הרפורמה בבריאות הנפש החלה – מה זה אומר?

הרפורמה בבריאות הנפש החלהעד להסדרת הרפורמה בבריאות הנפש, מצבי גריאטריה, מחלות נפש ורפואה מונעת לא נכללו בסל השירותים הכלולים באחריות קופות החולים. בסוף מאי 2012 נחתם צו ממשלתי להסדרת הרפורמה בבריאות הנפש, וכיום, בתחילת יולי 2015, נכנסת הרפורמה לתוקף.

כלומר, מעתה ואילך האחריות הביטוחית לגבי שירותי בריאות הנפש תעבור ממשרד הבריאות לקופות החולים. מטרת הרפורמה היא להגביר את הזמינות, האיכות ונגישות שירותי בריאות הנפש בארץ לחולים הזקוקים לטיפולים אלו. השירותים השונים יינתנו לחולים בעלות מופחתת של השתתפות עצמית.

יתרונות הרפורמה בהיבט חברתי ואישי

הישג חשוב נוסף של הרפורמה בבריאות הנפש היא הפחתת הסטיגמה החברתית כלפי הסובלים ממצוקות נפשיות. הטיפולים יינתנו במרפאות מקצועיות ויונגשו לכלל האוכלוסייה, תיוג החולים כ'חולי נפש', בהיבט השלילי של המונח, יופחת, ומנגד תתחזק המודעות הציבורית למחלות השונות, כך שניתן יהיה להקל על אנשים הסובלים ממצוקות נפשיות, להשתלב בחברה.

במקביל, ימשיך משרד הבריאות לפקח על קופות החולים ולוודא כי הטיפול הניתן אכיל מקצועי ואיכותי. יחד עם זאת, יש להבין כי הרפורמה קשורה לאחריות מימון השירותים ולא לעצם הזכאות לקבלת השירותים.

השירותים יינתנו לכל אדם הזקוק לשירותים אלו, בכל גיל ובכל נושא הקשור לבריאות הנפש. את הטיפולים ניתן יהיה לקבל במרפאות בריאות הנפש של משרד הבריאות, קופות החולים וארגונים שונים. מימוש הזכאות כרוך בפנייה לקופות החולים וקבלת מידע אודות אפשרויות הטיפול המוצעות.

מה המחירים של הטיפולים והשירותים?

במצב של היום, ולפני כניסת הרפורמה לבריאות הנפש לתוקפה, מחיר טיפול פסיכולוגי במרפאה פרטית, עומד על סך של 300-350 ₪ או יותר. מבוטחי קופות החולים השונות יכלו לקבל טיפול פסיכולוגי או ייעוץ פסיכותרפיה במסגרת קופת החולים, באמצעות בחירה מתוך רשימת אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש העובדים עם קופות החולים, במחירים מוזלים הנעים בין 63-189 ₪ לפגישה, למשך שלושים מפגשים.

עם כניסת הרפורמה לתוקף, הזכאות לקבלת טיפולים נפשיים במחירים מוזלים לא תתאפשר יותר, והמטופלים יאלצו להיות מאובחנים עם חשד להפרעה פסיכיאטרית כלשהי. כלומר, האבחנה תצטרך לקבוע הפרעה פסיכיאטרית חמורה לעומת צורך בהקלת מצוקות נפשיות שונות.

אם אדם סובל מחרדה, למשל, הוא יהיה זכאי לקבלת טיפול נפשי בהשתתפות עצמית אחידה שנקבעה על ידי משרד הבריאות ומתואמת לכל קופות החולים, בעלות של חמישים ₪ למפגש ראשון, ו-120 ₪ לכל מפגש נוסף עד תום הטיפול. אך אם נקבע כי הוא סובל ממצוקה נפשית לטווח הקצר שאינה חמורה, הוא אינו זכאי לקבלת ההטבות החדשות.

עמדת המבקרים

לצד היתרונות הרבים והמשמעותיים של הרפורמה בבריאות הנפש, מושמעות ביקורות נוקבות הקשורות לחשש מפיטורין בעקבות ההזדקקות לשירותים אלו, חוסר בתכניות הכשרה למטפלים נפשיים, וחשש לגורל אלפי העובדים במרכזים הקיימים כיום לבריאות הנפש.

בנוסף, עולות טענות ביקורת לגבי הקושי ממנו יסבלו אוכלוסיית החולים שמחלתם הנפשית אינה מאפשרת להם להסתגל לשינויים ולהתמודד עימם. פירוש יבש של הרפורמה מעלה כי הסובלים ממצוקות נפשיות יאלצו להגיע לרופא המשפחה לקבלת ההפניה, והעומס במרפאות יאפשר התייחסות קצרה ביותר, אם בכלל, לכל חולה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום