סקירת טיפול התנהגותי דיאלקטי להפרעות נפשיות

טיפול התנהגותי דיאלקטיטיפול התנהגותי דיאלקטי (DBT) הוא סוג של טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המכוון לזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה שליליים והחלפתם בשינויים התנהגותיים חיוביים.

גישה זו משמשת לטיפול בהתנהגויות הרס עצמי אובדניות. היא מלמדת את המטופל מיומנויות התמודדות ושינוי התנהגויות שאינן בריאות.

דיאלקטי: איחוד שני הפכים בטיפול

קבלה ושינוי והשגת תוצאות טובות יותר מאשר טיפול בכל היבט לבד. ההיבט הייחודי של גישה זו הוא ההתמקדות בקבלת החוויה של המטופל, כך שהמטפל מנחה אותו לרגיעה ואיזון כך שיוכל לבצע את העבודה הנדרשת לשינוי התנהגויות שליליות.

טיפול התנהגותי דיאלקטי מתחלק לארבעה סוגים: טיפול בין אישי; אימון קבוצתי להשגת מיומנויות; אימון טלפוני במידת הצורך לטיפול במשברים בין המפגשים; וקבוצות ייעוץ לשמירת המוטיבציה. המטופל מתבקש להכין "שיעורי בית" כדי לתרגל מיומנויות חדשות.

זה כולל מילוי יומן יומי העוקב אחר למעלה מארבעים סוגי רגשות, דחפים, התנהגויות ומיומנויות כגון שקר, פגיעה עצמית או התנהגות של הרס עצמי.

מהם התנאים לטיפול התנהגותי דיאלקטי?

טיפול זה מתמקד במטופלים הנמצאים בסיכון גבוה, שקשה לטפל בהם, ונקבעו להם אבחנות מרובות של הפרעות נפשיות.
במקור נועד הטיפול לסייע לאנשים הסובלים מהתנהגויות אובדניות כגון הפרעת אישיות גבולית, אך בהמשך הותאמה הגישה לטיפול בבעיות נפשיות אחרות המאיימות על בטיחות המטופל, מערכות היחסים שלו, עבודתו ורווחתו הרגשית.

הפרעת אישיות גבולית: מצוקה רגשית חמורה

הסובלים מהפרעה זו עלולים לחוות התפרצויות אינטנסיביות של כעס ותוקפנות, מצבי רוח המשתנים במהירות, רגישות קיצונית לדחייה, קושי בוויסות רגשות, וחוסר יציבות בכל הנוגע להתנהגות, דימוי עצמי וחשיבה.

ההתנהגויות האימפולסיביות הנפוצות כוללות שימוש בסמים, התנהגות מינית מסוכנת, פציעה עצמית ומשברי חיים חוזרים כגון בעיות משפטיות וחיים ברחוב.

יעילות טיפול התנהגותי דיאלקטי

האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית אישרה גישה זו כיעילה לטיפול בהפרעות אישיות שונות. מטופלים הפגינו שיפורים כתוצאה מהטיפול, כגון:

• התנהגות אובדנית פחות תכופה ופחות חמורה.
• אשפוזים קצרים.
• הפחתת התקפי הכעס.
• הפחתת הסיכוי להפסיק את הטיפול.
• תפקוד חברתי משופר.

חוקרים אישרו שטיפול התנהגותי דיאלקטי יעיל לטיפול במצבי הפרעות במצב הרוח; אכילה מופרזת; להפרעות קשב וריכוז; והפרעת דחק פוסט טראומטית.

כיצד עובד טיפול התנהגותי דיאלקטי?

הטיפול מתמקד בארבע גישות לשיפור כישורי חיים:

סובלנות למצוקה – המטופל מתמודד עם רגשות עזים כגון כעס מבלי להגיב באימפולסיביות או באמצעות פגיעה עצמית או שימוש בסמים על מנת לצנן את המצוקה. בשלב זה, הטיפול מתמקד בהתנהגויות הרס עצמי חמורות כגון ניסיונות התאבדות או פגיעה עצמית.

ויסות רגשות – הכרה ברגשות ולמידת שיטות לשינוי רגשות שליליים. המטופל מתחיל ללמוד מיומנויות לשיפור איכות החיים.

מיינדפולנס – כלים לשיפור המודעות העצמית והסביבתית, ושימת לב לרגע ההווה. כלים אלו מתמקדים בשיפור ההערכה העצמית.

יעילות בינאישית – למידת גישה אסרטיבית להתמודדות עם בעיות במערכות יחסים, הגברת השמחה ושיפור קשרים חברתיים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום