דיכאון קדם וסתי

דיכאון קדם וסתיהשפעת הוסת החודשית על חייהן של נשים רבות איננה מוטלת בספק. בימים שלפני הופעת המחזור החודשי סובלות נשים רבות מסימפטומים שמקושרים באופן ישיר להופעת המחזור ואשר חולפים זמן קצר לפני הופעת הדימום או מעט אחריו.

בעוד שמרבית הנשים אשר סובלות מהפרעות כלשהן לפני הופעת הוסת (תופעה המוכרת בשם תסמונת קדם וסתית, או PMS) אינן נחשבות לסובלות עקב כך מהפרעה פסיכיאטרית קלינית, ישנן נשים שמצבן קשה יותר. אחוז לא מבוטל של נשים, אשר מוערך בסביבות 5 אחוזים (ויש הטוענים 8 אחוזים) מושפעות בצורה חריפה כל כך מהמחזור המתקרב, עד שהן נחשבות כסובלות מהפרעה פסיכיאטרית.

הפרעה פסיכיאטרית

בעוד שתסמונת קדם ווסתית במצבה הרגיל, שמשפיע על אחוז ניכר מכלל הנשים (יש אומרים שמדובר בכ-80 אחוז מאוכלוסיות הנשים), איננה מפריעה לניהול שגרת חיים רגילה, הרי שיש כאלה שההפרעה גורמת להן לירידה משמעותית ביכולת התפקוד.

על פי המדריך הפסיכיאטרי האמריקאי, ה-DSM, אשר נחשב למדריך המקיף ביותר שכולל בתוכו הגדרות ואבחונים של כל ההפרעות הפסיכיאטריות, ידוע מצב של דיכאון קדם ווסתי. הפרעה זו, אשר מכונה גם PMDD (Premenstrual dysphoric disorder) עשוי להתבטא בכמה סימפטומים עיקריים שאחד מהחשובים שבהם הוא דיכאון. מלבד דיכאון, נשים הסובלות מהפרעה זו עשויות לסבול גם מחרדות, מתח מוגבר, חוסר תיאבון, קשיים משמעותיים בשינה וחוסר איזון ניכר במצב הרוח הכללי.

חשיבות האבחנה של דיכאון קדם וסתי

האבחון של דיכאון קדם וסתי אינו פשוט כלל.  גם העובדה שהציבור הרחב בכלל עשוי לסבול מתופעות של דיכאון (הן קליני והן רגיל) עשויות להקשות על ההבחנה בין דיכאון קדם ווסתי לדיכאון מסוג אחר.

עם זאת, האבחנה של סיבה ממנה נובע הדיכאון חשובה מאוד על מנת שהרופא המטפל יוכל להמליץ על האסטרטגיה הטיפולית המתאימה ביותר.

חשיבותה של ההכרה בדיכאון קדם ווסתי כהפרעה מוכרת שניתן לאבחן אותה, חשובה מאוד מבחינת האישה הסובלת ולו בשל ההכרה בבעיה ממנה היא סובלת וממיסוד מנגנוני טיפול.

מקורות הדיכאון הקדם וסתי

הסיבות להופעתו של דיכאון שלפני המחזור החודשי אינן נהירות באופן מוחלט. יחד עם זאת ישנם ממצאים שמורים על כך שמדובר בהפרעה בעלת מאפיינים גנטיים, לפחות במידת מה. ההשערות שמדובר בהפרעה שמושפעת מחוסר איזון הורמונאלי נמצאה כבלתי נכונה.

מחקרים חדשים מורים שנשים הסובלות מההפרעה הינן, ככל הנראה, בעלות רגישות גבוה מן הממוצע לפעילות כימית מסוימת במוח. ממצא זה הוביל להתפתחות של דרכי טיפול חדשות כגון תרופות שמתמקדות במוליך העצבי סרוטונין.

דרכי טיפול בדיכאון קדם וסתי

בין הטיפולים שמציעה הרפואה לנשים אשר מאובחנות כסובלות מדיכאון קדם ווסתי, קיימות תרופות מסוגים שונים, ובנוסף לכך גם טיפולים פסיכולוגיים ואחרים.

כאמור, מכיוון שפעילות כימית במוח נמצאה כמעורבת בהתפתחות הדיכאון, הרי שתרופות נוגדות דיכאון, הידועות גם כתרופות SSRI, יעילות במקרים רבים. לעומת נשים שסובלות מדיכאון "רגיל", שאיננו קשור לחזור החודשי, הרי שבמקרה של הפרעה שקשורה לווסת ניתן לטפל בזמנים שמועדים לפורענות בלבד.

מלבד תרופות שמטפלות באופן ישיר ברמת הסרוטונין במוח, לעיתים עולה צורך לקבל טיפול נוסף כדוגמת תרופות הרגעה (כגון קלונקס).

מכיוון שלצד האלמנט הנפשי של ההפרעה עשויות הסובלות לפתח גם תסמינים של תסמונת קדם וסתית כדוגמת נפיחות וכאבים, מקובל לעיתים לעשות שימוש בתרופות שמתאימות גם לכך.

מלבד טיפול תרופתי, ישנן דרכים נוספות להתמודדות עם הבעיה, כגון טיפולים פסיכולוגיים, ביו פידבק, מדיטציה, וכל סוג אחר של טיפול שידוע כמפחית מתח, לחץ או חרדה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום