מחלת נפש במשפחה – איך מתמודדים?

שרה היא מנהלת בכירה בגוף ציבורי. היא אישה עצמאית, חזקה ומוערכת. כשהיא מגיעה בבוקר לעבודה, איש מהעובדים אינו יודע את סודה. בעלה לקה בדיכאון עמוק, והוא מבלה את ימיו בשכיבה במיטה. בעלה שהיה איש עסקים מצליח ומוערך הפך תוך תקופה קצרה לשבר כלי.

עמי ועליזה, זוג נעים החי בשכונה שקטה, מאירים פנים מדי בוקר לשכנים. בבית הם נאלצים להתמודד עם בן מתבגר שחלה לאחרונה בסכיזופרניה. לאחר תקופה ארוכה של התנהגות משונה ומדאיגה, הוא אושפז בבית חולים פסיכיאטרי.

ההורים מודאגים ושבורים, מרגישים שהילד המוצלח והאהוב שלהם נלקח מהם, ואינם יודעים איך יראה העתיד. המשותף לשתי המשפחות הללו ולרבות נוספות הוא בכך שבן משפחה קרוב מאד לקה במחלת נפש.

מחלת נפש אצל אחד מבני המשפחה היא אירוע משברי המשפיע על כל בני הבית. הופעת המחלה מערערת ומטלטלת את התא המשפחתי ופוגעת ללא הכר בסדר החיים השגרתי שלו.

מחלת נפש במשפחה מאלצת את בני הבית להתמודד עם אדם אהוב שהתנהגותו ותפקודו השתנו ללא הכר, אשר אינו יכול עוד למלא את התפקידים שמילא עד כה, ההופך לעתים ממטפל לזקוק לטיפול (ואף לנטל). המשפחה חווה לחצים מבפנים ומבחוץ, הפגיעה רחבה ובאה לידי ביטוי בכל תחומי החיים.

עזרה וטיפול נכונים, הניתנים עד כמה שאפשר בשלבים הראשוניים והמוקדמים ביותר, יכולה לסייע למשפחה להתגבר על המשבר, ולהתמודד עמו בצורה טובה שתביא לשיקום וצמיחה הן של החולה והן של בני משפחתו.

השפעותיה של מחלת הנפש על בני המשפחה

המחלה משפיעה על כל תחומי החיים, למשל: מערכות יחסים בתוך הבית נפגעות ועמן גם האיזון המשפחתי. בן זוג של חולה "מאבד" את בן הזוג שהיה לו, ומוצא עצמו נדרש להתמודד לבד בתחומים בהם התמודד בעבר יחד עם בן זוגו. יחסי הורים וילדים נפגעים. איכות הטיפול ההורי משתנה אם החולה הוא הורה או אח. שינויים אלה גורמים למתח רב העלול לגרום לחיכוכים ולפגוע בתקשורת של בני הבית זה עם זה.

נפגעות גם מערכות היחסים מחוץ למשפחה עם חברים ומשפחה מורחבת. לעתים רגשות כמו בושה או סטיגמה חברתית עלולים לגרום להתבדלות והתרחקות של בני משפחת החולה ממעגלים חברתיים שהיו להם בעבר.

רגשות קשים כאשמה, פחד, בלבול וכעס מציפים את הקרובים לחולה, ועמם גם דאגה ואי ודאות לגבי העתיד. משאבים כפרנסה, תפקוד לימודי ובריאות גופנית עלולים להיפגע ולהעצים את המשבר.

מחלת נפש במשפחה  – התמודדות

הדבר החשוב ביותר הוא לא להתמודד לבד – לפנות בהקדם לעזרה, יעוץ וטיפול מקצועי. הטיפול הוא טיפול משולב ומערכתי (בחולה ובמשפחה).

מה כולל הטיפול?

  • מתן מידע על מחלת הנפש והטיפול ( טיפול פסיכולוגי, פסיכיאטרי וכו'), וכן מתן מידע על המשבר המשפחתי ולגיטימציה לתחושות בני המשפחה ומצבם.
  • טיפול משפחתי המתייחס לכל אחד מבני הבית ואל המשפחה כמערכת. בטיפול זה יעבדו על מערכות היחסים, יבטאו רגשות ותחושות ויעבדו אותם וימצאו דרכי התמודדות שיסייעו להם וישפרו את הרגשתם.
  • במקומות מסוימים ניתן גם טיפול קבוצתי המאפשר לקרובי החולה לפגוש אנשים אחרים הסובלים מאותה בעיה, ולחלוק עמם רגשות וגם רעיונות לפתרונות. (למשל: קבוצה לילדים של חולי נפש, אחים וכדומה).
  • סיוע קונקרטי: סיוע משפטי, תווך עם גורמים שונים כביטוח לאומי לשם קבלת קצבה שתהווה עזרה כלכלית ומציאת פתרון דיור לחולה.
  • בניית תכנית שיקום לחולה אשר תאפשר חזרה לשגרה, תקווה לעתיד והקלה בנטל של בני המשפחה.
  • במידת האפשר חשוב שתהיה תקשורת בין המטפלים בחולה למטפלים במשפחתו.

מחלת נפש של אדם קרוב היא נקודת משבר, אך ניתן ואפשר להתמודד עמה, לטפל בה ולהשתקם, בעזרת טיפול מקצועי.

אולי יעניין אותך גם:

מהו מבחן MMPI? 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום