סיוטי לילה

סיוטי לילהכאשר אנחנו עוצמים את העיניים והגוף שלנו נכנס למצב של שינה, המוח משתלט עליו ומוביל אותנו אל מקומות שאנחנו לא מסוגלים להגיע אליהם במציאות, ובטח שלא מסוגלים לשלוט בהם. אחד המקומות הנודעים, אליו לוקח אותנו המוח בעת השינה, הוא למחוזות אפלים, כלומר סיוטי לילה.

הסיוטים הללו גורמים להתעוררות פתע באמצע הלילה (לרוב החולם מתעורר שטוף זיעה), והם מעוררים לא פעם חרדות שמלוות את האדם כאשר הוא ער, במהלך היום, וזה קורה לרבים מאתנו, בין אם זה בקרב ילדים ובין אם זה בקרב אנשים מבוגרים.

ישנם כמה סוגים של סיוטי לילה, לכולם מכנה משותף וכולם פתירים. במרבית מהמקרים, החלומות הרעים- סיוטי לילה משקפים דאגות, חששות וחרדות אשר מעסיקים אותנו במהלך היום ולא מוצאים החוצה אל המודע. לפעמים, הדברים שמטרידים אותנו נמצאים בתת ההכרה ואין לנו כלים לזהות אותם או לנתח אותם, ולכן הם מופיעים בצורה של סיוטי לילה.

סיוטי לילה – גורמים

סיוטי לילה יכולים לנבוע מכמה וכמה גורמים, כמו למשל גורמים פיזיולוגיים- חום גבוה ומחלה או מגורמים פסיכולוגיים כמו טראומות נפשיות ולחצים אותם עברו החולמים בעברם או שהם חווים אותם בהווה. ישנם מקרים שבהם שימוש בתרופות נוגדי דיכאון או חרדה, שתיית אלכוהול וצריכת סמים הם הגורמים להופעות הסיוטים הליליים, ויכולות להיות פעמים שבהן לא נמצא גורם נראה לעין שיכול להוביל אליהם.

אנשים אשר עברו חוויות טראומטיות במיוחד מבחינה נפשית בעברם, כמו נפילה בשבי, הלם קרב, תאונת דרכים קשה, התעללות מינית, שואה וכדומה, עלולים לחזור ולחוות את אותן החוויות שחוו בעת השינה דרך החלומות הרעים. ניתן לראות שסיוטים ליליים כאלה הם בעצם ניסיון של נפש החולם להתמודד עם אותו אירוע טראומטי שעבר, וזוהי הדרך שבה הוא מעבד את החוויות הקשות אשר הולכות יחד איתו במציאות היומיומית.

מי חווה סיוטי לילה?

אמנם סיוטי לילה הם נחלת הכלל, ילדים ומבוגרים כאחד, אך הם מאפיינים במיוחד שלבים שונים של התפתחות בגילאי הילדות ובגילאי ההתבגרות, שאלו הן התקופות אשר מורכבות משינויים דרמטיים רבים כגון כניסה לגני ילדים חדשים, כניסה לבתי ספר, התערות חברתית, מעמד חברתי, רכישת ביטחון עצמי מול אחרים וכדומה.

גם אנשים מבוגרים חווים לעתים סיוטי לילה, במיוחד בזמנים שבהם הם חווים קונפליקטים מטרידים או שהם נמצאים בתקופות סוערות בחייהם מבחינה רגשית. בחלומות הרעים- סיוטי לילה המצוקות היומיומיות באות לידי ביטוי באופן מטריד באמצעים סימבוליים ומטאפוריים.

גם ילדים וגם מבוגרים אשר חווים סיוטי לילה מתעוררים לפתע בבהלה שמלווה בערנות גבוהה, הם מודעים לעצמם ומתמצאים בסביבתם, ובדרך כלל הם זוכרים את החלום בצורה מדויקת על פרטיו השונים.

דרכי טיפול והתמודדות

  • טיפול תרופתי – נטילת תרופות הרגעה למניעת סיוטי לילה.
  • טיפול פסיכולוגי – נועד לנתח את החלומות, להבין את משמעותם ואת המסר הטמון בהם, להפחית את חוויות הלחץ והמתח ולהגביר את המודעות האישית לתכנים של החלומות כדי להקטין את הצורך הבלתי מודע בעיסוק בהם.
  • דמיון מודרך – תרגול יכולותיו של האדם החולם במטרה לשנות את החוויות שהופיעו בחלום. החולם חושב על התכנים המפחידים, מתכונן לקראת בואם וחושב על דרכים כדי לגרום לשינוי שלהם. העבודה בדרך זו היא על המודעות שיכולה להשפיע גם בזמן חווית סיוטי לילה. החולם מודע לכך שזה חלום ומסוגל לשנות את התנהלותו בעזרת כוח הרצון.
  • "שליטה בחלום"- בזמן ערות האדם מדמיין את החלום הרע במושגים של נעים, משעשע או מענג, כפי שהפנטזיה שלו מנחה אותו.