תרופות להפרעות נפשיות

תרופות להפרעות נפשיות תרופות המשמשות לטיפול בתסמינים של הפרעות נפשיות מטפלות במחלות כמו סכיזופרניה, דיכאון, הפרעה דו-קוטבית המכונה לעתים מניה-דפרסיה, חרדה, והפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות (ADHD).

תרופות פסיכיאטריות מטפלות באנשים המאובחנים עם ההפרעה הנפשית ופועלות להקלה ולמניעה של תסמינים המקשים על אורח חייו של האדם.

כיצד התרופות מטפלות במחלות נפשיות?

תרופות להפרעות נפש אינן מרפאות את ההפרעה או המחלה אולם גורמות למטופלים רבים אשר אובחנו עם הפרעות נפש להרגיש טוב יותר ומסייעות לאותם הפרטים להסתגל לחייהם ולשפר את תפקודם. תרופות אלה משפיעות באופן שונה על כל אחד ואחת.

חלק מהמטופלים נדרשים לעבור טיפול קצר בעוד שאחרים נזקקים לטיפול ממושך יותר. לדוגמא, אדם הסובל מדיכאון עשוי לחוש טוב יותר לאחר נטילת תרופות במשך מספר חודשים בלבד, וייתכן כי לא ייצטרך לחזור על הטיפול בעתיד. הפרעות כמו סכיזופרניה  או הפרעה דו-קוטבית לעומת זאת מצריכות טיפול ארוך טווח.

מתי צריך?

הפרעות נפשיות הן הגדרה רחבה למגוון רחב של מחלות והפרעות הנפש המשפיעות על מצב הרוח, החשיבה וההתנהגות. הפרעות נפשיות הן דיכאון, הפרעות קשב וריכוז, חרדה, סכיזופרניה, הפרעות אכילה והתמכרות. תרופות לטיפול בהפרעות נפש ניתנות בהמלצת פסיכיאטר או רופא מומחה אחר כאשר ההתנהגות משפיעה על התפקוד ועשויה לסכן את הסביבה.

סוגי תרופות עיקריים

תרופות אנטי-פסיכוטיות משמשות לטיפול בסכיזופרניה והפרעות הקשורות לסכיזופרניה. תרופות אלה מוכרות גם כתרופות אנטי פסיכוטיות "טיפוסיות" קונבנציונליות אשר הנפוצות בהן: כלורפרומזין, הלופרידול, פרפראזינה ופלופנזין. בתחילת שנות התשעים פותחו קבוצות של תרופות אנטי פסיכוטיות חדשות מהדור השני, או תרופות אנטי-פסיכוטיות בלתי טיפוסיות.

אחת התרופות היא כלורזיל, תרופה הידועה ביעילותה בטיפול בתסמינים פסיכוטיים כמו הזיות ואשליות. קלוזאפין לעיתים יכולה לגרום לבעיה רפואית המכונה בשם אגרנולוציטוזיס, תופעה המתאפיינית באובדן של תאי דם לבנים המסייעים להילחם בזיהומים. לכן, אנשים אשר נוטלים קלוזאפין חייבים לעבור ספירת תאי דם לבנים בכל שבוע או לאחר מספר שבועות מרגע תחילת הטיפול. למרות ההשלכות הרפואיות הפוטנציאליות התרופה יעילה מאוד עבור מטופלים אשר אינם מגיבים לתרופות מקבוצות אחרות.

תרופות אנטי-פסיכוטיות בלתי טיפוסיות אחרות ידועות אף הן ביעילותן והסבירות לאגרנולוציטוסיס בעת נטילתם פוחתת באופן משמעותי. תרופות אלה כוללות ריספרידון, אולנזאפין, זיפרסידון, לורסידון ורבות אחרות. תרופות אלה משמשות לטיפול בסכיזופרניה. איגוד התרופות האמריקאי קבע כי שיעור התמותה גבוה יותר בקרב קשישים המאובחנים עם דימנציה והנוטלים תרופות אנטי פסיכוטיות.

תופעות לוואי נפוצות

השימוש בתרופות להפרעות נפשיות כרוך בתופעות לוואי המשפיעות על מטופלים. רוב תופעות הלוואי חולפות אחרי מספר ימים. הנהיגה אינה מומלצת בעת השימוש בתרופות עד לתקופת ההסתגלות .

תופעות לוואי שכיחות כוללות נימנום ועייפות קיצונית, סחרחורת, טשטוש ראייה, שינוי בקצב הלב ודופק מהיר, רגישות מוגברת לשמש, פריחה בעור, שיבוש בפעילות התקינה של מערכת הרבייה ובעיות בוסת החודשית אצל נשים. תרופות אנטי-פסיכוטיות טיפוסיות יכולות לגרום לעלייה במשקל ולפגוע בחילוף החומרים התקין.

נטילת התרופות להפרעות נפשיות מגביר את הסיכון לסוכרת ולעליה ברמות הכולסטרול. מטופלים אלה צריכים להיות במעקב רפואי לשם פיקוח על רמות הסוכר וריכוז השומנים בדם.  תרופות אנטי-פסיכוטיות טיפוסיות יכולות לגרום לתופעות לוואי הקשורות לתנועה כמו נוקשות והתכווצות שרירים, רעידות וחוסר מנוחה.

תופעות הלוואי אינן מתרחשות אצל כולם ולעיתים תלויות במינונים ובגורמים נוספים. גורמים אלה מתייחסים לגיל המטופל, לגודל הגוף, מחלות, הרגלי עישון וצריכת אלכוהול, תפקוד הכליות והכבד. כמו כן, לגורמים גנטיים קיימת השפעה כמו גם להרגלי התזונה ולחסרים של ויטמינים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום