מהי אכילה רגשית?

אנשים אינם אוכלים תמיד על מנת להשביע את הרעב בלבד. הפניה לאוכל מבוצעת אף לשם נחמה, הפגת מתחים או כצורת פרס ותגמול עצמי. לרוע המזל, אכילה רגשית אינה פותרת בעיות רגשיות, אלא גורמת בדרך כלל לתחושה גרועה יותר. לא רק שהבעיה הרגשית המקורית נשארת, אדם מרגיש אף אשמה על אכילת היתר. למידה להכרת הגורמים הרגשיים היא הצעד הראשון להשתחרר מתשוקה לאוכל ואכילת יתר כפייתית, שתתבטא בשינוי הרגלים שחיבלו בעבר בדיאטות.

הבנת אכילה רגשית

אם אדם אוכל קינוח למרות שהוא כבר מלא, או שהוא אוכל קופסת גלידה שלמה כאשר הוא חש שפוף, הוא חווה אכילה רגשית. זוהי התנהגות של פניה למזון על מנת לגרום לתחושה טובה יותר, אכילה על מנת למלא צרכים רגשיים ולא כדי לשבוע.

שימוש במזון מעת לעת לשם הנאה, רצון בפרס או לשם חגיגה אינו בהכרח דבר רע. אך כאשר האוכל נועד לשם התמודדות עיקרית עם רגשות, כאשר הדחף הראשון הוא לפתוח את המקרר בכל פעם בה אדם חש כעס, בדידות, לחץ, תשישות או היתקעות בדפוס התנהגות שאינו בריא, מדובר בבעיה שמעולם לא טופלה.

רעב רגשי אינו יכול להתמלא באוכל. אכילה עשויה להרגיש טוב לרגע אחד, אך הרגשות המפעילים את האכילה עדיין נמצאים, ולעיתים קרובות אדם חש גרוע יותר מכפי שחש לפני האכילה, בשל הקלוריות המיותרות שנצרכו.

בשלב הבא אדם נוטה להתייסר מפני שלא הפגין יותר כוח רצון. הבעיה מורכבת מהפסקת למידת שיטות בריאות להתמודדות עם רגשות, קושי מוגבר בשליטה על המשקל, ותחושת חוסר אונים מוגברת ביחס למזון ולרגשות.

הקשר בין מצב רוח, מזון וירידה במשקל

אכילה רגשית היא אכילה כדרך לדכא או להרגיע רגשות שליליים, כגון מתח, כעס, פחד, שעמום, עצב ובדידות. אירועים מרכזיים בחיים ובעיות בחיי היומיום עלולים לעורר רגשות שליליים המובילים לאכילה רגשית, ומשבשים את המאמצים לירידה במשקל. גורמים אלו עשויים לכלול:

  • אבטלה
  • לחצים פיננסיים
  • בעיות בריאות
  • בעיות במערכות יחסים
  • לחצים בעבודה
  • עייפות

למרות שחלק מהאנשים נוטים לאכול פחות כשהם חווים רגשות עזים, אדם השרוי במצוקה רגשית עלול לפנות לאכילה אימפולסיבית או בולמוסית, והוא אוכל במהירות אפילו מבלי ליהנות מהמזון.

תסמינים של אכילה רגשית

מזון משמש אף כהסחת דעת. אם אדם מודאג לגבי אירוע קרוב או סובל מסכסוך, למשל, יתכן שהוא יתמקד באכילת מזון מנחם במקום להתמודד עם המצב הכואב.

לאכילה רגשית דרוש טיפול מקצועי

קיימות שיטות לסיוע עצמי, אך אם אדם עדיין לא השיב לעצמו את השליטה על האכילה הרגשית, יש לפנות לקבל טיפול של מומחה לבריאות הנפש. הטיפול מסייע להבנת המניעים מאחורי האכילה הרגשית ומסייע ללמוד כישורי התמודדות חדשים. בנוסף, המטופל רוכש כלים המסייעים לו לגלות האם קיימת הפרעת אכילה, אשר קשורה לעיתים לאכילה רגשית.