חרדה וסוגי אישיות

חרדה וסוגי אישיותחרדה היא בעיה שכיחה הנכללת בתחום בריאות הנפש והמקיפה את כלל שכבות האוכלוסייה בהן גם כאלה נורמטיביות ובריאות.

בהגדרתה, חרדה היא פחד קיצוני בלתי רציונאלי המונע את היכולת להתמודד עם סיטואציה או גורם היוצרים את תחושת הפחד. חרדה היא ביטוי מוקצן לפחד לגיטימי אשר קיים באופן טבעי בכולנו המתעצם ומשבש את התפקוד ואורח החיים הרגיל.

על פי נתונים העולים ממחקרים, לפחות חמישה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהפרעת חרדה בעוצמות שונות, אך רק כשליש מהסובלים ממנה, פונים לטיפול בשל הסטיגמה הקיימת באוכלוסייה לגבי קבלת סיוע נפשי.

מהי הפרעת חרדה?

הפרעת החרדה נחלקת למספר סוגים אשר המשותף להן הוא המצוקה הנגרמת לאדם המתבטאת בתחושות סובייקטיביות כגון דיכאון תוך פגיעה ממשית בתחומי החיים המשפחתיים, החברתיים והתעסוקתיים. סימנים להפרעת חרדה עשויים לכלול נדודי שינה, עייפות, כאבי ראש, הפרעות במערכת העיכול, קוצר נשימה, הזעה וכן הרהורים על מצבים המעוררים פחד או תחושת סכנה קרבה. הפרעת חרדה משתנה בהתאם לסוגי האישיות של האדם הסובל ממנה.

ישנם כאלה אשר נוטים יותר לפתח פחד קיצוני בשל מבנה אישיות מסוים. הפרעת חרדה כללית משפיעה על מיליונים רבים ברחבי העולם, היא מתפתחת באיטיות כאשר כשני שליש מהסובלים ממנה הן נשים. מצבי חרדה מושפעים ממצבים נפשיים, מנטליים, אישיותיים וגנטיים כאשר הרגלים כגון צריכת אלכוהול מוגזמת או סמים מהווים גורמי סיכון להופעת הבעיה.

מצבי סטרס ומבנה אישיותי

מצבי לחץ או סטרס מוכרים לכולנו ואופייניים לאורח החיים המודרני, אולם אופן הלחץ וביטוייו משתנים בין אדם לאדם כאשר השוני נובע בחלקו מהבדלים אישיותיים וסוג הטיפוס שאנו. התיאוריה הרווחת כיום מבוססת על חלוקה לשני סוגי טיפוסים והיא מתארת תבניות התנהגותיות אשר התפתחו בראשית שנות ה-50 של המאה הקודמת.

מבנה האישיות שלנו מורכב מתכונות מולדות אשר אינן ברות שינוי וחלקים המתעצבים מניסיון החיים האישי, התרבות ועוד השפעות חיצוניות. הבנת מבנה האישיות תורמת לזהות את נקודות החולשה ומאפשרות לבנות כלים להתמודדות על מנת לאזן את הטבע שלנו.

סוגי אישיות

טיפוס A

אנשים מוחצנים, מהירים וממהרים הנמצאים בתנועה מתמדת תוך רצן להספיק דברים רבים תוך חיפוש הדרך הטובה ביותר לעשות דברים. אנשים אלה אינם נרתעים מסיכונים אך חוששים משגרה ושעמום. טיפוס אשא לא נותן מקום לסימני שאלה וסבלנות אינה מצדדיהם החזקים. על אף העוצמה והפעלתנות, גם סוג זה נלחץ ובמקרה זה, המזג החם שלהם הופך לקיצוני והפיוז מתקצר, לחץ מסוג זה אינו בריא.

טיפוס B

אנשים אשר יהיו היכן שצריכים אותם, הם מגלים סבלנות ואמפטיה ומגלים תמיכה כלפי מי שזקוק להם. טיפוס אשר נוטה להיות זהיר בטרם הוא מקבל החלטה, הם שמרניים לוקחים את הזמן. טיפוסי B ביישנים אך רוצים אנשים בקרבתם ואוהבים לעבוד בקבוצה. הם נוטים לדחות למחר את מה שניתן ולמתוח את הדד ליין עד כמה שניתן מה שמוביל למצבי לחץ אשר בשילוב העובדה כי הם זקוקים לביטחון יוצרים רמת סטרס גבוהה.

טיפוס AB

בעלי כושר שכנוע ויכולת דיבור, הם מוחצנים, מעניינים ומלאי ביטחון עצמי, אך כאשר הם נלחצים לא נעים להיות בסביבתם, הם יורים לכל הכיוונים ללא אבחנה, מדברים ללא הפסקה ומאבדים את ההיגיון הבריא. סטרס מוביל אנשים אלה למבולבלים, קדחתניים ולחוצים במידה רבה.

טיפוס BA

אוהבים להצליח בכל משימותיהם, זהירים, מחושבים ומתייחסים לפרטים. תכונות אלה בשילוב של לחץ יוצר אצלם שיתוק וראייה פסימית המחמירים משום היותם בלתי גמישים או סלחניים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום