעות משותפות אלו הוא גישה משולבת, במהלכה מטופלות בו זמנית ההתמכרות לסמים ואלכוהול, וההפרעה הנפשית. טיפול פסיכולוגי מסייע למכור לחשוב על התפקיד אותו ממלאים האלכוהול והסמים בחייו. הטיפול דיסקרטי ואינו כרוך בהשלכות שליליות. המטופל מרגיש חופשי לדון בנושאים אלו, ללא שיפוט. במהלך הטיפול, המטופל מקבל הזדמנות ללמוד יותר על אלכוהול וסמים, ולומד כיצד עם קשורים למחלות נפשיות.

הטיפול מסייע לזהות מטרות שיקום ולפתח תכניות גמילה. אם מתקבלת החלטה לפיה ההתמכרות לאלכוהול או סמים מהווה בעיה, פסיכולוג המיומן בטיפול משולב באבחנה כפולה מסייע לזיהוי ופיתוח מטרות שיקום המתאימות באופן אישי. תהליך זה כולל למידת הצעדים לקראת ההתאוששות משתי המחלות.

ייעוץ מיוחד מתוכנן במיוחד לאנשים הסובלים מאבחנה כפולה. הטיפול יכול להיות אישי, קבוצתי, משפחתי, או שילוב של כל הגישות.

תמיכה קבוצתית להתמכרות לסמים או אלכוהול

בדומה להתמכרויות אחרות, טיפול קבוצתי מועיל ביותר בשמירת הפיכחון ובקבלת מקום בטוח לתמיכה ודיון באתגרים. תכניות הטיפול בהפרעות משותפות מספקות קבוצות הנפגשות על בסיס קבוע עם טיפול עוקב.

למרות שמומלץ להצטרף לקבוצה המטפלת בסמים ואלכוהול ובהפרעות בריאות הנפש, קבוצות 12 השלבים להתמכרות לסמים מועילות אף הן, ונפוצות יותר. תכניות אלו משתמשות בתמיכה קבוצתית ובעקרונות מודרכים, כגון 12 צעדים, על מנת להשיג פיכחון ולשמור עליו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום