דיכאון לאחר לידה

דיכאון לאחר לידה היא הפרעת מצב רוח המסווגת במדריך הפרעות הנפש של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי (DSM-IV). זהו דיכאון בעל מאפיינים הדומים לדיכאון מג'ורי רגיל, וכן מאפיינים ייחודיים לו, כשהראשון ביניהם הוא הופעתו של הדיכאון מיד לאחר הלידה, או בתקופת זמן קצרה לאחר הלידה.

לאנשים רבים קשה לשייך את המילה לידה עם המילה דיכאון (בהנחה, כמובן, שהתינוק נולד בריא ושלם). הרי לידה היא אירוע משמח, אך למעשה, לידה היא חוויה משמעותית ביותר, בעלת השלכות עצומות על האישה- הן מבחינה פיזית, הן מבחינה נפשית והן מבחינת התנהגות ואורחות החיים.

כניסתו של תינוק חדש למשפחה עשוייה לעורר שאלות ותהיות, כמו גם חרדות רבות, תחושות של חוסר אונים ועוד. חופשת הלידה עשוייה להשאיר את האישה בודדה, ללא מבוגר לדבר עימו, עמוסה במטלות של אם טריה.

אצל רוב הנשים, עוברת התקופה הראשונה שלאחר הלידה בחוויות רגשיות מסעירות ולעיתים לא נעימות. בחלק מהמקרים, מקבלות תחושות העצבות, הפרעות חרדה והשאלות הרבות שמתעוררות סביב התפקוד האמהי את הכינוי "baby blues". הבייבי בלוז הוא תופעה טבעית, שנוטה לחלוף בדרך כלל מעצמה לאחר מספר ימים או שבועות.

אך במקרים מסויימים- למעשה אצל כמעט 10% מהנשים לאחר לידה, התחושות לא חולפות ואף מתגברות ומחמירות. כאשר התחושות הדיספוריות עונות לקריטריונים לאבחון של דיכאון, אך רוב המחשבות עוסקות בנושאים שקושרים ללידה או לתינוק החדש, מאובחנת האישה כסובלת מדיכאון לאחר לידה. יש לציין שדיכאון אחרי לידה היא תופעה שאיננה מאפיינת רק נשים, אלא ישנם גם גברים שסובלים מדיכאון לאחר לידה.

דיכאון לאחר לידה – סימפטומים

  • תחושות סובייקטיביות קשות של עצב ודיספוריה: האישה מרגישה עצובה רוב הימים, במשך רוב היום. המחשבות עוסקות בתינוק וביכולת של האם הטרייה לגדל אותו.
  • חוסר עניין ומוטיבציה בפעילויות שעניינו את האישה עד לפני הלידה.
  • הפרעות שינה ועייפות כרוניות שאינן קשורות ליקיצות המתחייבות מגידול תינוק.
  • קשיים בתפקוד: לעיתים הקשיים קשורים לטיפול בתינוק (למשל- האישה מתקשה להחליף חיתולים או להאכיל את התינוק), ולעיתים דווקא סביב התינוק אין פגיעה בתפקוד, אך האישה מתקשה לבצע מטלות אחרות (למשל- לבשל לעצמה או להתקלח). לעיתים התפקוד של האישה דווקא תקין, אך היא מבצעת את מטלותיה בפחד וחשש- היא מפחדת להזיק לתינוק, ומרגישה שתפקודה לקוי גם אם אינו כזה. לעיתים האישה אינה נהנית מהטיפול בתינוק ופעמים רבות גם לא חשה שהיא מתאהבת בתינוקה.
  • שינוי בדפוסי אכילה.
  • הימנעות ורתיעה חברתית- האישה נמנעת מלהפגש עם חברים וקרובים, וחשה חוסר נוחות במצבים חברתיים בלתי נמנעים.
  • מחשבות אובדניות או מחשבות על פגיעה בתינוק (יש לציין בהקשר זה, שדיכאון לכשעצמו אינו מוביל לפגיעה ממשית בתינוק, ורוב הנשים אשר פוגעות בפועל בתינוקן סובלות מהפרעות פסיכוטיות ולא מהפרעת מצב רוח).

לא כל הסימפטומים מופיעים אצל כל הנשים, ועוצמתם משתנה מאישה לאישה.

גורמים לדיכאון לאחר לידה

כמו בדיכאון רגיל, לא ידועים הגורמים המדוייקים לדיכאון לאחר לידה. יחד עם זאת, מקובל להניח כי דיכאון לאחר לידה קשור בצורה הדוקה יותר מדיכאון רגיל, לשינויים הורמונאליים בגוף האישה. יחד עם זאת, אצל רוב הנשים ישנן גם סיבות נפשיות אחרות שמביאות להתפתחות הדיכאון, כמו חרדת הריון ולידה או מצב של פוסט טראומה אחרי לידה.

דיכאון לאחר לידה – טיפול

הטיפול בדיכאון לאחר לידה כולל התייחסות לשינויים ההורמונאלים שעוברים על גוף האישה, והתייחסות לתכנים הדיספורים הסובייקטיביים שהיא מציגה. על כן, מקבלות נשים טיפול תרופתי- הורמונאלי. לתרופות אלה לוקח זמן מה להשפיע, ועל כן בתקופה הראשונה לאחר הלידה מומלץ לנשים לקבל גם טיפול פסיכותרפיה משלים. יש לציין, שאצל חלק מהנשים הלידה מהווה טריגר להתפרצות של דיכאון, והמשך טיפול פסיכולוגי מומלץ להן גם לאחר שהושג איזון הורמונאלי.

ראו גם:
דיכאון קדם וסתי

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום