דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוךדימוי עצמי נמוך הוא מכלול של אפיונים, הערכות ותכונות שהאדם מייחס לעצמו וכתוצאה מכך מתנהג לפיהם. הדימוי העצמי מתחיל את ההתפתחות שלו כבר בינקות ולא מפסיק להתפתח לאורך הילדות ושנות ההתבגרות. ההתפתחות של הדימוי העצמי מושפעת מגורמים פנימיים וחיצוניים או סביבתיים כאחד.

דימוי עצמי נמוך קשור בצורה ישירה לבעיות נפשיות דוגמת הפרעות אכילה, הפרעות קשב, פוביות, ביטחון עצמי נמוך, דיכאון, פרפקציוניזם, קושי ביצירת קשרים חברתיים ועוד. הדימוי העצמי הנמוך משקף את הפער בין האופן שבו האדם מעריך את עצמו לבין מי שהוא שואף להיות.

מה הם הגורמים לדימוי עצמי נמוך?

הדימוי העצמי נבנה באופן הדרגתי כתוצאה מאינטראקציות בלתי פוסקות עם הסביבה. אי לכך, קשר שלילי עם ההורים לאורך הילדות ושנות ההתבגרות המאופיין בהיעדר ציפיות, חוסר תמיכה וחוסר פרגון עשוי להוביל לדימוי עצמי נמוך ולעומת זאת קשר חיובי, מפרגן ותומך מגדיל את הסיכוי להתפתחות של דימוי עצמי תקין.

באופן כללי ניתן לכתוב גם כן שהדימוי העצמי מושפע במיוחד מהקשר של האדם עם הגורמים המשמעותיים ביותר בחייו, כמו חברים, מורים, אחים והורים. מעבר לכך, הדימוי העצמי של האדם מושפע רבות מההישגים שלו בתחומים שונים. לפיכך אדם המאמין כי נכשל בהשגת מטרותיו באופן חוזר ונשנה, עשוי לפתח דימוי עצמי נמוך.

מה הם התסמינים של דימוי עצמי נמוך?

להלן תסמינים האופייניים לדימוי עצמי נמוך על קצה המזלג:

  • חוסר אמונה עצמית – אדם הסובל מדימוי עצמי נמוך לרוב מטיל ספק ביכולות שלו וחש כי דברים רבים נמצאים מחוץ להישג ידו. כתוצאה מכך, ייתכן מאוד שאדם הסובל מדימוי עצמי נמוך יתייאש במהירות או יוותר במהירות בתגובה לכל קושי ולו הקל ביותר, שיהווה מעין אישוש לכך שאינו מסוגל להתמודד עם המשימה או המבחן שלפניו.
  • התנהגות נמנעת – הדימוי העצמי הנמוך וחוסר תחושת המסוגלות לעתים קרובות מובילים להתנהגות נמנעת. כך למשל יהיו כאלו שיימנעו מלנסות למשוך את בני המין השני, ישנם שיימנעו מלקחת חלק בפעילויות חברתיות, אחרים יימנעו מלנסות להתקדם בעבודה או להתניע יוזמות חדשות ועוד.
  • היעדר אהבה עצמית – אדם שלא אוהב את עצמו לרוב לא יפעל למען עצמו ולא ישקיע בעצמו.
  • חרדת ביצוע – אדם הסובל מדימוי עצמי נמוך עלול לסבול במקביל גם מחרדת ביצוע, אפילו בתחומים שבהם כבר הוכיח את יכולותיו בעבר.
  • התרחקות מהצלחה – אדם בעל דימוי עצמי נמוך לרוב יתקשה להתמודד עם הצלחה ולפיכך ימקם את עצמו בעמדה נחותה מזו שהוא יכול להגיע אליה באופן תיאורטי. בנוסף, אדם עם דימוי עצמי נמוך שנוחל הצלחות בתחומים מסוימים, במקרים רבים יתקשה להתמודד עם ההצלחה שלא תואמת את הדימוי העצמי שלו וכתוצאה מכך יפנה לשימוש באלכוהול ו/או סמים וכן ייתכן שינסה לחבל בהצלחה שלו מבלי להיות ער לכך.
  • חוסר אמונה בקשר לעתיד – דימוי עצמי נמוך מקושר במקרים רבים לתחושה של ייאוש וחוסר אמונה לעתיד טוב יותר ולשינוי המצב.

כיצד מטפלים בדימוי עצמי נמוך?

ישנן דרכים רבות לטפל בדימוי עצמי נמוך, כאשר בדרך כלל מדובר על שיטות שונות מתחום הפסיכותרפיה. כך לדוגמה נכון להיום אחת השיטות היעילות ביותר לטיפול בדימוי עצמי נמוך היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מטרתו של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא לנטרל את ההשפעה השלילית של הדימוי העצמי הנמוך תוך כדי בחינת היכולות האובייקטיביות והריאליות של המטופל. במסגרת הטיפול מסייעים למטופל לזהות את דפוסי החשיבה המעוותים שהוא מחזיק בהם על מנת שיוכל לסגל דפוסי חשיבה חיוביים ויעילים יותר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום