פתרונות חדשים לביישנות

פתרונות חדשים לביישנותבליבת הקיום האנושי טמון כונן חזק ליחסים חברתיים. קיימות עדויות מדעיות רבות המוכיחות שבהעדר מגע אנושי, אנשים מתמוטטים פיזית ונפשית.

הבידוד החברתי מוביל להגברת תחלואה, מתח והתאבדות בשיעורים גבוהים יותר מהמתועדים אצל אנשים בעלי קשרים טובים. יחד עם זאת, מבחינת אנשים רבים, ביישנות היא המכשול העיקרי לצורך בסיסי זה.

במשך למעלה משני עשורים, חוקרים למדו ביישנות. בשנת 1995, הם סיכמו עשרים שנות מחקר וידע בנושא ביישנות, וסיכמו כי שיעורי הבעיה עולים.

במקביל, סקר קטן שנערך בשנת 2016 מטעם פסיכיאטרים מובילים בארצות הברית, כלל חמש שאלות פתוחות שביקשו מאנשים ביישנים לספר על חוויותיהם. מאמר זה מייצג את הניתוח הראשון של התגובות לסקר.

דור חדש של מחקר ותובנה

בנוסף על הכמות העצומה של התגובות לסקרים, צוות הפסיכיאטרים הופתעו מעומק ההערות שנכתבו על ידי המשתתפים בסקר, שבמקרים רבים התפרשו על פני חמישה או עשרה עמודים בכתב יד. הסקר אפשר לאנשים לשחרר זרם של רגשות. הם הבינו שיש מי שמוכן להקשיב, ויתכן שמסיבה זו כלל לא התביישו לענות.

ממצאי הסקר הציעו על העובדה לפיה 48% מהאנשים הם ביישנים. כך שביישנים אינם צריכים להרגיש מבודדים, ולהבין שכפי הנראה יש להם שפע אפשרויות לקשרים חברתיים בכל מצב חברתי.

ביישנות: נקודת מבט חדשה

באופן מסורתי, ביישנות נתפסת כבעיה בין-אישית, המתעוררת בקרב חלק מהאנשים כתוצאה ממאפיינים כגון מודעות עצמית מופרזת, הערכה עצמית נמוכה, וציפייה לדחייה. תגובות הסקר הראו, יחד עם זאת, כי ביישנות מקודמת אף באמצעות כוחות חיצוניים בתרבות של היום, ואולי ברחבי העולם.

בנוסף, המחקר הוביל את הפסיכיאטרים למסקנה לפיה אין שום דבר לא בסדר בביישנות, אך אין ספק שתכונה זו עשויה לשלוט באנשים ולהפוך אותם לבלתי יעילים במצבים חברתיים ועסקיים. המשיבים העידו על תחושות לפיהן הם כלואים בביישנותם.

למרבה האירוניה, צוות הפסיכיאטרים מצא כי הדרך לפרוץ מתוך כלא הביישנות עשוי להיות חיבוק יסודי שלו. קיימים צעדים רבים בהם יכולים ביישנים לנקוט על מנת לפתח מערכות יחסים מספקות מבלי להפר את הטבע הבסיסי שלהם.

ביישן ציני

מתוך קולות רבים של אנשים ביישניים שהשתתפו בסקר, התגובות שהתבלטו במיוחד העידו על דפוסים חדשים אותם זיהו החוקרים, בקרב קבוצה אותה כינו: הביישנים הציניים. אנשים אלו נדחו על ידי חבריהם בשל חוסר כישוריהם החברתיים.

הם אינם מרגישים מחוברים לאחרים, וכעסים על כך. הם חווים תחושת ניכור, ומתנהגים בהתנשאות כשהם מרחיקים את עצמם מאחרים. הבידוד שלהם מנע מהם תחושת אמפטיה, ומצב זה הוביל אותם לדה הומניזציה לאחרים ורצון לנקום.

בתוך המוח הביישני

אחד הפתרונות לביישנות הוא הבנה טובה יותר של הדינמיקה הפנימית שלה. חשוב לציין שתכונה חיונית של ביישנות היא עיכוב בהבעת רגשות עזים. אנשים ביישנים פשוט זקוקים לזמן נוסף להסתגל למצבים חדשים או מלחיצים, כולל אפילו שיחות יומיומיות ומפגשים חברתיים.

הם זקוקים גם לזמן נוסף כדי להשתלט על מכשולים התפתחותיים של החיים. החדשות הטובות הן שאנשים ביישנים בסופו של דבר משיגים את כל מה שכולם משיגים: הם יוצאים לדייטים, מתחתנים, ומביאים ילדים לעולם. החדשות הרעות, הן, שתהליכים אלו לוקחים להם זמן ארוך יותר.

עצבנות מוגברת – הם מקבלים את העובדה שאינם נהדרים בשיחות קטנות או שהם הופכים להיות כל כך עצבניים במצבים חברתיים, שאינם יכולים לבטא את מה שנמצא בתוכם. או שהם מקדישים תשומת לב כה רבה לרגשותיהם, עד שאינם מקדישים תשומת לב מלאה לאדם עימו הם מדברים.

האקלים התרבותי החדש

אין זה סוד כי ההתקדמות הטכנולוגית של האינטרנט, הדואר האלקטרוני, והטלפונים החכמים, משנים את תנאי התרבות של היום, מאיצים אותה ומגבירים את מורכבותה. תופעה זו חלחלה לחיים וגרמה לשינוי דפוסי המגעים החברתיים היומיומיים, עם השלכת שליליות על הביישנים. באקלים תרבותי זה, אנשים מאבדים סבלנות במהירות, היות והורגלו להתרחשויות מהירות יותר ויותר.

אנשים מאבדים סובלנות כלפי אנשים הזקוקים לזמן כדי להתרגל למצבים. ביישנים הם אנשים שאינם מהירי פעולה, והם הראשונים להרגשת השפעת האקלים התרבותי החדש. לכן אין זה מפתיע שתרבות-יתר מחריפה ביישנות.

הביישנים המצליחים

באמצעות הסקר, הפסיכיאטרים זיהו קבוצת אנשים אותם הם כינו הביישנים המצליחים. ביסודו של דבר, הם מכירים בביישנותם.

הם מפתחים הבנה של טבע ודינאמיקה של ביישנות, השפעתה על הגוף, על תהליכים קוגניטיביים ועל התנהגות. והם פועלים על סמך המודעות העצמית.

הפתרון של תעשיית התרופות לביישנות

אין זה מקרה שתעשיית התרופות בחרה ברגע תרבותי זה להצגת התרופה פקסיל, לטיפול בחרדה. תרופה זו מיועדת לאנשים עם בעיות חברתיות, ואחת מהשפעותיה היא להפחית את רמת החרדה של אנשים ביישניים במצבים חברתיים. אך השימוש בפקסיל פועל נגד מודעות עצמית. הוא הופך את הביישנות לבעיה רפואית או פסיכיאטרית, שהיא מעולם לא הייתה. התרופה פועלת כתווית פתולוגית לתכנת אישיות.

צוות הפסיכיאטרים שערכו את הסקר סבורים שזוהי טעות מצד רופאים לרשום תרופה פיזיולוגית, כאשר ידוע שקיימים אלמנטים קוגניטיביים הפועלים במוחם של אנשים, וגורמים להם לקשיים בתקשורת.

הפתרון האמיתי לביישנות

כל אדם ביישן מאמין שביישנות היא בעיה הממוקמת אך ורק בתוך העצמי. אך הסקר החדש מראה שהפתרון לביישנות נמצא מחוץ לאני. על מנת להשתחרר מכלא הביישנות, יש להפסיק להתעכב על חוסר הביטחון ולהיות מודעים יותר לאנשים סביב.

אנשים ביישנים יכולים להתגבר בהצלחה על חרדתם החברתית באמצעות ויתור על מודעותם העצמית המוגברת, כך שהמוקד הפנימי של תשומת ליבם לא ימנע מהם לבצע היטב פעילויות מסוימות, אפילו פעילויות פשוטות, כגון לספר בדיחה. כדי להתגבר על הביישנות, יש להתחיל בקטן, לבצע כל פעם פעולה אחת שדורשת אומץ, ואז, כשהלחץ משתחרר מעט, לנקוט בצעד נוסף. קחו את כל הזמן שבעולם, עד שתשתחררו באופן סופי ומוחלט מכלא הביישנות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום