אלכוהליזם והפרעות נפשיות

אלכוהליזם והפרעות נפשיות פסיכיאטריות ההערכה הפסיכיאטרית של תלונות המגיעות ממטופלים הסובלים מהפרעות הקשורות בצריכת אלכוהול כמו שימוש מזיק באלכוהול, צריכת אלכוהול מופרזת ותלות באלכוהול, יכולה להיות מאתגרת בצורה בלתי רגילה. זאת כיוון שצריכה מופרזת של אלכוהול מקושרת במקרים רבים להפרעות פסיכיאטריות שונות.

בנוסף, צריכה מופרזת של אלכוהול יכולה לתרום להגברת החומרה של הפרעות פסיכיאטריות אחרות ולא אחת נראה כי ההפרעות הפסיכיאטריות המופיעות במקביל לצריכה המופרזת, הן הן הגורם לשתייה הכבדה.

אי לכך, הפרעות הקשורות לצריכת אלכוהול, שייקראו מעתה והלאה "אלכוהוליזם", יכולות לסבך או לחקות הפרעות פסיכיאטריות שונות. לרוע המזל, במקרים שבהם נצפית קומורבידיות המשלבת בין הפרעה פסיכיאטרית קיימת לאלכוהוליזם, המטופלים נמצאים בסיכון מוגבר למעשים אובדניים ובנוסף, סובלים מקושי רב במיוחד להפסיק לשתות.

לאור זאת, חשוב ביותר שמטפלים מתחום הפרעות הנפש והגמילה, יקפידו לבצע הערכה פסיכיאטרית מקיפה למטופלים שלהם, תוך ניסיון לברר האם קיימות הפרעות פסיכיאטריות נוספות, מעבר לאלכוהוליזם.

סימנים ותסמינים פסיכיאטריים הקשורים לאלכוהול

צריכה מופרזת של אלכוהול משפיעה בצורה ישירה על הפעילות המוחית וגורמת לשינויים מגוונים בכימיה של המוח ובמערכות ההורמונליות, הקשורות לסוגים שונים של הפרעות פסיכיאטריות. בין היתר מדובר בהפרעות מצב רוח והפרעות חרדה שונות. אי לכך, אין כל פלא שאלכוהוליזם יכול לבוא לידי ביטוי בטווח רחב של תסמינים וסימנים פסיכיאטריים.

יתרה מזאת, במקרים רבים התופעות הפסיכיאטריות השונות הן העדות הראשונה לכך שהמטופל סובל מאלכוהוליזם וכן במקרים רבים התסמינים הפסיכיאטריים השונים מהווים את הגורם בגינו המטופל פונה לראשונה לקבלת סיוע.

חומרת התסמינים משתנה בהתאם למשך הזמן שבו סובל המטופל מאלכוהוליזם, רמת הסבילות של המטופל לאלכוהול, תדירות השימוש באלכוהול, כמויות האלכוהול הנצרכות ועוד. מובן שישנה השפעה משמעותית גם לרמת הפגיעות של המטופל מבחינה פסיכיאטרית ולנטייה שלו לסבול מתסמינים פסיכיאטריים.

בין היתר צריכת אלכוהול יכולה לגרום לאופוריה, עצבות, נטייה לרגזנות, עצבנות, פגיעה בכושר השיפוט ואפילו להוביל לתסמינים המזכירים במידה רבה תסמינים של הפרעת אישיות אנטי חברתית.

התסמינים והסימנים הפסיכיאטריים משתנים גם כן, בהתאם למועד האחרון שבו המטופל צרך אלכוהול ובהתאם למועד שבו בוצעה האבחנה. כך לדוגמה, אם המטופל נמצא תחת השפעת אלכוהול וניכרים בו סימנים של דיכאון מג'ורי, ייתכן מאוד שלאחר שיתפכח, יפגין סימנים של חרדה ואפילו פאניקה.

מעבר להשפעה הפרמקולוגית הישירה של אלכוהול על התפקוד המוחי, יש לזכור כי ישנם גם גורמי מתח רבים הקשורים לאלכוהוליזם, שעשויים להשפיע על התסמינים הפסיכיאטריים. הכוונה היא למשל לבעיות פיננסיות, בעיות בין אישיות ואפילו בעיות חוקיות כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול. כל הגורמים הנ"ל עשויים לתרום להגברת תחושת החרדה, העצבות והייאוש.

תסמונות פסיכיאטריות הנובעות כתוצאה מאלכוהוליזם

במהדורה הרביעית של המדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות פסיכיאטריות, הופיעה לראשונה קטגוריה הכוללת הפרעות פסיכיאטריות שהתפתחו כתוצאה מצריכת אלכוהול. כיוון שלאלכוהוליזם השפעות רבות על הפעילות המוחית, בהתאם גם ניתן לראות כי ישנן הפרעות רבות ביותר שיכולות להופיע על רקע אלכוהוליזם. בין היתר מדובר בהפרעות מצב רוח, הפרעה פסיכוטית, שיטיון, הפרעות שינה, הפרעות מיניות ועוד.

המאפיין המובהק של כל ההפרעות שמקורן באלכוהוליזם הוא שהן התפתחו בעקבות ההשפעה הפיזיולוגית של האלכוהול. כמו כן, בניגוד למשל להפרעה פסיכיאטרית שלא נובעת כתוצאה מאלכוהוליזם, הפרעה פסיכיאטרית הנובעת מאלכוהוליזם צפויה לחלוף גם ללא טיפול, למעט טיפול תומך, תוך מספר שבועות לאחר הפסקת השתייה.

אלכוהוליזם המופיע במקביל להפרעות פסיכיאטריות

כפי שציינו, במקרים לא מעטים ייתכן שהמטופל יסבול מאלכוהוליזם ובמקביל מהפרעה פסיכיאטרית מסוימת, שהתפתחה באופן עצמאי. למעשה במקרים רבים ההפרעה הפסיכיאטרית הופיעה לפני התפתחות האלכוהוליזם וישנן אף הפרעות פסיכיאטריות שעשויות להגביר את הסיכוי לאלכוהוליזם.

הפרעות פסיכיאטריות שבמקרים מסוימים מופיעות במקביל לאלכוהוליזם או מקדימות את האלכוהוליזם הן לדוגמה הפרעת אישיות אנטי חברתית, הפרעה טורדנית כפייתית, חרדה חברתית, הפרעת פניקה, הפרעת דחק פוסט טראומטית, סכיזופרניה ודיכאון מג'ורי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום