בית חולים פסיכיאטרי

כאשר אנחנו חולים, אנחנו פונים לרופא. אם המחלה קשה, מצריכה השגחה צמודה או טיפול אינטנסיבי יותר ממה שרופא בקהילה יכול להעניק לנו, אנחנו מופנים לבית החולים לטיפול אינטנסיבי. בתחום של בריאות הנפש התהליך די דומה לכך.

כאשר אדם סובל ממצוקה, הוא עשוי לפנות לקבלת עזרה מקצועית אצל פסיכיאטר או פסיכולוג או מטפל אחר, אך כאשר מצבו מתדרדר, והוא נזקק לטיפול אינטנסיבי יותר וצמוד יותר, רצוי שאותו אדם יגיע לטיפול בבית החולים. האפשרויות הן אשפוז בתוך בית חולים כללי, או בית חולים פסיכיאטרי.

הסיבות לפנייה לבית חולים פסיכיאטרי

קיימות שלוש סיבות עיקריות שבגללן מתאשפזים בבית חולים פסיכיאטרי (או במחלקה פסיכיאטרית):

  • תחושת מצוקה קשה אשר פוגעת ביכולת התפקוד: כאשר מצבו הנפשי של חולה מתדרדר כך שהוא אינו מסוגל לטפל בעצמו, או שהוא מפחד מהצורך להתנהל באופן עצמאי בעולם, בדרך כלל מומלץ על אשפוז בבית חולים. היתרון של בית החולים במקרה זו הוא המענה המיידי הצמוד שיש לחולה- הוא אינו נדרש כמעט לתפקוד כלשהו בתוך בית החולים, והוא יכול לפנות לעזרה (תרופתית או פסיכולוגית) בכל רגע כמעט.
  • סכנה לעצמי: כאשר אדם הופך להיות מסוכן לעצמו, כלומר כאשר יש חשש שהאדם ינסה לבצע מעשה אובדני (או כאשר הוא ניסה לעשות זאת כבר), חלק ממטרת האשפוז, מלבד הטיפול המתמשך, היא להגן על החולה מפני עצמו. במקרים כאלה, בית החולים מצמיד לחולה איש סיעודי במשך כל שעות היממה אשר משגיח עליו שלא יפגע בעצמו.
  • סכנה לסביבה: סיבה נוספת לאשפוז הוא שאדם, בעקבות מחלתו, הופך לתוקפני, אלים או מסוכן בדרך אחרת לסביבתו. בבית החולים ישנה אפשרות לווסת את התנהגותו של החולה באמצעים שונים.

מחלות הנפש המובילות לאשפוז

למעשה, כל מחלת נפש עשויה להגיע לאשפוז, כתלות במידת החומרה שלה ובמידת הפגיעה בתפקודו של החולה. אנשים פסיכוטיים, הסובלים ממחלת הסכיזופרניה בעיקר, עשויים להגיע למחלקות בבתי החולים הפסיכיאטריים בשלבים שונים של המחלה. כך גם אנשים הסובלים מדיכאון מג'ורי, הפרעות חרדה, הפרעה אובססיבית- קומפולסיבית, הפרעות מצב רוח והפרעות אישיות שונות.

הסיוע באשפוז

בתי החולים הפסיכיאטרים, כמו המחלקות הפסיכיאטריות מציעות למטופלים טיפול רב תחומי הנוגע להיבטים שונים של המחלה, ומותאם באופן אישי לכל מאושפז. המחלקות כוללות פסיכיאטריים, פסיכולוגים, מטפלים בתנועה ואומנות, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים, מטפלים משפחתיים ועוד. הטיפול באשפוז הוא אינטנסיבי יחסית לטיפול שניתן להעניק בקהילה.

המחלקות

בתי החולים כוללים מחלקות שונות, על פי סוגי ההפרעות, גיל המאושפזים ומצבם הנפשי. בכל בית חולים החלוקה למחלקות היא שונה מעט, אך להלן המחלקות העיקריות הקיימות ברב בתי החולים:

  • מחלקה סגורה – כאשר חולה מסוכן לעצמו או לאחרים, או שמצבו דורש טיפול אינטנסיבי ביותר, המחלקה הסגורה היא מחלקה אשר לחולים אסור לצאת ממנה בכוחות עצמם, ולכן הם נמצאים בהשגחה מתמדת.
  • מחלקה פתוחה או חצי פתוחה – במצבים קיצוניים פחות, ניתן לאשפז במחלקות פתוחות בהן החולים עצמאיים יותר, ויכולים לצאת ולהיכנס למחלקה על פי תנאיה.
  • אשפוז יום – בעבור חלק מהחולים ניתן טיפול בשעות היום, ואילו אחרי הצהריים הם יכולים לחזור לביתם לתפקוד עצמאי. לעיתים אנשים נעים בין המחלקות השונות ועוברים מאשפוז מלא לאשפוז יום.
  • מחלקות נוער – נוער בגילאי 12-18 מאושפז במחלקות ייעודיות. בדרך כלל אלו מחלקות סגורות או מחלקות של אשפוז יום. בחלק מהמחלקות ובתי החולים מתנהל בית ספר מיוחד לשירות הילדים.
  • מחלקות ילדים – מיועדות לילדים עד גיל 12.

קיימות מאות מחלות והפרעות נפש, אשר פוגעות במילוני אנשים באופן יומיומי ומפריעות לשגרת החיים התקינה שלהם, באם בחיי משפחה, יחסים בינאישיים, עבודה, לימודים וכדומה. הרבה ממחלות הנפש, עלולות לגרום לאדם לחשוב והתנהג בדרכים, אשר עלולות לפגוע באופן פיזי בעצמו או\ו בסביבתו ולכן, לעיתים קרובות, על מנת לטפל באדם בצורה הטובה והיעילה ביותר, יהיה צורך לאשפזו בבית חולים פסיכיאטרי לתקופת זמן.

בית חולים פסיכיאטרי ידוע גם בשם: מרכז לבריאות הנפש. בישראל קיימים מספר בתי חולים פסיכיאטריים, כגון:

  1. מרכז לבריאות הנפש באר יעקב
  2. גהה
  3. בת ים-אברבנאל
  4. שלוותה
  5. מרכז לבריאות הנפש בבאר שבע
  6. מזרע
  7. נס ציונה ועוד

במרבית בתי החולים הפסיכיאטרים, ישנן מספר מחלקות:

מחלקת אשפוז מבוגרים סגורה (מעל גיל 18)
במחלקה זו, יהיו לרוב מאושפזים אשר מהווים איום וסכנה לעצמם ו\או לאחרים וזקוקים להשגחה וטיפול צמוד 24 שעות ביממה.

מחלקת אשפוז מבוגרים פתוחה (מעל גיל 18)
במחלקה זו מאושפזים חולים פחות קשים מהמחלקה הסגורה, אשר זקוקים פחות להשגחה צמודה ויכולים במרבית שעות היום להסתדר בכוחות עצמם מבלי להוות סכנה לעצמם או לסביבתם. הרבה מהמאושפזים במחלקה זו, מורשים לצאת החוצה מהמחלקה ומבית החולים, לאזורים מיוחדים להם.

מחלקת אשפוז לחולים כרוניים

במחלקה זו, יהיה ניתן למצוא חולים, אשר מאושפזים מספר רב של חודשיים בבית החולים הפסיכיאטרי בשל מחלת נפש קשה אשר ייתכן ומעורבת עם מחלות גופניות אשר מצריכות השגחה סיעודית (לדוגמא חולי אלצהיימר בשלבים מתקדמים).

מחלקת יום

במחלקה זו, החולים אינם מאושפזים לכל היום אלא רק לשעות הבוקר ואחר הצהריים והם ישנים בבית שלהם או בהוסטלים מיוחדים להפרעות נפש. החולים מגיעים בכל בוקר לקבלת טיפול, בחלק מבתי החולים, מסדרים עבודה יומית לחולים אלו ובשעות הערב הם חוזרים ללון בביתם. חולים של מחלקת יום, אינם מהווים איום וסכנה לעצמם ולסביבתם ולכן יכולים באופן חופשי לצאת ולהיכנס למחלקה הפסיכיאטרית.

מחלקת אשפוז לנוער

במחלקה זו מאושפזים בני נוער בין הגילאים 12-18, ישנם בתי חולים אשר מצרפים למחלקה זו גם את מחלקת ילדים. מחלקות אשפוז לנוער מחולקות למחלקות סגורות ולמחלקות חצי פתוחות, לחולים אשר מהווים סכנה לעצמם ולסביבתם.

מהו הטיפול הניתן בבית חולים פסיכיאטרי?

הטיפול במחלקות השונות בבית חולים פסיכיאטרי תלוי בסוגי המחלות והפרעות הנפש. אך באופן כללי, בכל בתי החולים הפסיכיאטרים הטיפולים משולבים וכוללים:

בתי חולים פסיכיאטרים בישראל

על פי החוק בישראל, בבתי חולים פסיכיאטרים יהיה ניתן למצוא חולים אשר אשפזו את עצמם באופן עצמאי, או חולים אשר מאושפזים בכפייה בעקבות צו אשפוז מהפסיכיאטר המחוזי למען אבחון מצבם הנפשי.
ילד מתחת לגיל 15 אשר מאושפז בכפייה, יוכל לפנות דרך הוריו ו\או האפוטרופוס שלו בכדי לערער על האשפוז הכפוי.
במרבית המקרים האשפוז הכפוי נעשה בכדי לבדוק האם האדם חולה בנפשו והאם הוא מהווה סכנה לעצמו(לדוגמא: מחשבות אובדניות וניסיונות התאבדות, חוסר יכולת לטפל בצרכים היומיומיים שלו ועוד)ולסביבתו (לדוגמא: האדם ניסה לפגוע באופן פיזי בבני משפחתו ו\או בסביבתו).
האשפוז בבית חולים פסיכיאטרי, יכול להיות אשפוז מלא, בו נשאר החולה ללון בבית החולים או אשפוז יומי, בו מגיע החולה בשעה קבועה בכל בוקר לבית החולים לקבלת טיפול  והולך לביתו בשעות אחר הצהריים\ערב.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום