לעולם אל תקבלו החלטה משמעותית כשאתם בדיכאון

קבלת החלטות בדיכאוןדיכאון מתבטא בצורות שונות וגורם סבל לאנשים רבים. אחד ההיבטים הוא חוסר היכולת לקבל החלטות. קושי זה נובע משיבוש החלק במוח האחראי על קבלת החלטות.

דיכאון הוא מצב בו מתרחשים שינויים תכופים במצבי הרוח, בדרגות חומרה משתנות. אדם מדוכא חווה שיבושים ביכולת החשיבה וההתנהגות, ולמרות הרצון להמשיך ותפקד באופן תקין, הוא מאבד את התחושה המכוונת אותו כיצד להחליט ולקבוע מה חשוב באמת. 

כמו בסרט: להשקיף על החיים מהצד

דיכאון מלווה בקהות חושים המקשה על מחשבה בהירה וחדה הנחוצה לקבלת החלטה. בחלק מהמקרים, השימוש בתרופות נגד חרדה ודיכאון יוצרות תסמינים של ריחוק וריקנות. המוח אמנם מסוגל לתפקד אך קיים נתק בין התחושות למחשבות.

קבלת החלטות הוא מנגנון המבוסס על הגיון וחשיבה בריאה וסיסטמתית, במצב של דיכאון ההחלטות מתקבלות מתוך תחושה של אדישות ואלה עלולות להיות בלתי נכונות, מזיקות ואף מסוכנות.

בדיכאון עמוק, מנגנון קבלת ההחלטות והחשיבה מושפעים מעומס רגשי רב, המאופיין בייאוש. במצבים אלה, האדם הסובל מדיכאון זקוק טיפול פסיכולוגי כדי לשנות את השיבוש בתודה והפעולה מתוך מצב של הישרדות. הטיפול מאפשר למטופל להשיב לעצמו את יכולת הבחירה.

"להיות או לחדול"

מומחים מסבירים שאנשים הסובלים מדיכאון מתייחסים אל עצמם מתוך הווייה תמידית של להיות או לחדול. מבחינתם אין זו קלישאה. מבחינתם, הם חרדים מפני נקיטה בפעולה קיצונית אותה יבצעו ממקום של חשש ופחד קיומי מפני האיום המתמיד של החיים.

מבחינתם זהו מצב מוחשי שעלול להוביל לקבלת החלטות קיצוניות גם במקרים בהם לא נדרשת הכרעה משמעותית. כאשר אדם אינו מסוגל להחליט, הוא עלול לבחור באפשרות בלתי סבירה או מתקבלת על הדעת בקרב אדם בריא, החלטה כזו עלולה להוביל אפילו להתאבדות.

לעולם אל תקבלו החלטה משמעותית כשאתם סובלים מדיכאון

כדי להקל על תהליך קבלת ההחלטות, אדם הסובל מדיכאון צריך להפחית את האפשרויות הרבות המבלבלות אותו וגורמות לו למועקה, ולכוון אותו לפעולה ממוקדת שתוביל להשגת מטרה. בחירה פשוטה ונקיטת צעד מתוך הבנה מה עליו לעשות, עשויה למנוע בחירה בהחלטה אובדנית, מתוך הבנה שהבחירה היא בחיים.

בחירה זו מקלה את המועקה ומפיגה מעט את הדיכאון. לשם קבלת החלטה בדרך זו, על האדם לדעת מה ברצונו להשיג ולהיות שרוי באמונה וביטחון כי החלטה זו באמת תשפר את חייו. במידה והאדם לא חש בביטחון ובאמונה, הוא עלול להיכנס למעגל קסמים היוצר תגובה הפוכה. לכן יש לטפל תחילה בתסמינים, ולהימנע ככל הניתן מקבלת החלטות חיים משמעותיות במצב של דיכאון.

יציאה ממעגל הדיכאון

כדי לצאת ממעגל הדיכאון, על האדם להפסיק להאמין שהעולם יהיה מקום טוב יותר בלעדיו ולהבין שהלבטים והמחשבות השליליות אינם חזקים ממנו. על האדם הסובל מדיכאון לגייס את כל כוחותיו הנפשיים על מנת ליצור את האמונה כי ביכולתו לצאת מן המצב אליו הוא נקלע.

הבנה זו היא קריטית, אולם אין מדובר בכושר הישרדות בלבד אלא הכרה עמוקה בכוח וברצון להגיע למטרה המובילים את האדם למסקנה שיש לו ברירה וכי קבלת החלטה נכונה יכולה להיטיב עמו ולסייע לו להגיע למחוז חפצו. קבלת החלטה אחת יכולה להשיב את הכבוד העצמי ולהמשיך את החיים תוך הבנה כי הוא מסוגל לשלוט בדיכאון במקום לשקוע בו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום