התמודדות עם אובדן בן זוג

התמודדות עם אובדן בן זוגאנשים שמאבדים בן או בת זוג, תוהים כיצד הם יכולים להמשיך בחייהם. כיצד הם אמורים לעבור את תהליך האבל? איך הם אמורים אפילו לקום מהמיטה?

התהליך קשה, אך ניתן לביצוע, גם עוברים את התהליך באמצעות יציאה למכולת בפיג'מה. יש להיות סבלניים. הזמן אינו משפר את המצב, אך מקל את ההתמודדות.

מאמר זה מפרט מספר עצות כיצד להתמודד עם החיים החדשים, או איך לתמוך באדם שאיבד לאחרונה בן או בת זוג.

הצטרפות לקבוצת תמיכה

קבוצה זו יכולה להיות קבוצת תמיכה מקצועית המנוהלת על ידי פסיכולוג, או קבוצה המנוהלת על ידי יועצים. חברי הקבוצה תומכים זה בזה תחת פיקוח מקצועי שמטרתו למנוע התדרדרות נפשית. ההשתתפות בקבוצה מפיגה את תחושות הבדידות, ומסייעת להישרדות.

אך יש להקפיד שלא להתייחס לקבוצת תמיכה כאל המשען הבלעדי. ההשתתפות במפגשים הקבוצתיים נועדה לרפא את הנפש, אך מגיע הרגע שבו עליכם להתחיל להתמודד עם חייכם החדשים בעצמכם.

סיכוני התבוססות ברחמים עצמיים – ככל שההשתתפות בקבוצה נמשכת תקופה ארוכה יותר, אנשים המתמודדים עם אובדן בן זוג עשויים לשקוע יותר ב"פילוסופיה" של רחמים עצמיים. בשלב כלשהו, מומלץ לבחור להתנתק מקבוצה זו, כדי להתחיל את השלב הבא של יכולת ההתמודדות.

הימנעות מכניסה למערכות יחסים חדשות מוקדם מדי

התנהגות זו עלולה להוביל להתמוטטות רגשית. אנשים רבים סבורים שהם מוכנים להתחיל מערכת יחסים חדשה בשנה הראשונה של האבל, אך למעשה, הם עדיין אינם מוכנים. אנשים שאיבדו בן או בת זוג וממהרים להינשא שנית, מסיימים במקרים רבים מערכות יחסים אלו עם גירושין או אומללות.

הבדידות היא הגורם המניע למלא את החלל, אך יש להיות מוכנים מבחינה רגשית להחלטה כה משמעותית. הניחו לזמן לרפא את הפצעים, שכן אם תנסו להתקדם לפני שתהיו מוכנים, פשוט תיצרו קבוצה שלמה של בעיות אחרות.

הימנעות מקבלת החלטות לתקופה מסוימת

מומלץ שלא לעבור דירה, להיפטר מהחפצים והבגדים של בן או בת הזוג, או לקבל החלטות כלכליות משמעותיות לפחות במשך שנה. מומלץ לשמור על מידת יציבות בחיים.

השנה הראשונה עשויה להיות תקופה רגשית ביותר, וחלק מהחלטות אלו אינן ניתנות לביטול. מומלץ להימנע מחרטה על פעולה שננקטה תחת השפעה רגשית.

התמודדות עם אובדן בן זוג: הימנעות מתחושות אשמה

אנשים רבים שאיבדו בני זוג חשים אשמה על התקדמותם והשבת תחושות אושר. אך בן הזוג המנוח לא היה מעוניין שתשבו כל היום בבית ותברחו מהעולם לנצח.

החיים ממשיכים, ואתם יכולים להישאר בבית ולבכות, או להתחיל לחיות שוב את החיים כשאתם מוכנים. זה בסדר ליהנות ולחייך. רק בגלל שאתם מאושרים שוב, אין פירוש הדבר שמעולם לא אהבתם את בן או בת הזוג שלכם.

פעילות גופניתיש להימנע משכיבה במיטה ושינה במשך כל היום. פעילות גופנית היא שיטה ליציאה מהבית, כמו גם לייצור אנדורפינים המסייעים להקלת הצער. הפעילות משיבה מעט מתחושות האושר, גם אם הן נמשכות יממה בלבד.

שליטה על תחושות פיזיות – אנשים רבים אינם מוכנים למצב בו הצורך שלהם במגע נאטם לאחר אובדן בן או בת זוג. יש להימנע ממצב בו רגשות אלו שולטים בפעולות. אתם עשויים להיות כה פגיעים ובודדים, ורק תרצו שמישהו יחבק אתכם. אך רגשות אלו עלולים להיות מסוכנים אם לא תישמרו ולא תקפידו על גבולות.

תמיכה באנשים המתמודדים עם אובדן בן זוג

כשבן משפחה או חבר קרוב איבד לאחרונה בן או בת זוג, יש להבין את סוג התמיכה לה הוא זקוק. ביטויים כגון "תתקשר אלי אם אתה זקוק לעזרה", ו"תגיד לי אם אני יכול לעשות משהו", הם משפטים שעשויים להועיל לאלמנים שאינם יודעים לאיזה סוג עזרה הם באמת זקוקים. אנשים אבלים המומים מתהליך האבל, וזקוקים למישהו אחר שייקח את האחריות.

בני משפחה וחברים יכולים לחלק ביניהם את המטלות, הארוחות או התמיכה הרגשית באמצעות שיחות. כשמציעים סיוע פרטני, האבלים מתמודדים טוב יותר עם התהליך.

הימנעות משאלות קלישאתיות – "איך אתה מסתדר?" זוהי השאלה הכי פחות אהובה בעולם. איך אדם המתמודד עם אובדן אמור לענות על שאלה זו? מומלץ לשאול שאלות פרטניות כגון "אכלת?", "איך ישנת?", ואז לנסות לסייע בהתמודדות עם בעיות נקודתיות.

הבנה שכל אדם מתאבל אחרת – חלק מהאנשים חוזרים לנורמה בתוך מספר חודשים, אך אחרים זקוקים לשנים של התמודדות עם תהליך האבל. היו רגישים לאופן שבו אנשים מתמודדים עם האבל שלהם. המצב והנישואין של כל אדם שונים, ומשפיעים על תהליך האבל.