מה צריך לדעת לפני תחילת טיפול נפשי?

מה צריך לדעת לפני תחילת טיפול נפשי?טיפול נפשי נועד לענות על הצרכים הייחודיים של בריאות הנפש. במהלך הטיפול, המטופל לומד על עצמו ומתקשר את רגשותיו, רגעים בחייו, חלומותיו ושאיפותיו להתפתחות. אם הוא מתקשר את מאבקיו בפתיחות ומשתף בכנות את מצבו הנפשי, הוא יכול לחוות רווחה נפשית מעולה, בזכות טיהור ועיבוד בעיות נפשיות או מחסומים רגשיים.

כשהכול נראה שחור, טיפול נפשי מסייע ליציאה "מהבוץ" ולהתרגש מהאפשרות שחיים איכותיים ובריאים אכן זמינים. תקופת הישיבה על ספת הפסיכולוג, במצב של טשטוש חושים ובכי בגין תלאות החיים, מסתיימת ביציאה לקראת חיים בריאים, יצרנים ויצירתיים. מאמר זה מכסה מספר היבטים אותם יש לזכור עם תחילת המסע לקראת החיים החדשים.

התחלת טיפול נפשי היא אבן דרך משמעותית בחיים

לכן מומלץ לחגוג את ההחלטה לשמור על הבריאות הנפשית והרגשית. כשאנשים מתמודדים עם פגיעה תפקודית מתונה או חמורה בשל מחלת נפש, כגון מצב רוח פסיכוטי או הפרעת חרדה, יש להבין שאין צורך להיאבק לבד.

בין אם בשל חסמים כלכליים, צרות לוגיסטיות, פחד או סטיגמות, אנשים רבים אינם מקבלים את הטיפול לו הם זקוקים. מצב בו מאפשרים ל"שלדים" הפנימיים להסתובב סביבכם יכול להיות מפחיד. כנות ופתיחות עם עצמכם מול איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, עשוי להפחיד, אך פריצת הדרך מתרחשת. הישארו עם נקודה זו. היא גדולה.

"איך אני יכול להיפתח בפני אדם זר?"

אין לחשוש מפני שיפוט של איש מקצוע בתחום בריאות הנפש. סביר להניח שהפסיכולוג אינו מסתובב בחוגים החברתיים שלכם. בהנחה שאתם עובדים עם מקצוען ללא משוא פנים, לא תצטרכו לדאוג שמא הוא יעביר לאנשים אחרים את תכני המפגשים הטיפוליים ביניכם, או שיירתע באימה אם תספרו לו משהו חריג. שום דבר כזה אינו מתרחש בטיפול פסיכולוגי.

הפסיכולוג או הפסיכיאטר נמצא שם כדי להקשיב, להנחות לקראת מימוש התנהגויות חשובות, לסייע בפיתוח מיומנויות התמודדות, ולעבוד באמצעות גישות טיפול שונות להבנת חייכם. תפקיד הפסיכולוג אינו להטיף לכם, אלא להקשיב ולהנחות אתכם. זהו מקצוען שאינו משוחד וקל לדבר אתו. גם על היבטים אינטימיים בחייכם עליהם יש לעבוד.

פסיכולוג אינו חבר טוב

בהתחשב באופי האינטימי של יחסי המטפל-מטופל, וההיבטים הפרטיים שעולים במהלך הטיפול, פיתוח יחסי קרבה חמים הוא צעד טבעי.

ברור שעליכם להיות ידידותיים, אך יש להימנע מהפרעת מעורבות אישית שתגרום לקונפליקטים ובלבול בנוגע למגבלות יחסיכם. המטפל מספק שירות, ואינו החבר הטוב שלכם.

הפגישה הראשונה עשויה להיות מביכה

מפגשי הטיפול מתנהלים מול אדם זר שמסייע לתקשר את תוכן המטען הנפשי. הוא מבין מטופלים, מייעץ ובונה קרבה. זה בסדר לחוש מעט עצבנות בתחילת הפגישה הראשונה, והמטפל ישקיע את הזמן הדרוש להכרת המצב הפרטני שלכם וצורכיכם. זהו מפגש היכרות.

לא ניתן לכסות את כל הנושאים במפגש אחד, אך לא מומלץ גם לשתוק במהלך כל הפגישה. מומלץ לתקשר בפתיחות מספר נושאים עליהם מעוניינים לעבוד, ולהמשיך משם.

בחירת הפסיכולוג ובניית מערכת יחסים היא קצת כמו היכרויות

אלא שהפסיכותרפיסט מאפשר למטופל לתקשר, בכוונה. הוא מקבל תשלום בכל פעם. זה יכול לקחת חמש דקות או מספר פגישות על מנת לקבוע אם הוא מתאים לכם. סבלנות. יש הרבה מה לשקול.

סגנון המטפל, אישיותו, תאריו, רמת המיומנות שלו, ניסיונו וגישת הטיפול בה הוא נוקט, חייבים להיות קשורים לאישיותכם, לצורכיכם וציפיותיכם. במשך הזמן, כשתחושו יותר בנוח, תצללו עמוק יותר למטען הרגשי יחד, ותנקו משקעים נפשיים. או לפחות תכניסו סדר בעומס הפנימי. זהו תהליך. אלו הם מצבים. זה מורכב.

מותר לבחור שלא לבחור בפסיכולוג זה – הוא לא ייקח את זה אישית. אין להסס אם לאחר מספר פגישות, או אפילו אחת, מתברר שמערכת יחסים זו אינה מתאימה או אינה מרגישה נכון, גם אם אינכם יכולים ממש להסביר את זה. פשוט המשיכו הלאה עד שתמצאו את המטפל המתאים לכם ביותר.