איך מציבים יעדים בטיפול פסיכולוגי?

הצבת יעדים בטיפול פסיכולוגיהצבת יעדים לטיפול פסיכולוגי היא נושא מורכב, בעיקר מאחר ובסופו של יום מדובר במטופל עם עולם סובייקטיבי עשיר וייחודי לו, אשר אין שני לו בין שני מטופלים. עם זאת, בגישה הפסיכולוגית המודרנית הצבת יעדים לטיפול הכרחית לעתים.

בנוסף, במקרים רבים, כל נושא הצבת היעדים, שכמעט ולא נדון באופן נרחב בפסיכולוגיה הקלסית או במאמריהם של מייסדי התחום, נתפס כתחום השייך לתפיסות רוחניות פופולריות, ופחות כפרקטיקה מקצועית רצינית.

אך כשהמטפל והמטופל מרכיבים בתחילת תהליך הטיפול תכנית יעדים ומטרות ברי ביצוע, ניתן לחתור לקראתם בקלות ולנהל את כל הטיפול ביעילות.

הצבת יעדים תומכת בתהליך הטיפול

היכולת להשיג את שיתוף הפעולה של המטופל לשם הצבת יעדים ברורים בטיפול היא אחת הסיבות בגללה אנשים פונים לטיפול פסיכולוגי, ולמרות שזהו תהליך מורכב למדי, כשהיעדים מציאותיים, כל תהליך הטיפול מתנהל ביעילות ומסייע למטופל להשיג את מטרותיו, לחתור לשינוי, ואפילו לייצר הצלחה והקלה. מחקרים מראים כי במקרים רבים הרווחה הנפשית מתרחשת גם אם היעד אינו מושג.

טכניקת הצבת היעדים עובדת טוב במיוחד בתחום צעיר יחסית אשר נקרא אימון אישי, תהליך בו הצד הפסיכולוגי-אישיותי כמעט מוזנח לטובת התמקדות בכאן ועכשיו, בהשגת מטרות פרטניות, ולרוב במרחב החיים המקצועי אך לעתים גם באישי או הבינאישי. במילים אחרות, נראה שהצבת יעדים כפרקטיקה יכולה להיות דבר יעיל ביותר למטרות ממוקדות, אך כיצד היא יכולה לתרום בקליניקה?

כך תכינו תכנית פעולה הכוללת הצבת יעדים

על מנת להתחיל לעבוד עם יעדים, חשוב להבין כי לא מדובר בפרקטיקה שרירותית. אין טעם בהצבת יעדים אם לא פועלים להשגתם תוך מעקב מסודר אחר ההתנהלות. תחילה, יש להציב את היעדים עצמם: התכנית כוללת את כל המטרות אותם רוצים להשיג, בשלב זה ללא מבנה מוגדר.

בשלב הבא, מוודאים שהתכנית כוללת יעדים מציאותיים ברי השגה. אם לא, אז זה הזמן לשכתב. כעת נסו לנסח את היעד באופן חיובי, דבר מה שיגרום לכם לשאוף לעוד ממנו, למשל – במקום לא לחוש חרדה, לחוש רוגע ונינוחות. גם נסו לדאוג לכך שהיעד יהיה רשום באופן ספציפי ככל הניתן, ולא באופן כללי.

איך מודדים הצלחה?

יעדי התכנית הטיפול ניתנים למדידה, אם הם כתובים באופן פרטני וברור. המעקב מתבצע במגוון צורות כגון יומן, טבלת אקסל, תזכורות בטלפו, אפליקציה, או כל צורת התנהלות מועדפת באופן אישי.

מומלץ אף לקבוע מסגרת זמנים: כמה זמן צריך כדי שתוכלו להשיג את היעד? זמן ארוך? קצר? השתדלו להקפיד ולבחור יעדים הניתנים להשגה תוך כשלושה חודשים, מאחר ויעדים ארוכי טווח כדאי לפרק ליעדים קצרים יותר, שניתנים יותר לביצוע או מעקב.

לאורך הזמן, יש לעקוב אחר היעדים ולבדוק איפה אתם עומדים בהתקדמות איתם:

  • מה מפריע לכם לממש יעד מסוים? איך אפשר להקל על ביצועו?
  • האם השלבים שכתבתם לביצוע היעד מורכבים מידי?
  • ללמוד מהניסיון – האם הזמנים שהקצבתם ליעדים אכן מציאותיים?
  • מה תוכלו לבצע עוד היום כדי לקדם את השגת היעד?
  • אלו עזרים או כלי עזר יוכלו לתמוך בהשגת היעדים? אולי אדם קרוב, או מכר?

הדרך חשובה יותר מהמטרה!

מעקב רציף אחר התנהלות תכנית הטיפול מאפשר לבחון בכל שלב כיצד ניתן להשיג את היעדים בהצלחה. יש ליהנות מהתהליך וללמוד ממנו, היות ובסופו של דבר, מה שחשוב הוא לא בהכרח להשיג כמה שיותר יעדים, אלא דווקא להתמיד,.

בכל שלב בטיפול, ניתן לגלות מה הגורמים המפריעים או המקלים על השגת היעדים, התחושה המלווה את המטופל בדרך, ולפעמים אפילו ההתמודדות עם השאלות שהועלו לאורך המאמר היא בעצמה כבר התחלה של עבודה אישית בטיפול.