בעיות רגשיות נפוצות בקרב מתבגרים

המונח הפרעה רגשית אינו אבחנה רשמית, ולכן לא קיימות הנחיות מוגדרות היטב בהן יכולים הורים להשתמש על מנת לסייע למתבגר הסובל מבעיות רגשיות. כשמתבגר מתואר כבעל הפרעה רגשית, פירוש הדבר שהוא אובחן עם הפרעת מצב רוח או חרדה.

אלו הם סוגי הרגשות המעידים על מצוקה פנימית או חרדה, גם אם התנהגויות אלו מופיעות ללא הרף או לסירוגין, במשך תקופה של חודשים או שנים.

לחץ ומתח כתוצאה מגורמים תרבותיים

מתבגר הנתון ללחצים, חווה קשיים רבים הנגרמים כתוצאה מהתרבות בה הוא חי. הוא עשוי לחוש שאינו שייך, שהוא שונה, ושאחרים מתייחסים אליו בחשדנות ועוינות. אין דבר גרוע יותר מילד בן ארבע עשרה מוטרד. אי אפשר להרעיף עליו חיבה, שכן הוא מגיב בכעס, ואם סערת רגשותיו גורמת לו לענות או לתקשר בצורה ישירה, המבוגרים סביבו מתייגים אותו כחצוף.

למעשה, נראה שכל דבר בסביבתו גורם לו להתרעם. גופו מתפתח ללא הרף, קולו נצרד, פניו עשויות להתכסות בפצעונים, ופתאום קשה לו לסבול את החברים הטובים שלו, אז הוא מתחיל להימנע מהם ומתחיל לחוות כאבים רגשיים של מודעות עצמית.

יחד עם זאת, מתבגרים משתוקקים ביותר להכרה ואהבה, אך ההורים עשויים להימנע מלהרעיף עליו גילויי אהבה היות והם חוששים מתגובתו או מהשלכות פינוק יתר. אבל אם הם גוערים בו על כל צעד ושעל, הוא הופך להיות אבוד בעולם.

ניגוד בין אמפתיה להתעסקות בעצמי

הבעיות הרגשיות של מתבגר נגרמות כתוצאה מצמיחתו או חוסר יכולתו ליצור מגע עם אחרים ולהגיב להם, בליווי התפתחויות מנוגדות. מצד אחד, הוא נוטה לפתח סוג של התעסקות עם עצמו, ומצד שני הוא הופך להיות מודע יותר לצרכים ורגשות של אחרים. היכולת להבין רגשות אחרים ידועה כאמפתיה, וקיים יחס הפוך בין התעסקות עצמית לבין אמפתיה.

התנהגות מתבגר היא דוגמטית. הוא עשוי להפגין קשיחות, להיקלע לצרות ולחוות בעיות בהתמודדות עם אחרים. אלו הם דפוסי התנהגות המאפיינים מנגנוני הגנה מפני תחושות חוסר ביטחון עצמי וחרדה.

חוסר ביטחון וחרדה נגרמים כתוצאה מכישלונות

השלכות גיל ההתבגרות מתבטאות במידה רבה של הפרעות מצב רוח, חוסר ביטחון ביחסי מתבגרים עם אחרים ובעיקר עם מבוגרים. החברה מקווה ומצפה ממתבגר להתנהג כמבוגר, אך לא יותר מדי כמבוגר. המתבגר להוט אף הוא להפגין התנהגות בוגרת, אך אינו יודע אם הוא הולך רחוק מדי או לא מספיק רחוק. השתלשלות עניינים זו גורמת לו לתחושת חוסר ביטחון.

וחרדה. בעיות יכולות להיפטר, אך לא ניתן לפתור אותן כשמתבגר חי בחברה המציבה בפניו סטנדרטים ברורים של התנהגות בגיל הנעורים, המתנגשים עם מאווייו, רגשותיו ומטרותיו. לכן מתבגר חי באופן קבוע במצב של מתח.

חרדה נגרמת גם כתוצאה מכישלונות. מיניות למשל, התנהגות מינית מבוקרת ובריאה מתקבלת בעין יפה בחברה של היום, אך יחסי מין אסורים על מתבגרים. סוגי פעילויות מיניות מובילות לעונשים על ידי החוק והמבוגרים, ומצב זה יוצר תחושות בלבול וספקות לגבי מהי התנהגות מינית בריאה.

בעיות אישיות

מתבגר מתמודד עם בעיות רגשיות רבות. הוא פועל באופן הגורם לו להתחרט מאוחר יותר. הוא מבקש להיות פופולארי, אך מוצא את עצמו בחברה בה בני נוער אחרים מתעלמים ממנו, מבודדים ודוחים אותו. הוא דואג מפני תרחישים קטנים, אך אינו מסוגל למצוא להם תשובות. הוא מבקש לשפר את מעמדו, אך נכשל.

הוא צריך לפתח ביטחון עצמי אך אינו מקבל מספיק הזדמנויות וכתוצאה מכך סובל מדימוי עצמי נמוךהוא נפגע בקלות. הוא אינו בטוח בעצמו. הוא מהסס לקחת אחריות. בקיצור, הוא נשאר במצב מתמשך של מתח רגשי. אחרי הכול, זהו גיל ההתבגרות, ולעתים נדמה לו שהמבוגרים "מצפים" ממנו לעבור תקופה זו בדפוסי לחץ ומתח.

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום