מדיטציה לטיפול בבריאות הנפש

"הבן את סבלך, ותוך כדי כך, סבול פחות." – הדאלי לאמה.

מספר סוגים של מדיטציות נחקרו כדרך להפחתת לחץ על הגוף והנפש. מעל אלף מחקרים, אשר רובם פורסמו בכתבי עת מדעיים, מעידים על מגוון רחב של שיפורים הניתנים למדידה, בתפקוד ובירידת תסמינים הקשורים להפרעות נפשיות, כתוצאה ממדיטציה.

המחקרים מצאו כי מדיטציה קבועה קשורה לירידה בשימוש בשירותי בריאות הנפש, עלייה בתוחלת החיים ואיכות החיים. מחקרים ניסיוניים הוכיחו כי מדיטציה מפחיתה כאבים כרוניים, חרדה, לחץ דם גבוה, רמת כולסטרול בדם, שימוש בסמים, ותסמונת פוסט טראומטית.

בעיות בריאות הנפש שמדיטציה מסייעת להן

במחקר שפורסם בכתב העת PNAS של האקדמיה הלאומית למדעים, מצאו חוקרים מאוניברסיטת ייל, כי מודטים מנוסים הם בעלי יכולת לכבות אזורים מסוימים במוחם, הקשורים בניתוק מהמציאות, אוטיזם וסכיזופרניה.

לצורך המחקר, ערכו החוקרים הדמיה מוחית על מודטים חדשים ומנוסים, אשר עברו שלוש טכניקות שונות של מדיטציה. הם מצאו כי כאשר המודטים המנוסים יושבים במדיטציה, אזור במוחם, אשר נקשר עם הפרעות קשב וריכוז, דיכאון וחרדה, נמצא בירידה בפעילותו.

בנוסף, מדיטציה אחראית לשיפור תחומים רבים הקשורים מחלות נפש:

  • הפחתת מצוקה רגשית
  • הרגעת מערכת העצבים
  • השפעה על מצב הרוח וההתנהגות
  • פתירת פוביות ופחדים
  • סיוע עם פוקוס וריכוז
  • יציבות רגשית מוגברת
  • תגובה מהירה ויעילה יותר לאירועים מלחיצים
  • סיוע בנדודי שינה
  • הפחתת הזעם
  • הפחתת נטייה מוגברת לדאגה
  • אישיות יציבה ומאוזנת יותר
  • שקט נפשי, אושר
  • הבאת הגוף והנפש להרמוניה.

כיצד מדיטציה פועלת?

אנשים רבים מאמינים כי מדיטציית מנטרה היא בעלת סוג כלשהו של משמעות רוחנית. לדוגמה, בעת שינון הצליל "אום", או "אה", או אפילו משפט מסוים, אדם מתחבר אל גופו ואל הדיבור שלו. זמזום המנטרה מתחבר אל הראש, מסייע למוח להתמקד במנטרה ובכך לשחרר "קולות" מציקים אשר מביאים להפרעות רגשיות.

המדיטציה הטרנסנדנטלית מסייעת לאדם למקד את כל האנרגיה שלו לחלקים מרכזיים בגופו, בנפשו ובנשמתו, כמו גם להביא את דעתו למצב ברור וממוקד יותר. התוצאה הסופית משיגה ידע ושליטה על חלקים גופניים ונפשיים אלו. זהו סוג של ריכוז אשר מסייע לשמירת המוח במנוחה, תוך התמקדות בצרכים הגופניים והנפשיים, וניקוי הראש ממחשבות מיותרות.

מדיטציה היא אמנות אשר ממקדת את הדעת, מרסנת את המחשבות ומתבוננת עמוק לתוך הנפש. התרגול מסגל הבנה טובה יותר של המטרה בחיים, כמו גם מספק יתרונות בריאותיים פיסיים ונפשיים.

תרגול מדיטציה

על מנת להגיע למצב של התמקדות מוחית, ריקון הדעת ממחשבות קשות ומניעה מהן לשוב באופן תכוף, יש לבצע את התהליכים הבאים:

  • מציאת מקום שקט ונקי.
  • לוודא שהאדם חש בנוח, לבוש בבגדים נוחים, ומתמקם בתנוחה נוחה.
  • לרוקן את המוח מכל מחשבה.
  • למנוע ממחשבות אחרות להגיע אל המוח. על מנת לעשות זאת, יש להתמקד באובייקט יחיד, למשל נר. יש להתבונן בנר ולהתמקד בו בלבד. יש שיאמרו: "להתאחד עם הלהבה". תידרש כמות ניכרת של תרגול על מנת לשלוט בשיטה, לכן יש להיות סבלני.

ברגע שהמוח סוף סוף מתרוקן ממחשבות, האדם יחוש רגיעה ומודעות. זוהי תחושה שרוב המומחים אינם מסוגלים לתארה במילים. רק החוויה עצמה תעניק מושג ברור לגבי התחושה המדויקת.

תרגול קבוע של מדיטציה, מביא לפיתוח של בריאות פיסית ונפשית כגון ירידת קצב לב, ירידת קצב נשימה, ירידה בלחץ ורגיעה מוגברת. במהלך המדיטציה אדם עובר למצב של הרפיה עמוקה, בעוד שרמת המודעות של מוחו גדלה. התוצאה היא יצירתיות והבנה משופרות.

היתרונות של תרגול מדיטציה הם עצומים וקבועים. החלק הטוב ביותר שלה הוא שכל אדם יכול ללמוד כיצד לעשות אותה, והיא אפשרית כמעט בכל גיל.

ראו גם:
לחץ נפשי ומחלות אוטאימוניות
חשיבה שלילית והשפעתה על קרובים