יוגה לטיפול בבריאות הנפש

יוגה לטיפול בבריאות הנפשבריאות הנפש הוא תחום אשר מתייחס לכלל רווחתו של האדם. זהו סיפור על איזון ההיבטים החברתיים, הפיסיים, הרוחניים והרגשיים של החיים. בריאות הנפש מתאפיינת בצמיחה אישית, תחושת מטרה, קבלה עצמית וקשר חיובי עם הסביבה. היא אף מושפעת מאוד גם מגורמים סביבתיים דוגמת החיים האישיים, המשפחה, חיי חברה, חיי עבודה, והתחושות הכלליות הקשורות לחוויות שליליות או חיוביות בכל אחד מהתחומים האלה.

היא חושפת כוחות פיסיים ונפשיים ותורמת לתחושות תקווה להתמודדות עם מצבים קשים. תרגול יוגה עשוי גם לסייע בהקלת אי סדרים במוח ובמערכת העצבים כולה.

מומחים מצהירים כי אם הבטחת היוגה לשיפור בריאות הנפש הייתה משווקת באמצעות תרופה, זו הייתה התרופה הנמכרת ביותר ברחבי העולם, במיוחד כאמצעי הקלה על תסמיני השפעות נפשיות של גמילה מעישון.

לאלו בעיות בבריאות הנפש מסייעת יוגה?

היום כבר ניתן להעביר את הבשורה: יוגה עשויה להיות בעלת השפעה חיובית עבור אנשים הסובלים מדיכאון, מצבי רוח משתנים, בעיות שינה, סכיזופרניה והפרעת קשב וריכוז, עד כדי כך, שחולים אשר מתרגלים יוגה, יכולים גם להחליף את התרופות שלהם עם תרגול זה.

על פי מחקר חדש, נמצא כי תרגול יוגה עשוי לסייע בהקלת תסמינים של מספר סוגי הפרעות נפשיות, ולהשפיע באופן חיובי על אנשים אשר סובלים מדיכאון ובעיות שינה, גם אם הם אינם נוטלים תרופות. בנוסף, היא מסייעת לאנשים הסובלים מסכיזופרניה, הפרעת קשב והיפראקטיביות.

המחקר הראה כי תרגול יוגה משפיע באופן חיובי על אמצעים כימיים במוח, דלקות גופניות וגורמים ביולוגיים אחרים באותה הדרך כפי שמשפיעות על המצב תרופות נוגדות דיכאון וטיפול פסיכותרפי. בנוסף, הראה המחקר כי פעילות יוגה שבועית מסייעת להפחתת דיכאון קל בקרב אנשים מבוגרים.

כתוצאה מניסוי נוסף שערכו החוקרים, נמצא כי תרגול יוגה במשך שבעה שבועות, משפר את איכות השינה, משפר את הכישורים החברתיים ומקטין את הצורך בעזרי שינה.

יוגה מסייעת לויסות מערכות התגובה ללחץ, ומקטינה את העוררות הפיסיולוגית. הדבר מתבטא, למשל, בהפחתת קצב הלב, הורדת לחץ דם והקלת הנשימה. קיימות אף ראיות כי תרגולי יוגה שונים מסייעים ליכולת הגוף להגיב ללחץ באופן גמיש יותר.

אין להקל ראש בנתונים אלו, היות והוכח כי חולים מסוימים חוו שינויים משמעותיים. לדברי המומחים, יוגה מקנה תחושה מרגיעה ומפחיתה תחושות חרדה. המחקר אף מצא כי התרגול הוא מקור מצוין לרגיעה בקרב בני גיל הזהב אשר סובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית.

כיצד היוגה פועלת?

אדם הסובל מדיכאון קל, חרדה, בעיות שינה או הפרעות אחרות בשגרת החיים, יכול להסתייע ביוגה, על מנת לשלבה כמרכיב נפשי. היוגה מלמדת טכניקות נשימה מאתגרת אשר ניתן להשתמש בה אף לאורך כל היום.

למידת יסודות היוגה הוא תהליך פשוט, אך על מנת למקסם את יתרונותיה, נדרש תרגול קבוע. מתרגל מתחיל עשוי להפיק תועלת מהסתייעות במדריך מוסמך על מנת לוודא שהתנוחות והתנועות מבוצעות באופן נכון. לאחר מכן, ניתן להמשיך ולהתאמן לבד, בזוג, או בתוך קבוצה.

קיימים סוגים שונים של יוגה, ושיעורי יוגה שונים אשר מיועדים לצרכים שונים. רוב מפגשי היוגה מתחילים בסדרת תנוחות המיועדות לחימום הגוף והם מסתיימים עם סוג כלשהו של תרגיל הרפיה.

יש להתאים את התרגול לקצב אישי, ולא להאריך אותו מעבר למה שמרגיש נוח. תמיד יש לסגת מתנוחה מסוימת עם הסימן הראשון להופעת כאב. מורה טוב עשוי להראות למתרגל תנוחות חלופיות לאלו המאתגרות את בריאותו או את רמת הכושר הגופני שלו.

מומלץ להתלבש בנוחות בבגדים אשר מאפשרים לגוף טווח תנועה מלא. התרגול מבוצע ברגליים יחפות.