לחץ נפשי – מהו?

לחץ נפשיכל דבר המהווה אתגר או איום על רווחת האדם הוא לחץ נפשי. לחצים מסוימים חולפים מאליהם, כמו גם התרחשויות מסוימות בחיים שיכולות להיות קשות אך אינן מלוות בלחים נפשיים. יחד עם זאת, כאשר הלחצים הנפשיים מערערים את הבריאות הנפשית והפיזית של האדם, עליו לטפל במצב.

הגורמים ללחץ נפשי

כמעט כל דבר יכול לגרום ללחץ נפשי והוא נובע מגורמים שונים, המשתנים מאדם אחד לאדם אחר. עבור אנשים מסוימים, במקרים מסוימים, רק המחשבה על משהו, או מספר דברים קטנים אך מעיקים המצטברים, יכולים לגרום ללחץ נפשי.

הגורמים הנפוצים ביותר ללחץ נפשי הם:

  • שכול
  • בעיות משפחתיות או דוחק כלכלי
  • מחלה
  • מצב העבודה, סכסוכים במקום העבודה או פחד מפיטורין
  • תחושת חוסר המעש בזמן גיל פרישה מהעבודה
  • תחושה שאין מספיק זמן לביצוע משימות נדרשות
  • מעבר דירה או מגורים במקום מאופיין בפשיעה
  • מערכות יחסים או גירושין
  • הריון לא רצוי או הפלה
  • שכנים רועשים או רעים
  • מצב של חוסר ודאות כגון בזמן המתנה לבדיקות מעבדה, תוצאות בחינות, תוצאות ראיון עבודה ועוד.

יתכן גם שאדם ירגיש לחץ נפשי, תחושת תסכול, חרדה ודיכאון, ללא סיבה ברורה הנגלית לעין.

השפעות הלחץ הנפשי על ההתנהגות היום יומית

חלק מההשפעות של הלחץ הנפשי מפריעות לתפקוד הגוף, מסבכות את המחשבות והרגשות, ומשבשות את ההתנהגות. אנשים הסובלים מלחץ נוטים להזיע, סובלים מכאבי גב וחזה ויכולים לסבול גם משלשולים. מחקר שפורסם בפילדלפיה באוקטובר 2012 הצביע על העובדה כי הורים הגורמים לחץ נפשי לילדיהם, מגבירים אצלם את הסיכון להשמנה והתנהגויות נלוות דוגמת ליקויי למידה והפרעות התנהגותיות.

תסמינים הנובעים מלחץ נפשי

מצבים המביאים אדם ללחץ נפשי כוללים תסמינים המשתייכים לתחום בריאות הנפש, כמו גם בריאות גופנית ירודה. אדם הסובל מלחץ יכול לאבחן את מצבו בעזרת התסמינים הבאים:

  • עוויתות עצבניות, כאבים או התכווצויות שרירים
  • תפקוד לקוי של זקפה ואובדן החשק המיני
  • התעלפויות
  • כאבי ראש
  • מחלת לב
  • לחץ דם גבוה
  • מערכת חיסונית חלשה
  • כאבי שרירים
  • כסיסת צפרניים
  • תחושת דקירות בגוף
  • הפרעות שינה
  • קלקול קיבה

דרכי התמודדות עם לחץ נפשי

גם הדרך בה אדם מגיב למצב מאיים או מאתגר יכולה להיות סוג של לחץ נפשי. חלק מהתגובה למצב הוא פיזיולוגי ומשפיע על הגוף מבחינה פיזית. כאשר אדם מתמודד עם אתגר או איום, גופו מפעיל משאבים על מנת להגן עליו. שני הדחפים הראשונים אותם מרגיש אדם בדרך כלל במצבי לחץ הם לברוח או להילחם.

תגובה זו היא הדרך של מערכת העצבים של הגוף להגיב לאירוע מאיים. הגוף מייצר כמויות גדולות יותר של אדרנלין, המפעילים לחץ על הלב, מותח את השרירים, גורם לזיעה וערנות. כל הגורמים הללו עוזרים לאדם להגן על עצמו במצב מסוכן או מאתגר.

טיפול בלחץ נפשי

הטיפול בלחץ נפשי נחלק לשלוש שיטות טיפול הכוללות: עזרה עצמית, התמודדות עצמית או טיפול תרופתי. רופאים בדרך כלל אינם ממהרים לרשום תרופות להתמודדות עם מצבי לחץ נפשי, אלא אם כן מדווח המטופל על מחלה בסיסית דוגמת דיכאון או סוג של חרדה. אם זה המקרה, נדרש הרופא להפנות את המטופל לקבלת טיפול המתמחה במחלת נפש.

במקרים כאלה, תרופות נוגדות דיכאון יכולות לעזור. יש לזכור כי קיים סיכון שתרומתה היחידה של התרופה תהיה להסוות את המתח ולא תעזור לאדם להתמודד באופן מעשי עם הלחץ. לכן מומלץ לקבל הדרכה וכלים לבניית חוסן נפשי.

ראו גם:
התמוטטות עצבים