הפרעת אישיות גבולית

הפרעת אישיות היא הפרעה נפשית אשר מתבטאת בכך שבמהלך התפתחותו של אדם (במהלך גיל ההתבגרות), מתרחשים עיוותים בהתפתחות התקינה (ממגוון גורמים וסיבות), אשר מביאים להתפתחות של דפוסי התנהגות, חשיבה, רגשות, הסתגלות ויחסים בינאישיים שהינם נוקשים ואינם יעילים. דפוסים קבועים אלה גורמים סבל רב לאדם ולסביבתו. למעשה, האישיות של האדם פגועה באופן שקשה לשנות אותו.

בשפה היומיומית, השם "הפרעת אישיות גבולית" עשוי להטעות, ולתת את הרושם שמדובר בהפרעה שקיומה גבולי, כלומר לא ברור אם היא קיימת או לא. למעשה, המציאות לא יכולה להיות רחוקה יותר. הפרעת אישיות גבולית היא הפרעה סוערת, בעייתית ומשמעותית ביותר.

מה זה "גבולית"?

בעבר, היה מקובל לחלק את הפרעות הנפש לשתי קבוצות עיקריות- נוירוזות ופסיכוזות. בנוירוזה הכוונה היא להפרעה שכוללת דפוסי חשיבה וקוגניציה מעוותים, אשר יכולים להתבטא גם ברגשות קשים. הנוירוזות כוללות הפרעות חרדה, הפרעות מצב הרוח (כמו דיכאון, מאניה, ציקלותמיה) ועוד.

בפסיכוזה הכוונה היא למצב בו האדם מאבד את בוחן המציאות שלו, והוא אינו רואה את המציאות כפי שהיא באמת. הפרעת אישיות גבולית נחשבה למצב קליני שנמצא על הגבול בין הנוירוזה לפסיכוזה, ומכאן מקור שמו.

סימפטומים

הפרעת אישיות גבולית מתאפיינת בדפוס מתמשך של חוסר יציבות בתחומים של יחסים בינאישיים, דימוי עצמי ורגש. הסובלים מההפרעה עושים כל מאמץ אפשרי על מנת להימנע מפרידה- בין אם היא אמיתית או מדומה. הם יכולים להפעיל מניפולציות, התנהגויות קיצוניות והרסניות, או פשוט לנטוש בעצמם לפני שינטשו אותם.

היחסים הבינאישיים שלהם הם אינטנסיביים ובלתי יציבים, ומאופיינים במעברים קיצוניים בין אידיאליזציה של האחר להורדת הערך שלו בעיניהם כליל. יש להם הפרעות בזהות העצמית, כאשר הדימוי העצמי אינו יציב ומשתנה בעקבות אירועים מינוריים בסביבה, או ללא גירוי חיצוני בכלל.

בעלי הפרעת אישיות גבולית מתנהגים באופן אימפולסיבי בתחומים שונים, כגון מתירנות מינית, שימוש בסמים או אלכוהול, נהיגה לא זהירה ואכילה כפייתית. ההתנהגות האימפולסיבית בתחומים אלו עשויה להגיע לידי סכנת הבריאות או החיים באופן ממשי.

בנוסף, ישנה גם נטייה למעשה התאבדות. נפוץ מאוד לראות בקרב הסובלות מההפרעה התנהגות של פגיעה עצמית (בעיקר חיתוך של הורידים בידיים). הפגיעה העצמית לעיתים מבטאת את הקושי להרגיש- כדי להרגיש משהו בכלל (או כדי לא להרגיש כאב שקשור בחרדת נטישה וביחסים בינאישיים), עדיף להרגיש כאב פיזי של פגיעה עצמית. בעלי ההפרעה משנים מצבי רוח באופן קיצוני, בתגובה לכל אירוע חיצוני. הם נוחים לכעוס באופן אינטנסיבי. מצד שני, התחושה הפנימית הקבועה היא של ריקנות.

טיפול

הפרעת אישיות גבולית היא כאמור הפרעה סוערת מאוד. למרות שישנם גם בנים הסובלים ממנה, היא נפוצה בעיקר אצל נערות ונשים. קשה מאוד ליצור קשר ארוך עם מטופלת בעלת אישיות גבולית, משום שהן נוטות לדרוש כמות אינסופית של תשומת לב, מתקשות לעמוד בגבולות הטיפול, ובוחנות את הקשר כל הזמן. כאשר הן מדמיינות פרידה או בגידה אפשרית של המטפל, הן עשויות לנטוש את הטיפול מייד, או לפגוע בעצמן בדרך אחרת. הכלה של אישיות גבולית היא משימה קשה.

בשנים האחרונות עלה קרנה של שיטת טיפול הנקראת DBT- טיפול התנהגותי דיאלקטי. טיפול זה מתחלק לשני חלקים מקבילים: טיפול קבוצתי אשר עוסק ברכישת מיומנויות חברתיות ובינאישיות בצורה של עבודה התנהגותית מפורשת.

לצד לימוד הטכניקות מקבלת כל נערה טיפול פרטני שמאפשר לה מקום בינאישי אינטימי ובטוח להתאמן בו על המיומנויות החברתיות שהיא רוכשת בקבוצה. בעבר, הפרעת אישיות גבולית נחשבה לחשוכת מרפא. היום, ישנם מקרים רבים של שיפור משמעותי בדפוסי האישיות של הנערות המטופלות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום