הסיבות בגללן אנשים אינם פונים לקבלת טיפול פסיכולוגי

למה אנשים לא פונים לטיפול פסיכולוגי?הנתון לפיו אנשים רבים עם בעיות בריאות הנפש אינם מחפשים בקלות טיפול לבעיותיהם, אינו מפתיע. אך עד כמה נפוץ דפוס זה? דו"ח משנת 2004, מטעם ארגון הבריאות העולמי, סקר את שיעורי השימוש בשירותים פסיכיאטרים, כפי שהתקבלו מ-37 מחקרים. הממצאים מדהימים. בין שלושים לשמונים אחוזים מהאנשים עם בעיות בריאות הנפש, אינם מקבלים טיפול.

מניתוח המחקרים עולה ששיעורי ההימנעות הממוצעים מטיפול נפשי להפרעות פרטניות היו: סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, הפרעת פאניקה, דיכאון מג'ורי, הפרעת חרדה כללית, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, והתמכרות לאלכוהול.

הבנת המספרים

שיעורי האנשים שאינם מקבלים טיפול נפשי מצביעים על מגמה לפיה אנשים נוטים להימנע מטיפול, ומעדיפים להתמודד עם בעיות בריאות נפש אמיתיות בעצמם, מאשר לקבל את הטיפול המתאים לו הם זקוקים.

השאלה המתבקשת היא: למה אנשים אינם מקבלים עזרה? מאמר זה בוחן את הסיבות הנפוצות ביותר בגללן אנשים נמנעים מקבלת שירותי בריאות הנפש.

העדר תובנה

אם אדם מפגין סימנים ברורים למחלת נפש, אך סבור שלא קיים שום היבט שלילי בהתנהגותו, או שאינו חולה, או שאינו זקוק לכל עזרה, המצב מסמל חוסר תובנה חמור.

תופעה זו נצפתה בקרב חמישים אחוזים או יותר מהאנשים הסובלים מסכיזופרניה או מחלות נפש קשות אחרות. אם אדם מאמין באמת שאינו חולה, הוא אינו חש צורך לחפש טיפול או לקבל אותו.

מודעות מוגבלת

אדם עשוי להכיר במספר בעיות בריאות הנפש מהן הוא סובל, אך חוסר מודעות מלאה למשמעות בעיותיו גורמת לו להימנע מקבלת טיפול.

הוא עשוי שלא להבין את המשמעות המלאה של המחלה ממנה הוא סובל בפועל, ולכן פוטר את חומרת הבעיה או מפחית מחשיבותה. הוא עשוי לטעון שכל אדם לחוץ מדי פעם, או שבעיותיו אינן כה חמורות, וכי הסביבה מגזימה.

תחושת חוסר התאמה – אנשים רבים מאמינים שהם כישלון אם הם מודים שמשהו "לא בסדר" עם בריאות הנפש שלהם. בנוסף, הם מאמינים שהם צריכים להיות מסוגלים להתמודד עם המצב בכוחות עצמם ללא סיוע, וכי בקשת עזרה תהפוך אותם לחלשים או נחותים.

פחד ובושה – אחת הסיבות הנפוצות ביותר להימנעות מבקשת עזרה היא פחד ובושה. אנשים מזהים את הסטיגמה השלילית והאפליה הקשורה בחולי נפש ואינם מעוניינים להיות מתויגים כ"חולי נפש" או "משוגעים". הם עשויים אף להיות מודאגים מפני התווית העלולה להשפיע לרעה על הקריירה שלהם, הלימודים או מטרות חיים אחרות.

חוסר אמון – חלק מהאנשים נרתעים מחשיפת פרטים אישיים בפני רופא או פסיכולוג. רבים מביעים דאגה מפני שיתוף אדם זר בבעיותיהם. בנוסף, הם חוששים שהמידע האישי שלהם לא יישמר בסוד.

חוסר תקווה – יש אנשים שמאמינים ששום דבר לא יעזור לבעיותיהם הנפשיות, או שלעולם לא יחלימו מהן. אמונות אלו עלולות להתרחש כתוצאה מדיכאון או חוסר תקווה, ולהוות חסמים משמעותיים מבקשת עזרה.

חוסר זמינות – גם אם אדם מעוניין לקבל טיפול בבריאות הנפש, הוא עשוי שלא לדעת איך למצוא טיפול מקצועי הולם. בחלק מהתחומים, עשויים להיות מעט אנשי מקצוע, במיוחד בתחומים מורכבים יותר.

חסמים מעשיים – מחסום נוסף לטיפול רפואי נפשי הוא חוסר יכולת לשלם על הטיפול בשל קשיים כלכליים. בהעדר נגישות מתאימה להגעה אל פגישות הטיפול, המתנגשות עם לוחות הזמנים של העבודה או הלימודים, עשויות אף הן למנוע מאדם לקבל טיפול.

כל אחד מהגורמים האלו, המעכב או מונע טיפול מתאים, עשוי להקשות ביותר להתגבר על הבעיה. מספר תחומים בבריאות הנפש עשויים להיות מורכבים, והחסמים הנפוצים בולטים אף יותר בקרב אנשים מבוגרים, עניים, או חסרי השכלה.

אם גם אתם מרגישים אבודים, לא בטוחים אם אתם זקוקים לטיפול פסיכולוגי או לא (טיפול פסיכולוגי הוא דבר חיובי בסך הכל ובוודאי שלא מזיק) כדאי לפנות לשירותי התאמת טיפול פסיכולוגי. בקשר לטיפול עושה בדיוק את זה. מעבר לקו הטלפון יושבת אשת מקצוע שהמומחיות שלה הוא באיתור הטיפול שיתאים לך ביותר. להרים את הטלפון זה קל, השיחת ייעוץ היא לגמרי בחינם 076-5991180 אז…למה לא בעצם? בהצלחה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום