טיפול קוגניטיבי התנהגותי – CBT

כשמדברים על טיפולים נפשיים, בעצם משתמשים בשתי הכללות גדולות מאוד. טיפול קוגניטיבי התנהגותיראשית- הביטוי "הפרעות נפשיות" כולל בתוכו מגוון רחב מאוד. נהוג לכלול תחת המונח הפרעות נפשיות את מחלות הנפש והפרעות האישיות, כפי שהן מוגדרות במדריכים הפסיכיאטריים (DSM האמריקאי, ו-ICD  האירופאי).

ההפרעות כוללות מחלות כגון דיכאון, מאניה דפרסיה, הפרעות חרדה, פוביות, הפרעות פוסט טראומטיות, סכיזופרניה והפרעות פסיכוטיות נוספות.

הפרעות האישיות כוללות אישיות גבולית, היסטריונית, אנטי-סוציאלית, סכיזואידית ועוד. עם זאת, יש לזכור כי גם אנשים שאינם מוגדרים כחולי נפש מגיעים לטיפולים על מנת לתפקד טוב יותר, להגיע לרמה גבוהה יותר של היכרות עצמית ועוד.

המושג המכליל השני הוא "טיפול". כמספר ההפרעות, כך מספר שיטות וגישות הטיפול השונות הקיימות היום בשוק הטיפולי. החל מטיפולים פסיכואנליטיים או דינאמיים קלאסיים, דרך אינספור גישות התנהגותיות, קוגניטיביות וכלה בטיפולים ביצירה והבעה כגון תרפיה באומנות או בדרמה.

מבין כל הגישות הקיימות, קיימת גישה שנמצאת בעלייה מתמדת במידת השימוש בה וההכרה העולמית בה- הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית, או בראשי תיבות: CBT (Cognitive Behavioral Therapy).

עקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי

העיקרון העומד מאחורי שיטת הטיפול הקוגניטיבית התנהגותית הוא שבני אדם הם יצורים לומדים מצד אחד ולכן ניתנים לשינוי, ומצד שני- נוטים להתקבע בדפוסים מסוימים של חשיבה והתנהגות, גם אם דפוסים אלה אינם יעילים.

על פי הגישה, מה שחשוב בפועל הוא המחשבות של האדם- כיצד הוא תופס ומפרש את המציאות שסביבו, וההתנהגות שלו שנובעת מאותן תפיסות. על כן, כאשר אדם נמצא בקושי תפקודי או רגשי, יש צורך לשנות את דפוסי החשיבה ותוכן החשיבה, ובכך לאפשר שינוי התנהגותי, שמצידו יוביל לשיפור כללי הן בתחושות והן בתפקודו של האדם.

לאיזה הפרעות נפשיות מתאים טיפול קוגניטיבי התנהגותי

כאמור, מספר ההפרעות הנפשיות רב ומגוון מאוד. ישנם מצבים בהם CBT נחשב לגישה טיפולית מועדפת ויעילה ביותר, בעיקר כאשר מדובר על הפרעות מקבוצת הפרעות החרדה, עם דגש על פוביות פשוטות ספציפיות.

בהפרעות נפשיות אחרות, יש מקום לשימוש ב-CBT בהתייחס לנקודות מסוימות בתפקודו של האדם (נקודות התנהגותיות בעיקרן) כמו למשל כאשר מדובר בדיכאון, או בהפרעות אישיות שונות. עם זאת, ישנן הפרעות נפשיות בהן נראה כי CBT אינו מהווה טיפול מתאים, בעיקר בהפרעות מתחום הפסיכוזה (משום שקשה לעבוד על דפוסי חשיבה כאשר החשיבה פגועה כל כך כמו בתוך מצב פסיכוטי).

הליך הטיפול

CBT הוא בדרך כלל טיפול בעל מטרה התנהגותית מוגדרת, ובשל כך הוא קצר טווח באופן יחסי. המטפל והמטופל עובדים ביחד, בשיתוף פעולה, על מנת לאתר דפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים, שהמטופל מרגיש שכדאי לשנותם על מנת לשפר את איכות חייו ותחושותיו. המטפל מלווה ומדריך את המטופל, עוזר לו לזהות ולנסח מחשבות לא יעילות, ולברר את השפעתן על תפקודו הכללי.

בשלב הבא, מזהים גם את ההתנהגויות הבעייתיות של המטופל, הפוגעות בחיי היומיום שלו, ומקשרים בין הבעיה ההתנהגותית למחשבות שגורמות לה (לדוגמא: אינני טס לחו"ל, מכיוון שאני חושב שאם אעלה על מטוס הוא יתרסק. יש לשים לב שהקשר הזה מנוסח במונחים של מחשבה והתנהגות, ולא במונחים של רגש- המילה "מפחד" אינה מופיעה).

בשלב הבא, על המטופל ללמוד טכניקות שיעזרו לו להפחית חרדה בצורה שתאפשר לו להתנסות בשינוי התנהגותי. גם כשאין מדובר בהפרעת חרדה, החרדה היא בדרך כלל גורם עיקרי לנטייתנו לא להשתנות. הטכניקות כוללות הרפיה, נשימות וכד'. בשלב האחרון, נחשף המטופל בהדרגה או בבת אחת להתנהגויות שגורמות לו למצוקה. החשיפה נעשית בליווי המטפל, באופן מבוקר ותוך שימוש בטכניקות ההרגעה שנלמדו.

טיפול CBTטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) הוא שיטה טיפולית קצרת טווח המשמשת יועצים ומטפלים ללמד אנשים לשנות התנהגויות שאינן רצויות באמצעות שינוי דפוסי החשיבה שלהם.

הנחת היסוד של טיפול ב-CBT היא שדפוסי החשיבה והפרשנויות האישיות של אירועי החיים, משפיעים באופן משמעותי על האופן שבו אנשים מתנהגים, ובסופו של דבר, על הרגשות. מאמר זה עורך היכרות עם ההתפתחויות החדשות תחום.

מהו טיפול CBT?

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא סוג של פסיכותרפיה המתמקדת באופן שבו המחשבות, האמונות והגישות משפיעות על הרגשות ועל ההתנהגות. הטיפול שואף ללמד את המטופל שיטות התמודדות יעילות עם בעיות שונות במהלך החיים.

אחד מעקרונות המפתח של טיפול ב-CBT הוא שחשיבה מעוותת מובילה למצוקות ולבעיות, בעוד שחשיבה מציאותית המאופיינת בגישה שאינה שלילית, מאפשרת לאנשים להגיב על נסיבות חיים מאתגרות, באופן יעיל.

מחקרים מראים ששיטת טיפול זו יעילה לא רק לטיפול בהפרעות דיכאון ופאניקה, אלא גם במחלות התנהגויות ובעיות תפקוד. מפגשי טיפול התנהגותי קוגניטיבי מוצלחים מורכבים משיתוף פעולה בריא בין היועץ לבין המטופל.

בנוסף, טיפול זה כולל זיהוי ברור של הבעיה, קביעת יעדים, תקשורת אמפתית, משוב תכוף, מעקב אחר התקדמות, מטלות לביצוע בשגרת היומיום, והוראות מפורטות לשימוש בכלים הנלמדים במהלך הטיפול על מנת לקדם שינוי התנהגותי וצמיחה חיובית.

איך עובד טיפול CBT?

מטרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא לשנות את החשיבה וההתנהגויות המונעות השגת תוצאות חיוביות. הטיפול מסייע לאנשים לפתור בעיות רפואיות, חברתיות, בעיות תעסוקה והפרעות רגשיות שונות. בעוד שצורות אחרות של פסיכותרפיה מתמקדות בעבר על מנת לספק תובנה לגבי הרגשות בהווה, CBT מתמקד במחשבות והאמונות המתרחשות "כאן ועכשיו".

הטיפול מאפשר השגת מיומנויות פרטניות הכרוכות בהכרה בחשיבה מעוותת, שינוי אמונות, תרגול התייחסויות לאחרים בדרכים שונות, ובסופו של דבר, המטופל לומד להתנהג באופן הרצוי.

תפיסות קוגניטיביות מוטעות עלולות להוביל להתנהגויות שאינן בריאות. כשאדם חווה אירוע מלחיץ, למשל, הוא עשוי לעסוק במחשבות אוטומטיות המובילות למצבי רוח ורגשות שליליים, כולל חולי פיזי וקביעת הנחות מוטעות או הגעה למסקנות שגויות לגבי משמעות האירוע, שאינן נובעות מאמת מהימנה, אלא מהוות תוצאה של תהליך חשיבה אוטומטי שגוי.

חשיבה פגומה זו הופכת לדפוס התנהגות משובש, אלא אם כן היא נקטעת ונבדקת כנגד המציאות. המטפל הקוגניטיבי התנהגותי מסייע למטופל לזהות כיצד חשיבה מעוותת משפיעה ישירות על מצבי רוח ורגשות, ומלמד אותו כיצד לשנות דפוסי חשיבה נוקשים.

לדוגמא, אדם עם פוביה מטיפול שיניים, חושש לקבל טיפול שיניים היות והוא מאמינן שיסבול כאב חמור או אפילו ימות כתוצאה מהליך הטיפול. הפחד עשוי להיות מופעל על ידי חוויה שלילית שהתרחשה בגיל הרך. אדם עם פוביה זו עלול לסבול מבעיות שינה, לחוות חרדה קיצונית ולהזניח את טיפול השיניים שלו.

מטפל התנהגותי קוגניטיבי עובד עם המטופל להתמודדות עם החשיבה הלקויה, ולפתח תוכנית להתגברות על הפחד.

טיפול ב-CBT מתבצע בגישת אחד על אחד. זהו טיפול לטווח הקצר שנמשך ברוב המקרים בין שניים עד עשרים מפגשי טיפול. ההתמקדות היא בבעיה פרטנית, והתנהלות המפגשים היא מכוונת מטרה, להשגת הפוגה ומניעת הישנות של הפרעה מסוימת.

התאמת מטפל CBT מתאים בהתאם למקרי המטופלים

לא כל אחד מאיתנו צריך טיפול התנהגותי – קוגניטיבי וגם אם הציעו לנו לעבור טיפול כזה – איך נדע בוודאות שזה באמת הטיפול שמתאים לנו?

ישנם לא מעט מכונים שיכולים לכוון את המטופלים הפוטנציאלים לטיפול המתאים להם כאשר אחד מהם, וותיק מאוד בתחום הינו מרכז המומחים הארצי להתאמה "בקשר לטיפול". אנו ממליצים בחום לנסות את השירות המצוין של המרכז.

בקשר לטיפול יודעים להתאים טיפול התנהגותי – קוגניטיבי באופן מקצועי תוך שנים של ניסיון בהתאמה לטיפולים הנכונים.

מלבד מכונים ומרכזים מסוג אלו, ניתן בהחלט לפנות  דרך קופות החולים ולברר דרכם על טיפולים דרך הקופה.

השגת המטרות והיעדים

התאמתם טיפול CBT? עכשיו נשאר רק לטפל בעצמכם בעזרת השיטה המומלצת הזו שיכולה לשנות אתכם מקצה לקצה.

לאורך תקופת הטיפול, היועץ והמטופל דנים ומסכמים את מטרות הטיפול והגישות בהן יש להשתמש. המטופל חייב להיות משתתף פעיל בתוכנית הטיפול על מנת להשיג תוצאות נאותות מטיפול ב-CBT.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא שיטת פסיכותרפיה מתורבתת רחבה המבוססת על התיאוריה לפיה לא האירועים בפועל הם שגרמו לבעיות וההפרעות השונות, אלא המשמעויות אותן אנשים נותנים לאירועים.

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום