איך לבחור מטפל זוגי? המדריך המלא

פריצת דרך בטיפול פסיכולוגילכל זוג יש את הצרכים והקשיים שלו. לכן, אין מטפל אחד שמתאים לכולם – וזה חשוב להבין, לכל זוג יש את המטפל הזוגי אשר מתאים לו. מסיבה זו, מציאת המטפל הנכון לכם יכולה להיות עניין פשוט או מורכב מאוד. ישנם מקרים בהם עוברים מספר מטפלים עד שמוצאים את האחד/ת הנכונים. האם יש דרך להפחית את העמימות? דברים אשר אולי כדאי לשים אליהם לב? איך אפשר לבחור מטפל זוגי שבאמת יהיה טוב עבורנו?

אומנם אין נוסחת פלא אשר תתיר את הסבך במהירות, אך יש מספר דברים שאפשר לקחת בחשבון כשמתחילים לחפש מטפל זוגי. זה עדיין יהיה תהליך לא פשוט, אך הדברים הללו יוכלו לשמש אתכם במהלך החיפוש כאבני דרך. זה לא מבטיח שהמטפל שתמצאו יהיה האחד הנכון, אבל זה בהחלט ישפר את הסיכויים.

מה אנחנו מחפשים בכלל? מבינים את הסיבה לטיפול הזוגי

מטפלים מגיעים מהתמחויות ושיטות טיפול שונות. כל מטפל ועולמו הייחודי, עם פרקטיקה שונה ודרכים אחרות לגשת אל העבודה הטיפולית. חשוב להבין זאת, שכן לא רק האופי של המטפל הינו חשוב אלא גם השאלה "איך הוא מטפל". הבעיה היא שהמענה לשאלה זו לא תמיד עוזר למי שלא מגיע מהתחום להבין מה זה אומר בפועל. לכן, עדיף להתחיל מהצד השני – מה אתם מחפשים?

הפנייה לטיפול זוגי לרוב קשורה בסיבה. נסו לנסח לעצמכם את הסיבה באופן ברור – למה אתם פונים לטיפול זוגי? יכול להיות שהסיבה של כל אחד מבני הזוג תהיה שונה, וזה בסדר גמור! לא להסכים על סיבה אחת ברורה וסופית זה לא דבר שלילי. להפך, זה יכול לעזור לכם להבין עם מה כל אחד מתמודד, וזה בהחלט יעזור לכם להבין משהו על סוג הטיפול שאתם מחפשים.

על ההבדל בין הקושי הזוגי והקושי הפרטני

זוגות רבים חווים את הקשיים שלהם כמשותפים, או כמשהו המתהווה במרחב בין בני הזוג. בעוד זה יכול להיות כך, זה לא תמיד נכון. לפעמים, כל אחד מבני הזוג סובל מקושי אחר לחלוטין, וכאשר מביאים את הקשיים הללו יחד – אל תוך הזוגיות – התוצר הוא הרבה יותר טעון ועמוס.

נסו להבין האם הקושי שלכם שונה, ובאיזה אופן הוא שונה. נסו גם להבין מה אתם רוצים שהטיפול ישנה בכם, לא בצד השני. איפה אתם הייתם רוצים שהטיפול ייגע, באלו אופנים, ומה אמורה להיות התוצאה מבחינת השינוי שאתם תחוו. זה תהליך אישי לפני שהוא זוגי, וזה בסדר להיות לרגע קצת עם עצמכם ולנסות לענות בכנות.

התשובות לשאלות אלו יוכלו לעזור לכם להבין מה אתם מחפשים במטפל – אוזן קשבת? הפעלה? שיעודד דיבור פתוח? שיפנה מקום אישי לכל אחד מכם, או טיפול בו שניכם כל הזמן יחד? ואולי בכלל אתם עוברים משהו מאוד אישי, והטיפול הזוגי ייתן מענה חלקי עבורכם? זה בסדר להתבלבל לרגע, ולנסות להבין מה עובר עלי ומה יעשה לי טוב.

פרופיל המטפל הזוגי

נסו לדמיין את המטפל הזוגי שלכם, איך הוא נראה, נשמע, מתנועע במרחב. ציירו לעצמכם, אפילו רק בדמיון, את הפרופיל האישי שלו:

האם זה בן או בת? זה בסדר להרגיש אי-נוחות מול מגדר אחר או דומה לכם. זה חשוב שתרגישו חופשיים לדבר גם על דברים בזוגיות שלכם שעלולים להיות מביכים וחושפניים, ולשם כך חשוב להרגיש מידה מסוימת של נוחות מול המטפל.
האם הוא פעלתני ומפעיל או מעודד בעיקר דיבור ישיר? ישנן שיטות טיפול בהן לזוג יש הרבה פעילות לבצע, למשל מעט תאטרליות (לשחק מצבים מהחיים), או כתיבה וקריאה (למשל לכתוב אחד לשני מכתבים), אך יש כאלו אשר היו מעדיפים פשוט לשבת ולדבר באופן אחר.

מיקום המטפל וזמן הפגישות? זו שאלה פשוטה אך חשובה מאוד, איפה נפגשים בארץ? אולי אתם מוגבלים במרחק, זמן ודברים אחרים, ומטפל רחוק מאוד יקשה עליכם להתמיד בפגישות. התמדה בטיפול זה דבר חשוב, ואם ישנה בעיה בהתמדה – תהיה בעיה ביעילות הטיפול.

רקע מקצועי של המטפל? לכאורה זה עניין פשוט לעומת האופי, הרי בסופו של דבר מה שחשוב הוא האדם שמולכם. עם זאת, הרקע המקצועי יכול להסביר לפעמים משהו על אותו האדם, הניסיון שלו וכיצד הוא ניגש לטיפולים זוגיים.

חשוב גם לקבל המלצות, או לפנות למקומות אשר סומכים עליהם. כאשר פשוט מחפשים שמות באינטרנט – זה לא תמיד מועיל. לפעמים זה אפילו מעלה חשש. אך זכרו, יהא אשר יהא – השלב הראשוני הוא שלב הכרות, לנסות ולהבין מי המטפל, ומצדו גם להכיר אתכם. לא תמיד יהיה מעבר לשלב ההיכרות, וזה בסדר גמור להחליט לעבור למטפל אחר.

מקורות מידע:

Psychology Today, “How to Find the Best Therapist for You”

The Cut, “A Beginner’s Guide to Finding the Right Therapist”

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום