זוגיות לצד מחלת נפש

בתוך ההגדרה של מחלות נפש ישנן הפרעות מסוגים רבים, אשר נעות על פני סקלה רחבה, כשהמשותף לכולן הוא, שבקרב האנשים חל שינוי בדפוס הפסיכולוגי או ההתנהגותי באופן משמעותי עד כדי גרימת לקות או מצוקה בהתפתחות או בתפקוד הנורמאלי.

לעיסוק בהפרעות נפש יש השלכות בין אישיות, מוסריות, פוליטיות וכדומה. כיום ניתן להבחין כי להפרעות נפש ישנן תופעות פיזיולוגיות, כמו שינויים במבנה המוח, שינויים הורמונליים, שינויים בדרכי ההתבטאות ועוד, וכי למחלות גופניות ישנם תסמינים נפשיים. גוף ונפש אחד הם.

למרות השינויים החיוביים שחלו בשנים האחרונות בתחום בריאות הנפש, ובתוכו התפתחות שירותי השיקום למתמודדים עם מחלת נפש, עדיין החולים נמצאים בשולי החברה, סובלים מבידוד חברתי ומסטיגמות, ואינם מצליחים לנהל את חייהם כמו שכולם מצליחים.

החברה רואה את האנשים הסובלים מהפרעות נפש כמי שאינם כשירים לתפקד כשורה ומטילים ספקות לגבי זכויותיהם להתחתן ולהקים משפחה. בין האנשים עם הפרעות נפש שיעור הנישואין נמוך ושיעור הגירושין גבוה, לעומת שאר האוכלוסייה.

זוגיות לצד הפרעה נפשית

פריצתן של מחלות נפש גורמות לשבר גדול בחיי החולה, בחיי בן או בת הזוג ובחיי הזוגיות שלהם, שכן חלה יציאה ממסלול תקין של החיים, הניתוק החברתי והבידוד נותנים את אותותיהם, ובמידה והחולה מאושפז, דימויו העצמי עלול להיפגע, וגם הדימויים של בןאו בת הזוג. האדם מתויג פתאום כ"חולה נפש", דבר אשר עלול להשפיע באופנים שונים על הזוגיות.

מהלך החיים לצד מחלות נפש מלווה ביחסים מצד החברה המבוססים על סטיגמות, שעלולות לפגוע בחיי הזוגיות עם החולה. לעתים יחס החולה אל בן או בת הזוג הוא יחס של ניצול לטובתו האישית, ולאחר מכן של דחייה, מכיוון שחולי הנפש אינם תמיד מודעים למעשיהם והרבה פעמים זה מתקבל כדחייה כלפי עזרת האחר. מצב זה יכול לגרום לתחושת עלבון בקרב בן או בת הזוג.

לעומת הרגשות המצוינים מעלה, ישנם בני זוג- חולה נפש יחד עם אדם בריא, אשר מנהלים זוגיות של עזרה, טיפול ואכפתיות. ישנם אנשים שמקבלים את העובדה כי בן הזוג חולה, כחוויה של שותפות בגורל.

בת הזוג מבינה את החוויות המלוות למחלה, יש צורך עז לטפל בבן הזוג ברגעי משבר, והיכולת לעמוד לידם ובשבילם היא דבר נעלה. עצם העובדה ששני בני הזוג מתמודדים במשותף עם הפרעות נפש, מהווה עבורם תחושת איזון בזוגיות.

זוגיות לצד מחלת נפש – קשיים

מחלת נפש במשפחה, אינה פוגעות רק בחולים אלא במשפחה כולה, וביניהם בני הזוג. החולים הופכים לנטל רגשי ומוחשי יומיומיים על בני זוגם. הזוגיות לצד חולי הנפש מושפעת מהשינויים ההתנהגותיים שחלים אצל החולה. הזוגיות הופכת להיות מלווה בהתמודדות לא פשוטה עם סטיגמות, בושה ותחושת אשמה גדולה.

המערכת הזוגית עשויה לכלול בתוכה לחצים ומתחים נפשיים מצד בני הזוג, המצריכים פעמים רבות טיפול זוגי או טיפול פסיכולוגי. ההתמודדות אינה רק מהפן הרגשי, אלא גם מהפן המציאותי. כעת בן או בת הזוג החולים אינם עובדים ופרנסת הבית פוחתת.

העול עובר להיות על בן או בת הזוג הבריאים, נטל הטיפול על ילדים קטנים נופל אך ורק על האדם הבריא, לעיתים יש צורך באשפוזים במסגרת של בית חולים פסיכיאטרי או התקת מקום מגורים להוסטלים לחולי נפש, ואז בן הזוג הבריא נשאר לבדם עם כל משימות היומיום הכוללים גם טיפול רב והתייחסות גדולה לחולה הנפש.

בן/בת הזוג של אדם בעל מחלת נפש צריכים לנהל זוגיות חדשה ולגייס אנרגיות לשם טיפול בחולה ובשאר בני המשפחה. הם עלולים להרגיש חולשה נפשית ובדידות עצומה או שהם עשויים רק להתחזק יותר ולצאת לדרך חדשה של טיפול והתייחסות שלא הכירו בעבר, ולחיות בזוגיות לצד המחלה בדרך המתאימה להם ביותר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום