הפרעות הנפש המוזרות ביותר

הפרעות הנפש המוזרות ביותרמקובל להניח כי טירוף הוא תופעה אוניברסאלית. לא משנה היכן בעולם אדם מתגורר, הוא עדיין רק בן אדם עם מוח אנושי, והגיוני כי מתרחשות תקלות במוח. אדם אחד הוזה על חייזרים ואילו אחר רואה שדים, אך ההפרעה תמיד מגיעה אל אותה המחלה.

קיימת רשימה ארוכה של הפרעות נפשיות מוזרות, שלרוב אינן נפוצות מאוד. חלק מההפרעות הנפשיות המוזרות אשר הופיעו לאורך השנים האחרונות כוללות:

אמוק: הרג אקראי

הביטוי "ריצת אמוק" הוא מוכר, אך המילה 'אמוק' בשפה המלזית, פירושה תיאור פילים משתגעים והפרדתם מהעדר שלהם. בשלב זה החיה משתוללת, הורסת, נלחמת ונכנסת לטירוף המתבטא כלפי כל אחד העומד בדרכה. מדובר בהתפרצויות אקראיות, המתבטאות בהריגה מטורפת המבוצעת על ידי גברים נטולי היסטוריית אלימות, נטולי פרובוקציה, אשר מחליטים פתאום שסביבתם צריכה למות.

תסמונת אליס בארץ הפלאות

אנשים אשר אובחנו עם בעיה פסיכולוגית זו, ידועים כבעלי תפיסה נורמאלית לגודל חלקי הגוף שלהם, אך הם עלולים לפתח תחושה לפיה חלקי גופם השתנו בצורתם ובגודלם, וכי אובייקטים חיצוניים אחרים הפכו להיות קטנים יותר ממה שהם באמת. אנשים המושפעים מתסמונת זו יכולים גם לתפוס את הקרקע כסמל לנתיב ארוך מידי.

הפרעת זהות הגוף

אחת מההפרעות הנפשיות המוזרות היא הפרעת זהות שלמות הגוף. מצב פסיכולוגי זה מוזר במובן שהוא גורם לאדם להאמין שחלקי גופו נקטעו. הפרעה זו יכולה לגרום למטופל להיפטר מאחד או יותר מהגפיים הבריאים שלו, רק בשל האמונה כי חיים כגידם יהיו מאושרים הרבה יותר.

אשליית קפגרא

אנשים הסובלים מתסמונת קפרגא מאמינים כי אחד או יותר מבני משפחתם, חבריהם, בני זוגם וכד', הוחלפו על ידי מתחזה או כפיל. רופאים סבורים כי בעיה רפואית זו נפוצה בקרב אנשים הסובלים מסכיזופרניה, וכי נשים רגישות יותר להפרעה זו.

תסמונת הראש המתפוצץ

משמעות הפרעה נפשית זו קרובה מעט למשמעות המילולית שלה. אדם הסובל מהפרעה זו חווה רעש חזק, בעיקר בשעות השינה שלו. הרעש יכול להיות מורגש במקום מסוים בתוך ראשו. לעיתים קרובות הרעש חסר פשר. יחד עם זאת, במקרים מסוימים, ניתן לזהות אותו כקול נפץ, מצילתיים או צרחות.

תסמונת מבטא זר

על פי תסמונת זו, אדם שמעולם לא היה בחו"ל, מתחיל פתאום לדבר במבטא זר. תופעה זו נגרמת בדרך כלל כתוצאה משבץ או טראומה חמורה בראש. אדם הסובל מהפרעה זו, מתחיל לדבר במבטא זר כל כך שוטף, עד שאנשים סביבו משוכנעים כי זוהי שפת המקור שלו.

תסמונת התכחשות לאברי המין

כפי שמרמז שמה, הפרעה נפשית זו מאופיינת על ידי אדם המושפע מאמונה כי גודל איבר מינו מצטמצם או נבלע בתוך גופו במידה כזו שהוא עלול להיעלם. גבר עלול לפחד שהפין שלו נסוג אל תוך גופו ונשים מאמינות שהחזה שלהן נעלם. הפרעה זו נפוצה בעיקר בקרב אנשים החיים ביבשת אפריקה ואסיה.

תסמונת מינכהאוזן

אנשים רבים משתוקקים לתשומת לב, ויש דרכים רבות להשיגה. מספר דרכים יכולות להיות יצירתיות, וחלקן מוזרות וביזאריות. תסמונת מינכהאוזן דוחפת אדם לזייף מחלה או לגרום לעצמו פציעות הרסניות על מנת לקבל תשומת לב, דאגה וטיפול מצוות רפואי. אדם הסובל מהפרעה נפשית זו יכול גם לעבור בדיקות ופעולות מסוכנות, כאשר המניע היחיד שלו הוא לצבור אהדה מהסביבה.

תסמונת סטנדל

עבודת אמנות יפה מוערכת ונערצת על ידי אנשים רבים. אך עבור חלקם, מדובר במקור לצרות. אדם הסובל מתסמונת סטנדל, מפגין תסמינים חריגים באופן מפתיע ומהיר, כגון דפיקות לב, סחרחורות, הזיות, אמנזיה, קשיי נשימה, התעלפויות ועוד, כאשר הוא נחשף לאמנות יפה.

קראו עוד:

טיפול התנהגותי דיאלקטי להפרעות נפשיות

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום